vandaag mijn phantom te water gelaten. Hij ging als een speer. Bij en korte pauze bleek de motor te stinken en te roken. er zit een graupner 400, 6V motor in. Wat kan het probleem zijn? Ook lag er een klein plasje water in. kan dat tussen de schroefas en buis naar binnen komen? Graag het advies van de experts 8) vrgr rj
er liggen 2 staafjes van ieder 3 nicads van 1.2 V en 1700mah. dit is geheel volgens de instructies van billing boats. of zou het kunnen dat lijm smelt bij verhitting van het motortje. Ik had er voo de bevtiging een stripje klittenband opgeplakt met bison kit.... rj
het is niet verstandig om je motor vast te zetten met klitteband, beter kun je hem zomogelijk vastzetten met schroeven o.i.d. groeten Casper
Waarschijnlijk toch het schroefje wat aan de grote kant... hoe heet was de motor ?? en na hoelang varen was dat ??, als de motor zo heet wordt dat je hem niet meer vast kunt pakken moet je echt aan waterkoeling gaan denken..... het binnengedrongen water komt waarschijnlijk door de as naar binnen, gebruik dus wat dikker vet in de as...............Peet...........8)
en nóg een mogenlijke oorzaak: wellicht (door het klittenband) heeft de motor toch wat staan schudden en is daardoor de schroefaskoker wat gaan wijken in de romp. Ook iets om even na te kijken. Roel
heren dank voor alle reacties. het motortje was echt te heet om aan te pakken en dat na een minuut of 5 varen. ik ga zsm de schroef wisselen en het klittenband vervangen. hoop dat dat helpt. waterkoeling moet ik nog maar even niet aan denken. . gaat er nog een speciaal vet rond de schroefas, of gewoon kogellagervet? rj
5 minuten !! Dus wel koelen !!!, kost je anders snel een motor, gewoon een alupijpje om het motortje wikkelen, en een stuwpijpje in de romp maken, voor het vet kun je zelfs gewoon vaseline gebruiken............Peet............8)
eeeeh een speed 400in een phantom.....volgens mij is die boot ontworpen voor een speed 600 heb je de prop en dergelijke wel het zelfde gehouden... ? dan trekt dat inderdaad teveel stroon... groet, vinze
Klein / hoog / zwaar... Een 400'tje in een boot van 75cm is inderdaad wat onderbemeten; als je er bovendien 7,2V i.p.v. 6V op zet én een te grote schroef monteert begint 'ie gegarandeerd te gloeien. Ik zou ten eerste denken aan een wat dikkere motor (600 of minimaal 500, b.v. een lekker snel automotortje) en verder óf de nominale spanning aanhouden óf koelen; sowieso een goed idee. Wat voor een schroef zat er eigenlijk op?