ROBBE Lader 5r

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door JaZzMaN251, 7 jul 2007.

1. JaZzMaN251

JaZzMaN251

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Hey,

ik heb een lader van m'n neef geleend om mijn loodaccu van 6V (7,5Ah) te laden.
    Omdat hij er niet helemaal gerust in was, wou ik even vragen of ik met deze lader wel zeker die accu kan/mag laden.

Groeten,
    JaZz.

2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    In de manual staat dat dit van 2volt accus tot 12 volt accus mag. Deze sluit je dan aan op de laatse laaduitgang.

Het zou geen probleem moeten zijn dus.....

3. Ron

Ron

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Dat is ook geen probleem ; de acculader zal wel behoorlijk warm worden, dus kijk uit op welke ondergrond je hem neer zet.
    Zorg voor voldoende vrij ruimte / ventilatie.

4. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    gewoon ff opletten dat ie niet afgedekt is.. en het voltage in de gaten houden (6v accu moet 6.9v aanwijzen dan is ie vol :)) want zelf afslaan ofzo doet ie niet, maar verder is het een perfecte goedkope/simpele lader voor loodaccu's en nicd accu's :)

5. JaZzMaN251

JaZzMaN251

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Bedankt voor jullie snel en duidelijk antwoord.
    Ik wou nog even vragen of ik een 'niet volledig ontlaadde' loodaccu al mag laden.
    De spanning is nu nog 6,03V.
    Maar er is morgen een wedstrijd die ik mss wel mee wil doen, dus ik heb een volle accu nodig.
    Zo ja, hoe lang moet ik deze dan nog opladen en kan ik ze met 700mAh (hoogste) laden en zeker zijn dat ik ze niet overlaad (batterij is 7Ah)?

Groeten,
    JaZz.

6. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    1: je mag.. moet zelfs.. de accu opladen, liefst voordat die onder de 6v gaat, heeft geen geheugeneffect :)
    liefst opladen met 1/20C bij een 7.5Ah accu is dat dus 375mA. 700mA *mag* wel maar is geloof ik minder goed voor de accu. (zolang je maar niet probeert met 2A te laden ;)) en je moet dus zelf om het uur of 2 ofzo ff kijken wat het voltage van de accu is. 6.9/7v is goed.

7. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
  8. JaZzMaN251

JaZzMaN251

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Bedankt voor de links...
    Deze had ik echter al even doorgelezen.
    Er stonden echter nog een paar dingen niet in (zoals de spanning van de cellen bij een bepaalde ontlading, zodat ik weet hoever m'n batterij staat).
    Ook het gebruik van een 'niet automatische, beveiligde lader' wou ik nog even checken.

Toch bedankt,

JaZz.

9. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    De eindcel spanning is 20% hoger als de normale celspanning,

dus een 12 volt accu heeft een eindspanning van 14,4 volt
    2volt wordt 2,4 Volt.
    6Volt wordt dus 7,2 Volt. Dan is hij nokvol.
    De meeste laders laden hem echter niet zo vol maar laden tot 115%. Dat is ook prima.

10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De spanning van de cellen in een loodaccu verloopt slechts een heel klein beetje tussen een volle en een lege accu. Een lege cel geeft ongeveer 2V af en een geheel volle cel ongeveer 2,4V. Het grote verschil merk je pas als je de cellen gaat belasten. Een volle cel zal langzaam in spanning zakken (natuurlijk afhankelijk van de stroom die je trekt) en bij een lege cel za lde spanning heel snel inzakken. Om te kunnen bepalen of een accu vol of leeg is kan je bij een loodaccu dus WEL de spanning gebruiken maar je moet er wel rekening mee houden dat je bij het meten toch een beetje stroom moet trekken. Ook een lege accu zal namelijk nog steeds een spanning van rond de 2V per cel afgeven als je de spanning onbelast meet.
    Als je een goede loodacculader gebruikt is er niets automatich aan (nodig). De spanning die de lader afgeeft is gelijk aan de spanning van een volle accu. Als de accu dus vol is zal er geen spanningsverschil zijn en als er geen verschil is kan er ook geen stroom lopen. Als jouw lader dus een spanning afgeeft van 13,8V (voor een 12V accu) als je de accu nog niet hebt aangesloten dan kan je de (lege) accu zo aansluiten op de lader en hem er net zo lang op aangesloten laten tot je de accu weer nodig hebt. Overladen is namelijk niet mogelijk om de redenen die ik al schreef.
    Dus steek de stekker van je lader in het stopcontact en meet de spanning van de loodaccu uitgang. Is die 13,8V dan geldt wat ik hierboven schreef. Is het minder dan kan je de accu er niet mee laden want je krijgt hem nooit vol. Is het meer dan moet je zelf de spanning goed in de gaten houden. Zolang het tussen de 13,8 en 14,4V blijft is er nog niet zo veel aan de hand. Toch moet je dan wel voorkomen dat de accu te lang aan de lader blijft hangen want anders zal hij er niet beter van worden. Is het (ruim) boven de 14,4V dan moet je helemaal goed opletten en zelf het laden stoppen als de accu vol is. Stop het laden als de spanning tussen de 13,8V en 14,4V is.
    Succes.

11. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    let op, het gaat wel om een 6v accu, geen 12v.
    dus alle genoemde waardes door 2 delen (behalve 'per cel' die blijven gelijk, alleen eht aantal cellen daalt van 6 naar 3 :p)

Deel Deze Pagina