robbe mars zender werkt niet goed

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bmweetje3, 27 okt 2011.

1. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Tijdje geleden een Dusseldorf 2de hands gekocht met zenderset erbij.
    dit alles heeft jaren ergens op zolder onder een laagje stof doorgebracht en de accu`s waren overleden. Nu ik ff niet verder kan met de boot restaureren me maar eens bezig gehouden met de zenderset. Inmiddels al nieuwe accu`s besteld en opgeladen maar als ik nu voor de test een servo aansluit en de zender aanzet begint de servo te dansen uit zichzelf. Uiteraard hierna meerdere servo`s en andere kanalen geprobeerd maar het effect blijft hetzelfde. Ook de vaartregelaar neem het niet zo nauw met de middenstand. Dit alles getest op de tafel en geen storende kabels in de buurt. Wel alwat gelezen over potmeters die de oorzaak kunnen zijn en een elco die wat minder is geworden in de loop van de tijd. Heeft iemand misschien enig idee wat dit kan zijn? Ik heb ook een andere ontvanger geprobeerd en hierbij hetzelfde probleem dus de oorzaak lijkt in de zender te zitten.

Gr Jack

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De juiste kristallen in gebruik en het zenderkristal in de zender en het ontvangerkristal in de ontvanger?

3. henk100

henk100

Lid geworden:
    18 aug 2009
    ik zou even contact opnemen met corrien.
    da's de man qua zender electronica en aanverwante artikelen

4. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    ja hoor, de kristallen horen bij elkaar en geplaatst.

5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je kan op de volgende manier testen of de zender " iets" uitzendt:

Hou de antenne van de ingeschakelde zender tegen het glas van een brandende TL-buis. Als je de TL-buis uitschakeld, moet er rond de plek waar de antenne het glas raakt een lichtvlek zichtbaar zijn. Doe deze test in het donker, de lichtvlek is bij daglicht niet zichtbaar.

Mocht je geen oplossing vinden dan is de suggeste contact op te nemen met "corrien" een goede. Hij verzorgt de service voor onder meer Robbe.

6. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    ik heb de test net gedaan, het werkt ook nog dus de zender zend wel uit.
    Bedankt voor de tip en waarschijnlijk is de hulp van Corrien wel nodig.

7. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Een Robbe Mars stamt uit eind jaren 70/begin jaren 80, dus deze heeft een respectabele leeftijd. Of daar nog wat mee te beginnen valt is zeer afhankelijk van de conditie van de print.

In heel veel gevallen zijn de accu's er in blijven zitten en is er door lekkage oxidatie ontstaan op de print. Zo lang dit alleen dicht in de buurt van de stekers is gebleven gaat het nog wel, maar als het zich verder over de print heeft verspreid kun je het vergeten. Zo'n zender is dan nog wel te repareren, maar de kans, dat-ie na een paar weken weer onderhanden genomen moet worden, is groot. Daaraan moet dus niet meer worden begonnen. Een dergelijk oxidatie blijft namelijk doorwerken, zeker zodra er weer spanning op de print wordt gezet.

Als de oxidatie beperkt is gebleven en niet richting de twee ic's is gegaan, die onderaan op de print zitten, is er nog wel wat met zo'n zender te beginnen, maar dan is het de vraag of je nog wel geld wilt uitgeven aan zo'n oud beestje.

Ik wil er wel naar kijken (graag zelfs), maar dan moet je wel zorgen dat de zender hier bij de servicedienst komt (Maasland ligt tegen Maassluis). Onderzoekkosten worden niet gerekend, dus als het niet reparabel blijkt kost het alleen porto- of reiskosten.

Nog wel twee vragen:

1) je hebt toch niet toevallig alleen met Luna ontvangers getest? Als deze namelijk lang ongebruikt blijven liggen ontstaat er vaak een timingfout. Als je dan kanaal 1 (rechter knuppel links-rechts) helemaal naar rechts beweegt (inclusief de trim) óf helemaal naar links gaan meestal de kanalen 2 t/m 8 wél normaal werken.
    2) in de zender, tussen de onderzijde van de hf-print en de bovenzijde van de stekeromlijsting kun je een ic zien. Om te lezen wat er op staat moet je de zender even ondersteboven houden. Het is een CD4015, maar wat belangrijk is, is het merk. Een fotootje zegt natuurlijk alles, maar een omschrijving zal ook wel volstaan. Welke tekst en wat voor een symbool staat er op het ic?

8. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    @Corrien

De accu`s hebben niet gelekt en er is ook geen oxidatie op de printen. Het ic kun je op de foto zien

Verder heb ik ook nog een foto van een drietal potmeters, die zien er een beetje minder uit, maar of dit deze storing kan veroorzaken.

Maar ik heb ook nog een robbe terra top en daar heb ik de luna ontvanger mee getest en deze werkt goed. Dus ik denk dat ik de terra top maar ga gebruiken voor de dusseldorf. Maar wat is jou advies, de mars toch na laten kijken of zeg je dat is hij niet meer waard omdat ik toch de terra top ga gebruiken. Of kun je zo al zeggen wat dit meestal veroorzaakt, ik ben zelf best wel handig met de soldeerbout of is het meer iets wat afgeregeld moet worden?
    Alvast bedankt voor je hulp.

9. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Handig zijn met de soldeerbout is niet genoeg om aan een dergelijke, dubbelzijdige print te werken. Daarvoor heb je ook goede de-soldeer apparatuur nodig en moet je wat geoefend hebben op een juiste slooptechniek.

Om 100% zekerheid te geven wat het probleem is, moet er uiteraard eerst met een scoop worden gemeten hoe de pulstrein er uitziet, die aan het hf-module wordt aangeboden. Afgaande op het klachtenbeeld en de foto bekijkend verwacht ik met 90% zekerheid, dat het probleem bij de CD4015 gezocht moet worden. Niet, dat dit IC defect is, maar wél dat het vervangen moet worden door een CD4015 van het merk NEC. Wat er nu in zit is er eentje van Signetics (Philips) en daarmee hadden we vroeger nogal eens problemen. In de loop der jaren werd er in de Mars ook wel Motorola gebruikt, maar ook hiermee kreeg je zo af en toe dezelfde ellende. Trouwens, ook met andere merken is het een gok of het probleem verdwijnt en wegblijft.

Probeer maar niet dit IC zelf te vervangen. Cmos ic's van NEC zijn namelijk praktisch alleen industriëel verkrijgbaar en daarnaast maak je geheid één of meer doormetalliseringen stuk. Ga ook niet zelf verder zoeken of er misschien wat anders aan de hand is. Als dat al zo zou zijn vind je dat toch niet. Die instelpotmeters zien er bijvoorbeeld beroerd uit, maar zo zagen ze er ook al uit toen de zender een half jaartje oud was en die doen het echt nog wel. Alleen de coating van het metaal is verweerd, maar dat interesseert niet.

En tja, of het de moeite waard is om 'm te laten repareren moet je zelf bepalen. De reparatiekosten zullen hooguit zo'n €30 bedragen. En als je 'm niet laat repareren: bij langsbrengen kun je 'm bij mij kosteloos omruilen voor een 40 MHz Terra Top FMS (vooropgesteld, dat er echt geen/weinig oxidatie op de print aanwezig is).
    Die Terra Top FMS (en dus geen Terra Top FMSS/PCMS) moet ik nog wel even een controlebeurtje geven voordat-ie de deur uit mag, maar die ruil ik graag tegen een defekte Mars.

10. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Ik heb al een fmss ontvanger voor de terra top, op de Mars zitten 2 mulitswitch modules en op de Terra top maar 1 en ik wil toch graag alle functies behouden. zie foto`s

Misschien dat je nog zo`n multiswitch hebt voor de Terra top dan is de mars voor jou.
    Als jij even aangeeft waar je nog foto`s van wilt zien of er oxidatie is laat je het maar even weten. Zover ik kan zien zit er nergens oxidatie.

11. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Zooow, da's wel een heeel erg mooie Mars zender. Alsof 't ie nieuw uit de doos komt 8O. Deze moet je natuurlijk niet wegdoen, maar laten repareren. Er zitten zowel twee multiswitches in als twee propmodulen, dus deze heeft indertijd een paar stuivers gekost.

Zolang je zorgt, dat er geen acculekkage optreedt doet zo'n zender het de volgende 30 jaar ook nog wel (als 't ie eenmaal aan de praat is geholpen). Dat geldt overigens ook voor de Luna ontvanger, die je er blijkbaar bij hebt. Afgezien van de stekerblokjes is ook deze praktisch onverwoestbaar.

12. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Nou als je het zo brengt moet ik hem wel laten maken, maar dan zal ik ook eens op zoek moeten naar een handleiding hiervoor. Ik heb (nog) geen idee waar de probmodules voor zijn. Ben toch al een paar jaartjes uit het modelbouw wereldje maar heb de hobby weer opgepakt. Maar als jij zegt dat ik na er reparatie probleemloos mee kan rondvaren dan wil ik hem wel laten nakijken door jou, jij bent de expert lees ik overal!

13. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Nog een klein vraagje, met dit soort oude zenders moet je natuurlijk wel oppassen als je met meerdere mensen tegelijk wilt varen dat je mekaar niet storend in het vaarwater zend :)
    Stel ik wil later overstappen op een nieuw systeem is het dan gewoon een kwestie van ontvanger wisselen en dat is het of moet ik ook de oude aansluitingen veranderen van de multiswitch decoders in de boot, afknippen en nieuwe stekkers solderen? Of gaat dit sowieso niet werken en moet ik wat verder in de buidel tasten?

14. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Een dergelijk oude zender is net zo smalbandig als de huidige 40 MHz FM-zenders, dus daarvoor zul je 'm nooit weg hoeven te doen. Eigenlijk is 't ie zelfs nog iets smalbandiger, maar dat is in de praktijk niet merkbaar.

Als je overstapt naar een nieuwe zenderset zul je ook nieuwe multiswitches moeten kopen. Deze decoders werken namelijk alleen op de oude Robbe zendersets, zoals de Mars en de Terra Top. Zelfs op de huidige Futaba ontvangers werken ze niet zonder modificatie.

15. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Corrien,

Dan wordt het dus een revisie in jou werkplaats dan voor de Mars, kan die er weer een aantal jaren tegenaan :)
    Hoe gaan we dit doen, stuur jij me een pb met je gegevens zodat ik de zender en ontvanger naar jou toe kan sturen. Alvast bedankt.

Gr jack

16. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Was een beetje aan het spitten op het forum en kwam toevallig op deze topic terecht,

Mocht je nog extra ontvangers zoeken, heb ik er hier nog 1tje liggen (Luna)
    Heb zelf ook zo een mars zender (precies het zelfde :D) en ook 2 decoders ervoor en 3 ontvangers (waarvan 1 als reserve dient)

Maar kan je vertellen dat dit echt geweldige zenders zijn uit die tijd...

Zo een terra top heb ik ook liggen, had deze 2 zenders samen met een boot gekocht (een paar jaar geleden) en vindt de oudere zenders beter in de hand liggen en degelijker aanvoelen als de zenders van tegenwoordig (bv een F14 die ik ook heb)

Wil je meer weten over deze zendes en hoe de multi switches werken stuur je maar een PBtje,,,

Grtz Vincent.

PS: Bij mij zit de NEC ic in.

17. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    @bmweetje3,
    Je moet zelf kontakt opnemen als je de zender gerepareerd wilt hebben (of de zender inleveren bij je winkelier). De klant is weliswaar koning, maar klant worden moet je toch altijd eerst zelf doen. Daar ga ik niet over.

Even wat blabla voor de in oude apparatuur geïnteresseerden:

De Robbe Mars en Mars Rex werden in 1977 geïntroduceerd (als ik het goed heb onthouden) en waren in hun tijd revolutionair. Het waren namelijk de eerste zenders met een mixer en met servo ompoling. Bij de Rex (zilverkleurig) zat de mixer er standaard in, bij de Mars (zwartkleurig) kon je 'm er los bij kopen. In later jaren kon je er pas de andere toeters-en-bellen bij kopen, zoals multiswitch modulen.

Robbe heeft vanaf het begin in de 60er jaren zijn zenders altijd door Futaba laten maken, dus ook de Mars is een Futaba produkt. De allereerste zenders t/m de 'Digital' werden uit het internationale Futaba programma overgenomen, daarna kreeg Robbe zijn eigen lijn en stond er als merknaam uitsluitend Robbe op. Dit duurde tot 1989. Vanaf die tijd staat er Futaba op de apparatuur en heeft Robbe naast de eigen lijn aan zenders ook zenders uit het internationale programma. De eigen lijn zijn de F- en FX-serie, zoals o.a. de F14, FC16, FX18 en FX30, de internationale lijn zijn o.a. de Field Force zenders, de T8FG en de T14MZ.

De oude Robbe apparatuur van vóór 1989 onderscheidt zich op enkele punten van de huidige apparatuur. De meest opvallende verschillen:

- de nulstand was 1,3 ms; de huidige nulstand is 1,5 ms. Op een servo verschilt dit zo'n 20 graden.
    - het ministekersysteem, waarbij de servosteker pennetjes heeft, werd in 1989 definitief ingeruild voor het huidige microstekersysteem. Vroeger leverde Futaba beide stekersystemen naast elkaar, vandaar dat ontvangers eenvoudig om te bouwen zijn (oude stekerblok er uit en pennetjes er in).
    - servo's hadden vroeger een vierkante, uitgaande as. Tegenwoordig hebben ze splines, zodat je de stuurhevel in elke gewenste positie kunt zetten.
    - de meeste toeters-en-bellen, die je als uitbreidingsmodule er bij kon kopen werken niet op de huidige zenders. Niet alleen passen ze mechanisch niet, maar ook elektronisch zijn ze verschillend. Omgekeerd kun je dus ook geen modulen van de huidige zenders in deze oude beestjes kwijt.

18. marzon

marzon

Lid geworden:
    16 feb 2007
    vraagje... aangezien ik hier heeeel veel kennis lees... ik heb net een Field force 7 super 1024 pcm kunnen begaan, alle info is welkom !
    vanavond de simulator aan de gang geholpen op de FF7, wie weet is m'n heli de volgende...

eerst nog een hele bult aan mogelijkheden te studeren geloof ik Pfffff

Deel Deze Pagina