Rookwolkje uit elektromotor

Fotor

Forum veteraan
Ik heb vanavond wat nieuwe stekkers gesoldeerd, onder andere in mijn EasyGlider Electric tussen de batterij en regelaar. Toen het klaar was dacht ik eens te kijken wat het verschil in stuwkracht zou zijn tussen de normaal gebruikte 2s accu en een 3s accu (past niet in de romp). Al na zo'n 3 sec vol gas op de 3s accu steeg er een rookwolkje op uit de romp. NIET goed! Ik meende te zien dat de rook uit de motor kwam, niet uit de ESC, maar ik kan me vergist hebben. Op 2 cellen werd de motor overigens nooit extreem belast. Zowel de motor als de ESC hadden een lichte temperatuursverhoging, maar nooit meer dan handwarm, terwijl ik de EG toch altijd vol gas vlieg. Ik had geen problemen verwacht met deze setup op 3 cellen.
Na dit kleine incident start de motor niet meer lekker op. Het gaat hortend en stotend en soms loopt de motor de verkeerde kant op. Dit was voorheen niet. Als de motor draait klinkt hij anders, er zit een soort hoge krastoon in.
Gebruikte setup: motor en ESC met een 10x6 klapprop.

Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Kan er een winding van de motor doorgebrand zijn zodat hij op een winding minder loopt? Of zou de motor het dan helemaal niet meer doen? Zou ik hiermee nog even door kunnen vliegen of moet de motor meteen vervangen worden?

Als de motor soms de andere kant op draait... Ik ben geen expert maar ik denk dat je motortje doorgebrand is. De pragmatische truc is meestal het degelijkste: koop een nieuw motortje en probeer beide uit. Doet de nieuw ook raar, dan weet je dat je aan een nieuwe regelaar toe bent.

Wel balen, zeg!

Ik las net nog even de specificaties, 3s lipo zou geen probleem mogen zijn, hooguit is de piek stroom 20 A te hoog voor de esc (max 18A). Weet je zeker dat je de plus en min goed hebt aangesloten? Raadpleeg de verkoper anders eens.

Het moet te ruiken zijn wat er verbrand is. De motor of de regelaar. De meeste kans heb je, zo schat ik in, dat de motor is verbrand. Daar kan je niet meer mee vliegen. Direct vervangen dus.

Waarschijnlijk zijn er één of meer wikkelingen verbrand. Dit zorgt er voor dat het ronddraaiend magnetisch veld in de motor wordt verstoord. Ook kunnen door de ontstane kortsluiting stromen hoog oplopen wat weer risico's inhoudt voor je regelaar.

Volgens de motorspecificaties:

Recommended props:

8x4 APC-E (3 cells: 11A, 125W, 650g, 39mph, 10300rpm)
9x4.5 APC-E (3 cells: 15A, 160W, 800g, 40mph, 9300rpm)
9x6 APC-E (3 cells: 18A, 190W, 850g, 49mph, 8600rpm)
10x5 APC-E (3 cells: 19A, 200W, 1000g, 40mph, 8400rpm)

is de grootste aanbevolen propeller een 10x5 APC. Dat zal wel een vaste propeller zijn en geen klappropeller zoals jij gebruikt, die dan ook nog eens 10 x 6 is. Hier is waarschijnlijk sprake van een gevalletje overbelasing.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

En heb je de volgas stroom gemeten voor je ging vliegen?
Zet de motor in een boormachine en meet hoeveel wisselspanning op elke fase staat.
Als de motor warm wordt of de spanningen per fase verschillen dan is een gedeelte van de wikkelingen kortgesloten.
Je magneten zijn niet heet geweest neem ik aan dus opnieuw wikkelen is ook mogelijk. :wink:

Had je wel het jumpertje van de ESC gehaald om hem op 3s in te stellen? Of ESC op 2S geprogrammeerd? Ik denk dat het je ESC is.

die 10x6 prop is dan misschien wel iets te groot, maar ik las ook dat er mensen met een 10x4.7 hebben gevlogen zonder problemen, ik kan me niet voorstellen dat een 10x6 dan ineens veel te groot is en de motor na 3 seconden doet doorbranden. Maar ik kan me vergissen, ik vlieg nog niet zo lang electro.

Marco

@Marco: Er zit geen jumpertje op de ESC, volgens mij 'voelt' hij automatisch op hoeveel cellen hij vliegt, dat zou geen probleem moeten zijn. Ik weet dat een 10x6 wat te groot is voor 3 cellen op deze motor, maar ik was ook niet van plan er lang mee te draaien. Paar seconden tot doorbranden is wel erg kort.

@ N.P.S.: Ik zal zo eens ruiken, maar het heeft inmiddels al een nachtje gestaan. De motor lijkt mij ook het meest logisch, met een doorgebrande regelaar lijkt het me dat de combo helemaal niets meer zou moeten doen. Ik vermoed ook een doorgebrande wikkeling.

@cdrom flyer: Nog nooit van gehoord, je motor in een boormachine. Ik zal eens kijken wat er gebeurt. Begrijp ik goed dat ik mijn motor aan moet slingeren met de boormachine en dan de wisselspanning tussen de draden meten? Als er verschil zit in de spanningen tussen de 3 draden is er een wikkeling kapot? Opnieuw wikkelen heb ik nog nooit gedaan. Ik bestel wel een nieuw motortje voor die 17 dollar. Ik heb overigens geen stroom gemeten, heb alleen een multimetertje dat max 10A kan hebben. Bovendien was het niet mijn bedoeling hiermee te gaan vliegen want de 3s accu past toch niet in de romp.

@Kjel: de verkoper raadplegen? Daar zitten een stel HongKong mutsen achter het toetsenbord die naar ik vrees niet heel veel verstand van wikkelingen etc hebben, laat staan dat ze het in fatsoenlijk Engels kunnen uitdrukken. Je spullen kopen op internet heeft zo zijn voordelen (goedkoop) maar ook nadelen (support). Het is een keuze die je maakt.

Als ik dit zo lees zal het wel een nieuw motortje worden. Ik moet er ook gewoon met mijn handen vanaf blijven en alles lekker laten werken zoals het altijd goed gewerkt heeft! :roll:

Ik geloof toch dat in de regelaar iets is doorgebrand. Aan de motor was niets te ruiken, de regelaar had een licht verdacht luchtje. De motor heeft aan de boormachine gehangen, spanning over alle fasen was gelijk. Dus een regelaar van een andere kist geleend, en daarmee loopt de motor nog als een zonnetje. Hij start goed op en klinkt weer als een naaimachientje.
Dan maar een nieuwe regelaar bestellen. Ik laat deze 25A regelaar maar in de EG zitten, heb ik iets meer marge bij toekomstige experimenten :wink: .

@Kjel: de verkoper raadplegen? Daar zitten een stel HongKong mutsen achter het toetsenbord die naar ik vrees niet heel veel verstand van wikkelingen etc hebben, laat staan dat ze het in fatsoenlijk Engels kunnen uitdrukken. Je spullen kopen op internet heeft zo zijn voordelen (goedkoop) maar ook nadelen (support). Het is een keuze die je maakt.

Ik kende die site verder niet, maar dit forum weet ook meer dan genoeg. Ik heb ook weer wat geleerd van je vraag en de antwoorden. En de pragmatische test heeft z'n nut dus weer bewezen, als je motortje het nog doet met een andere regelaar...

Enne, ik weet wel uit eigen ervaring dat 3 seconden genoeg kan zijn om een systeem kapot te krijgen dat net iets minder aan kan . Slim om een wat zwaardere regelaar te gebruiken. Heb ik ook in mijn easystar.

Fotor zei:
@cdrom flyer: Nog nooit van gehoord, je motor in een boormachine. Ik zal eens kijken wat er gebeurt. Begrijp ik goed dat ik mijn motor aan moet slingeren met de boormachine en dan de wisselspanning tussen de draden meten? Als er verschil zit in de spanningen tussen de 3 draden is er een wikkeling kapot? Opnieuw wikkelen heb ik nog nooit gedaan. Ik bestel wel een nieuw motortje voor die 17 dollar. Ik heb overigens geen stroom gemeten, heb alleen een multimetertje dat max 10A kan hebben. Bovendien was het niet mijn bedoeling hiermee te gaan vliegen want de 3s accu past toch niet in de romp.
Goed begrepen.
Als er kortsluiting in zit zal de motor ook zwaarder draaien.
Probeer het maar eens met de aansluit draden kort gesloten.
De spanning die de motor(werkt dus als generator)levert is ook een maatstaf voor de kv waarde van de motor maar dan moet je ook het toerental kunnen meten.
Testen op een andere ESC is ook een manier maar voorzichtigheid is dan geboden. :wink:

Electronica werkt op rook.
Als de rook eruit gaat, moet het terug naar de fabriek om er nieuwe rook in te doen.

Tja, vandaag dan toch gevlogen met de oude motor en de andere regelaar. Het vloog, maar toch had ik het idee dat de motor me niet de trekkracht gaf die ik anders heb, en de motor maakte veel meer herrie dan anders. Normaal is hij fluisterstil, nu hoorde ik hem al schreeuwend omhoog gaan. Ik denk toch dat er in de motor iets niet lekker zit.
Jammer genoeg is er al een nieuwe regelaar onderweg, maar die kunnen we vast in de toekomst wel weer gebruiken voor een of ander projectje. De motor gaat toch ook maar vervangen worden.

Back