Hallo allemaal, Hopelijk kan iemand mij met het volgende helpen: Mijn ontvanger (futaba R147F) heeft een reeds gelokaliseerde RSSI pin. Zie deze discussie The Long Range Thread - Page 3 - RC Groups Nu zou ik dit signaal willen gebruiken met mijn Mini OSD System w/GPS Module welke nog onderweg is. Kan iemand mij vertellen of ik vanaf deze pin een draadje kan laten lopen naar de corresponderende pin aan de OSD en of dit gaat werken? Moet er dan nog een draad vanaf de ontvanger GND naar de OSD GND? Alvast bedankt!
Ivar, In principe is 1 draad genoeg als de OSD en ontvanger een gemeenschappelijke nul hebben. Als je maar 1 lipo gebruikt dan is dat automatisch zo, bij 2 lipo's moet je de negatieve kanten met elkaar verbinden. Of je kunt een 2-aderige kabel gebruiken, je kunt b.v. het snoertje van oude oordopjes hiervoor gebruiken (dat is dun en licht). N.B. vergeet niet het signaal te bufferen! RSSI aftakken kan een sterk verminderd bereik geven omdat je de ontvanger ongevoeliger kan maken. Martin
Martin, Kan jij uitleggen waarmee/hoe het signaal gebufferd moet worden? Hier een 319dps ontvanger waar ik de rssi van wil aftakken. Deze wordt aangesloten op de skylark tiny osd. Weerstanden heb ik meer dan genoeg. gr sander
Sander, Eerst zou je kunnen meten of buffering echt nodig is. Een aantal OSD's hebben een vrij lage ingangsimpedantie zodat het rssi signaal inzakt onder belasting. Je kan dat eenvoudig meten met een digitale multimeter. Als het rssi signaal niet inzakt, dan is je OSD hoogohmig genoeg en hoef je het signaal niet te bufferen. Bufferen kan met elke opamp, maar het handigst is om een chip te nemen die met lage spanningen kan werken, b.v. de LM358. De opamp moet geschakeld worden als een spanningsvolger (spanningsversterking = 1) zodat de stroomversterking groot is en de ingangsimpedantie zeer groot. Op die manier belast je het rssi signaal v.d. ontvanger niet. Hier is een algemene beschrijving te vinden: Buffer amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia, figuur 3 geeft het schema. Ik heb laatst een LM358 in een Corona ontvanger ingebouwd en het gebufferde signaal naar buiten geleid. Je kunt de buffer ook buiten de ontvanger plaatsen, maar dat vind ik wat minder netjes. Martin
Nou de multimeter lag nog in de boot dus mocht ik eerst 25 km rijden om die op te halen. Op een ander forum vond ik de 319dps rssi poort: Multimeter op "tot 20 DCV" Zender aan: constant 2.12 Zender uit: constant 1.33 Vriendin met de zender aan door het huis laten lopen dan komt hij niet onder de 2.04 Heb ik hiervoor een buffer nodig? Ik vermoed zelf van niet maar het is natuurlijk zonde om dingen te slopen
Dat is zo niet te zeggen. Je zou de voltages met en zonder aangesloten OSD moeten vergelijken, als die beiden 1.33V zijn (zender uit), dan heb je geen buffer nodig. Is je multimeter wel digitaal? Analoge meters kunnen een te lage ingangsimpedantie hebben waardoor het signaal ook al inzakt. Digitale meters hebben meestal 10M impedantie of beter. Martin
Hee martin Het is gemeten met een digitale multimer. en inderdaad, met zender uit meet ik altijd 1.33v. Ik heb nu geprobeerd om alleen de RSSI vanuit de ontvanger naar de skylark tiny osd door te voeren. Ik krijg hier een signaal van 99%. Dit is alleen ook zo als ik de RSSI niet heb aangesloten. Nu ben ik druk aan het zoeken naar hoe ik de RSSI op de skylark kan calibreren. Helaas heb ik een versie 1 en daar is erg weinig over te vinden. Er zit een USB kabel bij en die zou in de gps poort van de unit moeten gaan. Dit past alleen niet. Doorsnuffelen maar !!!! :-(