rolroer probleem, oplossing gezocht :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door hilbren, 11 feb 2003.

1. hilbren

hilbren Guest

eerst even een plaatje om de situatie even zichtbaar te maken:

het probleem licht eigenlijk bij de servo, (ik wil 1 servo gebruiken dus twee servo's in de vleugel gaat niet op) en ik wil die ene servo wel in de vleugel monteren zodat ik de gehele vleugen makkelijk kan loskoppelen van de romp. het nadeel van deze opstelling is dat ik niet meer kan schuiven met de accu om het vliegtuig in balans te krijgen.

zijn er nog andere mogelijkheden om rolroeren aan te sturen ?

2. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Snapt 't effe nie... als je één servo gebruikt kan je, je accu niet verschuiven :?: :?: :?:

Alternatief voor roer-aansturing...telekinese...concentreer je op de rolroeren en......ze bewegen......(geen zender meer nodig, dus ook geen frequentie problemen :wink: )...

3. casper

casper Guest

bij jou werkt dat vast wel maar 99.99% van de modelbouwers kan dit niet, anders hadden ze niet van die dure computerzenders 8) :rolling: :D :proost:

4. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Als ik het goed begrijp zit je servo in de weg als je de accu wat verder naar achter wilt schuiven dan op de tekening staat aangegeven?

Misschien kan je de servo aan de andere kant van de torsiestangen plaatsen? Helemaal tegen de achterlijst aan dus.

Paul

5. hilbren

hilbren Guest

nog een plaatje:
    stel dat het gewicht nog verder naar achter verplaatst moet worden om het zwaartepunt te corrigeren, dan zal die accu over de servo heen moeten, en dan licht die servo dus inde weg

6. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    neem lipo's hoef je ook geen gewicht naar achter te brengen ;)

7. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Zie m'n vorige post. Als dat niet kan, kan je misschien de accu tegen de rompbovenkant bevestigen.

Paul

8. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Je kan de servo ook plat leggen (zoals o.a. in de Simprop Peppo)...heb even geen fotootje... digitaal cameraatje zit in Scuol (Graubunden,Zwitserland)..samen met mijn echtgenieter.....
    maar deze constructie is vast lager dan een rechtopstaande servo...

9. Mr.DEPRON

Mr.DEPRON Guest

?? ligt de ontvanger op de motor ??

dat kan tot storing leiden

ik zou kokams in de neus doen
    en je ontvanger op de vleugel

10. hilbren

hilbren Guest

ik denk dat de vleugel daar op die plek niet sterk genoeg is om de servo te houden (schuim enzo :? )

dat zal ik het eens uittekenen, tgaat wel lukken denk ik

11. hilbren

hilbren Guest

nee dat moet een stukje hout voorstellen dat aan de zijkant van het vliegtuig gemonteerd zit, daar komen de uitlaatpijpen op :)

12. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De servo aan de onderkant van de vleugel laten uitsteken. Daar dan een klein kapje omheen
    maken. En als dat niet kan plat leggen op het dikste punt van de vleugel en werken met
    flexibele stuurstangen van Sullivan of flexibele buitenmantel met staalkabels.
    De kabels van de handrem van fietsen zijn zeer geschikt voor dit werk.

13. hilbren

hilbren Guest

zoiets bedoel je ?:

is inderdaad wel een aardige oplossing,
    nu de vleugelbevestiging nog optimaliseren :)

14. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De servo kan dan zelfs op de kop. Dus vanaf de onderkant monteren, op die manier steekt
    er geen servo aan de bovenkant uit. En het kapje kan met enkele schroefjes
    vastgezet worden zodat je ten alle tijde erbij kan komen. Kijk eens in de holiday draadjes
    of je daar een foto vind van de boven zijde van de holiday en denk dit dan eens op zijn kop.

15. hilbren

hilbren Guest

ik zal eens kijken, bedankt.

16. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

effe op zoek geweest RBC Mustang van Ton van Munsteren staat ook in een draad van het fotoalbum.

17. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Of zo....[​IMG]

(zeer) ruwe schets van de Peppo rolroer aansturing.

18. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou in plaats van staal koolstof gebruiken als torsiestang.

19. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Als ik "lange torsie stangen moet gebruiken zoals in de eerste schets van Hilbren zou ik inderdaad werken met koolstof dit is lichter en tordeerd niet. Staaldraad tordeerd over die afstand wel eens.
    Vooral bij hogere snelheid kan dit resulteren in het feit dat de servo wel stuurt maar dit door de lange stang niet aankomt bij de roeren doordat de vliegwind deze tegenhoud.

20. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Koolstofvezel staf materiaal is juist makkelijker te torderen dan staal van de zelfde diameter. Probeer maar eens met een proefstukje. Het is alleen veel lichter. Bij een juist gebruik van koolstofvezel als torsie stang moet je naar een veel grotere diameter. (Eventueel een holle buis.) Het is maar de vraag of er zo dicht bij de achterlijst van de vleugel voldoende profieldikte is om zo'n buis met lagering onder te brengen.

Waarom niet kiezen voor de standaard oplossing en insert ailerons met 2 servo's aansturen?

Deel Deze Pagina