Robbe Fiber Class 4 METER DG/ASG/ASH

Hallo,

Ik ben al een tijd aan het rond neuzen naar een mooie degelijke zwever van rond de 4 meter spanwijdte.

Nu hebben ze al even bij Robbe de Fiber Class in het assortiment waar diverse onderdelen gekocht dienen te worden voordat het een semi schaal zwever wordt.

De producten zijn VOLL GFK en daar is ook het prijskaartje naar...

Er is nu ook voor niet al teveel (in verhouding dan) extra een mooie electro opzet leverbaar waardoor je zelfstandig kunt starten.

Zoals al eerder gezegd de onderdelen zijn los verkrijgbaar en ook nog eens onderling uit te wisselen. Een set vleugels passen op vier rompen. En dan zijn er ook nog bijpassende schaaltips te verkrijgen.

Een samengestelde VOLL GFK zwever zoals deze verbruikt hier 7 servos en kost ver over de 1000€

Ik mag aannemen dat dit soort hoog geprijsde producten ook een heel hoog afwerkings niveau hebben. Maar dat is maar een aanname.

Wie oh Wie heeft er al eens zo'n Robbe Fiber Class zwever gezien of misschien zelf af gebouwd? Ik ben al aan het zoeken geweest over deze zwevers op andere fora maar kom dan meestal alleen maar bij winkels uit waar dezelfde tekst van Robbe is meegekopieerd.

Bedankt alvast.

De Robbe modellen zien er wel goed uit, we hebben ze vorig jaar gezien in Sinsheim.
Maar ik heb het idee dat ze onder een ander merk wel goedkoper te krijgen zijn.
Volgens mij komen er een paar modellen bij Royal Model vandaan
ROYAL-MODEL

GJ

Bij Rippin zijn er ook een aantal zwevers van rond de 4 meter. Beoordeling van kwaliteit lees ik verschillende meningen over. De prijs is niet slecht.

zelf bouwen is ook een optie natuurlijk, op het forum ken ik een paar draadjes die over groter zwevers gaan
Ka6
Countryman
Inspira

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook een losse romp kopen bij Rosenthal of Beinecke, dat is een betere kwaliteit dan Rippin.
GJ

Hallo

De RobbeFiber modellen worden, in opdracht van de firma Robbe, geproduceerd bij de Duitse firma Paritech PARITECH - Modellbau - Übersicht , ze staan dan ook niet bij de Paritech producten.

De Firma Paritech produceert buiten hun eigen programma voor zeer veel Duitse firma's GFK onderdelen en complete GFK modellen. (bijvoorbeeld de Graupner Cirrus)
Paritech levert kwaliteit en daar zijn de prijzen dan ook naar.

Persoonlijke denk is dat de kwaliteit van de RobbeFiber modellen wel in orde zal zijn maar dat de prijzen erg hoog zijn in verhouding tot het gebodene, overigens ook wel te begrijpen omdat Paritech hier alleen maar een tussen-firma is en er dus nog over een 'station' meer winst moet worden gemaakt.
Daarbij komt nog dat het erg duidelijk semi-schaal modellen zijn met, buiten de winglets, allemaal de zelfde vleugels.

Kijk eens op de BIGGS site BIGGS VZW onder de de weblinks en dan fabrikanten zwevers, daar staat heel wat met een aanzienlijk betere prijs/kwaliteit verhouding.

Harry

Laatst bewerkt:
Bedankt heren voor alle reacties tot dusver.

Ik hoop toch nog steeds op een link van iemand zijn bouwbeschrijving over een van de Robbe Fiber producten. (Duits mag ook)

De BIGGS site had ik al eerder gevonden maar eigenlijk niet verder op de linken gekeken. Daar zit dus nog even wat onderzoeks werk in.

De VOLL GFK modellen bij Lenger Modellbau zijn ook erg mooi... Groot prijs verschil tussen de modellen van 3m GFK en 5m GFK. Mijn persoonlijke voorkeur ligt toch echt boven de 4m dus ik zal iets dieper in de buidel moeten tasten...

Maar deze 5m ASG 29 heeft wel mijn interesse gevangen

Ook deze is voll GFK en op de verschillende foto's te zien als prachtig afgewerkt. Super gladde oppervlakten en strakke aansluitingen.

Bijkomend voordeeltje is dat de wielen al zijn ingebouwd ! En dat voor ongeveer de zelfde prijs als de Robbe Fiber bijelkaar.

Alleen zit er in het totaal plaatje van de Robbe Fiber een MOTOR. Wel is waar geen KTW maar wel een mogelijkheid voor zelfstandige start. Een KTW voor deze 5m zit al gauw 800€

En dan moet ik wel toegeven dat het totaal plaatje boven de 2000€ schiet...

Ik weet het een mooie grote voll GFK zwever kost een duit. Aan de ene kant is de Robbe optie compleet met zelfstandige start voor €1750 (beetje shoppen op internet) en voor het zelfde geld een kale maar grotere ASG 29 5000 met ingebouwd wiel en schaal cockpit...

Keuzes...

Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een review/ervaring met een van de Robbes.

De ASG 29 is van de fabrikant Faltusmodel en wordt o.a. verkocht door Lenger Modellbau.

HF Modell heeft trouwens erg leuke toestellen, ik zelf heb vrij goede ervaringen (buiten het waardeloze intrekbare wiel) met de ASW 28 met een spanwijdte van 4,1 meter.
Hij zit overigens niet meer in hun programma.

Harry

Harry, jij hebt ervaring met HF Modell?
Hoe is de kwaliteit?
Ik sta net op het punt om een Fox te bestellen maar is de kwaliteit een beetje OK?

Gert-Jan

Bedankt heren voor alle reacties tot dusver.
Ik hoop toch nog steeds op een link van iemand zijn bouwbeschrijving over een van de Robbe Fiber producten. (Duits mag ook)

Heb even voor jou "rondgekeken" in D; daar is ook nauwelijks info te vinden over deze Robbe producten :rolleyes: Misschien zegt dat ook iets .........

Ja, die duitsers weten altijd meer en zijn minder op de centen, het moet gewoon goed spul zijn.
Daarom haal ik ook daar mijn info, hier wordt regelmatig onzin verteld.
Of ik bel de fabrikant, die geven ook de juiste info.

Maar ik kan weinig vinden over HF model, ik heb nu contact met de fabriek, maar voordat ik wat bestel moet ik wel weten dat het kwalitatief redelijk is.

GJ

Ja, die duitsers weten altijd meer en zijn minder op de centen ...............
GJ

Dat waag ik te betwijfelen :rolleyes::rolleyes:

Maar er wordt inderdaad wel meer waarde aan kwaliteit gehecht; te vaak wordt hier inderdaad de menukaart van rechts naar links gelezen ;)

Harry, jij hebt ervaring met HF Modell?
Hoe is de kwaliteit?
Ik sta net op het punt om een Fox te bestellen maar is de kwaliteit een beetje OK?

Gert-Jan

Ik kan alleen maar meepraten over de ASW 28, het voordeel bij dit toestel vond ik de Abachi Stützstoff in de vleugel (het Nederlandse woord hiervoor ken ik niet) , hierdoor had hij een grote weerstand tegen het indrukken van de vleugelschaal.

Toen ik de vleugelophanging van staal had vervangen door GFK en een richtingroer had gebouwd van 19 gram in plaats van 52 was hij 600 gram lichter en vloog het toestel zeer goed.

Een 'Midair' maakte echter een einde aan de ASW 28

Waar zie jij overigens een FOX in het HF (Faltus) programma, ik zie hem niet?

Un Saludo,

Harry

Back