Robbe Supra 30mhz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans 1961, 11 aug 2021.

1. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Ik heb een schitterende Robbe Supra aangeschaft.
    Nu zit er een 30mhz ontvanger bij maar hoe kun je zien wat de zender is.
    Is er ergens aan de zender te zien op welke band hij zend?
    Ik denk 30mhz maar weet dat niet helemaal zeker.
    Er zitten geen kristallen bij dus ik kan hem niet proberen.
    Dus als iemand een setje 30mhz Robbe FM kristallen ter overnamen heeft dan hoor ik dat graag. Ik denk dat gewone Robbe FM kristallen goed zijn.
    Of is het mogelijk de zender om te bouwen naar 40mhz.
    40mhz Robbe kristallen heb ik wel een paar sets uit mijn Luna FM.
    Gr Hans

Laatst bewerkt: 11 aug 2021
  2. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    20210811_202606.jpg 20210811_202555.jpg Foto's

3. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    30 MHz kan bijna niet, is nooit in NL verkocht.
    Hoogstwaarschijnlijk is het 35 MHz.
    35 MHz wordt echter nog maar zeer weinig gebruikt. De standaard nu is 2.4Ghz.
    35Mhz kristallen kun je in sommige modelbouwwinkels nog krijgen, even kijken op internet of even bellen naar de winkels.

Weet goed wat je doet, de Supra set was in zijn tijd een goede zender. Nu is deze echter zeer gedateerd waardoor de betrouwbaarheid sterk afneemt. Voor een vliegtuig moet je dit echt niet meer gebruiken. Misschien is het voor een langzaam varend bootje nog geschikt.

Succes en grt,

Arnoud.

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    30 Mhz is kortstondig op de markt geweest in Nl. Ik kocht destijds een Robbe Promars op 30 Mhz. Was geweldig want ik was de enige op Ypenburg op die frequentie.

5. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Ik ga niet vliegen.
    Het is voor een boot een schaalmodel de Tromp elektrisch.
    Ik heb 30 jaar lang probleemloos ( behalve de keren dat de boel vol water stond) modelspeed gevaren FSR 3.5 door heel Europa dus ik denk dat dit wel wil.
    De FMSS ontvanger is in ieder geval 30mhz zie foto.

6. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Op de zend module, wellicht moet de zender even open, zal staan waar de zender op uitzend. Kristallen zal lastig worden maar wellicht krijg je nog een reactie van Corrien op dit forum. Hij weet hier veel meer vanaf.

7. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zie op de zender multi module staan. Misschien geschikt voor meerdere ferquenties door er een ander hoogfrequent module in te zetten. Rhelie denkt ook al die kant op. Zou zelf het initiatief nemen om Corrien te benaderen. Succes ermee! Gr. Klaas.

8. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Fototje van de binnenkant. 20210811_211738.jpg

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Staat er niks op het achterdeksel van de zender ?

10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Die 4 stekkers die je linksboven ziet zijn dus je kanalen. Je kunt het desgewenste kanaal reversen door de stekker om te draaien.

11. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Fototje van het printje waar het kristal in gaat.
    Staat een stempeltje 30 op. Misschien zegt dat iets.
    Oke dat is makkelijk stekkerje omdraaien handig had mijn Luna niet.
    Staatniets op de deksel of waar ook op de zender. Teminsteis vindt niets.
    20210811_213626.jpg

Laatst bewerkt: 11 aug 2021
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Grote kans dat dit de print met het hoogfrequent deel is. Kun je zien waaraan de antennedraad vastzit? Die zou in principe aan het hoogfrequent deel moeten zitten. Kan eventueel via het 5-polige stekkertje lopen. Gr. Klaas.

13. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De 30MHz is inderdaad een frequentie die in Nederland deels gebruikt mag worden voor modelbesturing.
    Er zijn op die band 6 frequenties beschikbaar te weten:
    30,085Mhz kanaal 38
    30,095MHz kanaal 39
    30,105MHz kanaal 40
    30,115MHz kanaal 41
    30,185MHz Kanaal 48
    30,195MHz Kanaal 49
    Pas wel op dat deze band mede gebruikt wordt voor Telemetrie. Als het goed is blijven die weg van de modelbesturing frequenties maar je weet hoe mensen zijn. ;)

Omdat de 30MHz in maar weinig landen voor de modelbesturing mag worden gebruikt was (is) het voor de meeste fabrikanten niet lonend om voor zo'n kleine markt apparatuur te maken. Robbe was één van de weinigen die wel wat op de markt heeft gebracht. Omdat deze frequentie maar heel weinig werd en wordt gebruikt zijn alle fabrikanten gestopt met de 30MHz.

Je zou Jan van Mouwerik (@Corrien hier op het forum) kunnen vragen of hij kristallen voor je heeft of weet waar je ze nog kunt kopen. Navragen bij een modelbouw winkel kan natuurlijk altijd maar of dat nog zal lukken??
    Iets anders is dat Jan deze zender misschien kan "ombouwen" naar de 27MHz of de 35Mhz. Technisch gezien zal dat mogelijk kunnen. Let wel op dat de 35MHz alleen gebruikt mag worden voor vliegende modellen. Dat is in de meeste andere EU landen ook zo. Ombouwen naar de 35MHz en de zender voor een boot gebruiken raad ik sterk af!

Al met al een leuke set die met de juiste kristallen nog heel goed bruikbaar zal zijn. Bruikbaar in Nederland dat is, in andere landen kan het anders zijn. De 30MHz band mag in maar weinig landen voor modelbesturing gebruikt worden.
    Succes.

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
  15. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    De 30 op het zendermodule geeft inderdaad de frequentie aan. De 30 MHz apparatuur werd in de 80er jaren uitsluitend voor Nederland en één van de Scandinavische landen gefabriceerd, maar na tegenvallende verkopen na 2 jaar weer gestopt. Er zijn dus maar weinig gebruikers van deze frequentie.

De Supra kwam in 1985 in twee uitvoeringen op de markt, de Supra FMSS en de Supra PCMS. De FMSS is in principe een tussenvorm tussen de Terra Top FMS en de Terra Top FMSS/PCMS. Deze zender heeft de zelfde stuurknuppels als de Terra Top FMS en het zelfde hoogfrequent deel als de Terra Top FMSS/PCMS. Er zijn maar weinig van deze zenders verkocht omdat-ie veel duurder was dan de Terra Top.

Voor 30 MHz heb ik nog wel enkele tientallen zenderkristallen liggen en die mogen weg voor € 5 per stuk (alle kanalen, behalve 49). Ontvangerkristallen zijn echter niet meer leverbaar. Deze kun je echter laten maken door de firma Klove voor een (volgens mij) redelijke prijs. De kristallen worden dan in België op maat geslepen door de voormalige firma ECO, die o.a. indertijd de precisie-kristallen voor de fa. Graupner maakte. Er is dus veel ervaring bij dit bedrijf.

https://www.klove.nl/

Ombouwen naar 40 MHz is eventueel ook een optie, maar aangezien de 30 MHz veel aantrekkelijker is zou ik dat niet doen. Voor deze ombouw kun je uitsluitend bij mij terecht, dus als je hierin geïnteresseerd bent kun je me een persoonlijk bericht sturen.

16. Maciej

Maciej

Lid geworden:
    17 dec 2024
  17. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Ik gebruik een titan lader zo één met van die lampjes er in. En dan op 100ma . De laad duur ligt aan de amperes van je accu die er inzit. Spanning zo uit mijn hoofd 9.6 volt 8 cellen van 1.2volt . En 1.2 ampère dus helemaal leeg 14 uur laden.

k-k vindt dit leuk.
  18. Maciej

Maciej

Lid geworden:
    17 dec 2024
    Ik heb 12V op de ontvanger aangesloten en deze verbrand. Heeft u een Robbie PCMS 35Mhz te koop? Gelukkig werkt het kristal

19. Maciej

Maciej

Lid geworden:
    17 dec 2024

20. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Ik heb geen 35mhz ontvanger of wat dan ook op 35mhz.
    Zo'n ontvanger moet op 4.8 volt. Eventueel 4 oplaadbare penlite's. Let op de + en - dat je dat wel goed aansluit. PCMS Ontvangers zijn zowizo wat moeilijk te vinden.

Deel Deze Pagina