roer mechanismen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Goof, 7 jun 2002.

1. Goof

Goof Guest

Heeft iemand duidelijke tekeningen om een dubbel roer te maken?

ik heb één servo met een koppelstang geprobeerd en twee servo's maar ik krijg niet de volledige uitslag die ik eigenlijk wilde.

2. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

Je hebt aan je servo en aan je roer waarschijnlijk 2 pootjes zitten met gaatjes. Als je nou met die gaatjes een beetje experimenteert kan je je roer uitslag groter of kleiner maken.

Groeten,

Jan

3. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    inderdaad..

Ja, het antwoord van jan lijkt mij het enige wat je kunt proberen. Andere middelen zijn er volgens mij niet, ikzelf heb een boot met dubbel roer en kan zo prima overweg..

4. antonio

antonio Guest

roer uitslag

als je een dubbel roer hebt is het altijd zo dat een van de roeren minder uitslaat dan de andere, dat hoort ook zo want anders zouden ze elkaar tegen werken. wat bij de andere berichten staat is de enigste oplossing, dubbele servo's in onzin omdat het toch niet beter stuurt. je zou om meer uitslag te krijgen becker-roeren kunnen plaatsen of zgn fish-tail roeren. dit zijn roeren die in het midden hol zijn en aan de achterkant een soort 3-hoekje hebben. dit geeft een erg goede uitslag en je kan je eigen roeren behouden, gewoon een 3-hoekje met de punt naar voren achterop je roer plakken. als je een tekening ervan wilt hebben stuur mij dan even een mailtje, dan scan ik het in voor je.
    antonio :idea:

5. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Hier ben ik ook wel benieuwd naar..

Ik ben ook wel benieuwd naar je constructie.. wil je die tekening hier op het forum posten?

6. antonio

antonio Guest

fish-tail roer

:!: :?:
    ik wil de tekening best op het forum zetten, maar het is een ppt bestand van 3 pagina's. daarbij weet ik niet hoe je een bestand op het forum krijgt. ik kan er wel een jpg van maken, maar dan wordt het allemaal erg onduidelijk omdat er ook tekst en uitleg bij staat.
    ik mail je het bestandje wel, en dan kun jij het erop zetten. het is mijn eigen ontwerp, dus vrij van rechten. :wink:

gr,
    antonio[/img]

7. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    powerpoint?

Ja, haha, ppt wordt een beetje lastig he.. maar bedankt alvast!

Robert

8. miky-mouse

miky-mouse Guest

Wel een oud bericht maar wilde de site toch even noemen.

Om de roersystemen even duidelijk te maken , het beste systeem vind ik Becker roeren.
    Nu spreek ik uit de ervaring als duwboot eigenaar (Schaal 1 op 1 !!!) , helaas heb ik daar geen Becker-roeren .

zie de uitleg over becker roeren met videofilmpjes op : http://www.becker-marine-systems.com/07_download.html

Een systeem wat op grote duwboten ook wordt toegepast is Flanking of Backingroeren , Dit zijn roeren voor de schroef geplaats , deze worden alleen bij het achteruitvaren gebruikt , zie voor goede uitleg op : http://website.lineone.net/~alanann/towruddr.htm

Deze laatste is trouwens een engelse site over modelboten , dus wil ik de URL ook ff doorgeven : http://website.lineone.net/~alanann/

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Roer-mechanismen

En anders pak je de Kwiklink van 4 maanden geleden; stond een aardig artikeltje in over roeren en roermechanismen...
    En je wordt meteen abonnee natuurlijk! :lol:

Roel

Deel Deze Pagina