Fotor
Forum veteraan
Ik heb vanavond wat nieuwe stekkers gesoldeerd, onder andere in mijn EasyGlider Electric tussen de batterij en regelaar. Toen het klaar was dacht ik eens te kijken wat het verschil in stuwkracht zou zijn tussen de normaal gebruikte 2s accu en een 3s accu (past niet in de romp). Al na zo'n 3 sec vol gas op de 3s accu steeg er een rookwolkje op uit de romp. NIET goed! Ik meende te zien dat de rook uit de motor kwam, niet uit de ESC, maar ik kan me vergist hebben. Op 2 cellen werd de motor overigens nooit extreem belast. Zowel de motor als de ESC hadden een lichte temperatuursverhoging, maar nooit meer dan handwarm, terwijl ik de EG toch altijd vol gas vlieg. Ik had geen problemen verwacht met deze setup op 3 cellen.
Na dit kleine incident start de motor niet meer lekker op. Het gaat hortend en stotend en soms loopt de motor de verkeerde kant op. Dit was voorheen niet. Als de motor draait klinkt hij anders, er zit een soort hoge krastoon in.
Gebruikte setup: motor en ESC met een 10x6 klapprop.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Kan er een winding van de motor doorgebrand zijn zodat hij op een winding minder loopt? Of zou de motor het dan helemaal niet meer doen? Zou ik hiermee nog even door kunnen vliegen of moet de motor meteen vervangen worden?
Na dit kleine incident start de motor niet meer lekker op. Het gaat hortend en stotend en soms loopt de motor de verkeerde kant op. Dit was voorheen niet. Als de motor draait klinkt hij anders, er zit een soort hoge krastoon in.
Gebruikte setup: motor en ESC met een 10x6 klapprop.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Kan er een winding van de motor doorgebrand zijn zodat hij op een winding minder loopt? Of zou de motor het dan helemaal niet meer doen? Zou ik hiermee nog even door kunnen vliegen of moet de motor meteen vervangen worden?