RTH (Return To Home)

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door knikvleugeltje, 23 nov 2010.

1. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik heb de laatste dagen erg veel gelezen op rc-lineforum over OSD's, eventueel met RTH.

Er zijn OSD's met RTH, maar ik vind ze nogal uitgebreid en / of niet erg duidelijk. Zeker als er veel info in beeld komt, werkt dat niet erg rustgevend zogezegd.
    Zie bijv FPV Hobby - CYCLOPS OSD & AUTOPILOT

Omdat ik een EzOSD van Immersion gekocht heb, vroeg ik mij af of deze EzOSD later misschien is uit te breiden met een RTH-functie. Bijv. door een losse ´module´ aan de EzOSD te koppelen.

Deze functie lijkt me zinvol.
    Zou dit mogelijk zijn?

Wie gebruikt al een versie met RTH, en heeft dit al eens getest?

Taco.

2. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Mijn Eagle Tree OSD heeft een RTH functie, maar op mijn vliegtuig werkte dat voor geen meter. Je moet dan namelijk nog meer hardware hebben die de kist overeind houdt (ir-sensoren/gyro's/etc).
    De beste RTH die ik tot nu toe heb gezien is die van RangeVideo. Deze houd je vliegtuig perfect stabiel omdat die standaard gebruik maakt van IR Stabilization Sensors [IR_sensors] : RangeVideo!, Wireless video solutions.

Ja er staat standaard veel troep op het scherm, maar dat is in te stellen.

Volgensmij is Sander op het moment niet echt bezig met RTH voor EzOSD omdat hij dit onzin vindt.

Er is ook een Chinese OSD fabrikant die een totaaloplossing hiervoor biedt:
    UAV Autopilots for Autonomous Flying
    Hiermee hoef je alleen coordinaten in te stellen, het opstijgen/vliegen/landen doet(/probeert) ie dan zelf.

3. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
  4. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Deze kende ik niet.
    Maar zo'n soort module-systeem bedoelde ik wel.

Ook hier zie je een overvloed aan data in beeld, je weet gewoon niet waar je moet kijken.
    Ik heb meer in gedachten dat als er geen link meer is, dat de RTH-module het overneemt (dus terug stuurt naar 'Home') tot ik weer contact heb. Dus er hoeft geen extra data in beeld, behalve dan dat de 'RTH' in charge is op dat moment.

Bij power-up moeten natuurlijk wel de 'home-coördinaten' bekend zijn.

Taco.

5. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
  6. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
  7. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Nou, onzin is een groot woord. Het is meer de vraag of je RTH nodig hebt en als je zo'n systeem wilt gebruiken of het wel betrouwbaar werkt.

Een RTH wordt geadverteerd als oplossing voor mensen die 'per ongeluk' de oriëntatie c.q. controle over hun FPV model kwijtraken, het model vliegt zichzelf dan automatisch terug naar de vertrek locatie (da's tenminste de bedoeling). Ik zet per ongeluk tussen haakjes omdat je natuurlijk moet zorgen dat je nimmer in zo'n situatie terecht komt.

Als je bijvoorbeeld stug door blijft vliegen als je steeds meer ruis in je video hebt en het beeld af en toe wegvalt of als je RC besturing steeds in de failsafe schiet dan vraag je er natuurlijk zelf om. De gemiddelde FPV piloot heeft op zulk soort momenten een ingebouwde RTH (namelijk jezelf) die in dat soort situaties vanzelf rechtsomkeert maakt.

Er zitten zoveel haken en ogen aan de RTH implementaties die ik heb gezien dat je beter op je eigen RTH kunt vertrouwen. Een RTH heeft *minimaal* een manier nodig om de positie van de kist te kunnen detecteren en dit te corrigeren, dit kan b.v. met IR sensoren (thermophiles, b.v. de FMA Copilot) die kijken naar het infrarood spectrum aan de horizon. Nadeel daarvan is dat het niet werkt bij mist, bewolking, laagstaande zon, bergen en hoge bebouwing, te lage vlieghoogte etc. Een andere oplossing is er één met gyro's en versnellingsmeters (b.v. de FY-20A) die deze nadelen niet heeft.

Een RTH zonder deze voorziening weet niet in welke positie het model zich bevindt en kan daar dus ook niet op corrigeren. Het argument wat dan vaak gebruikt wordt is dat je dan een model moet kiezen wat zelfstabiliserend is, da's kolder, want aangezien b.v. een Ez maar in beperkte mate zelfstabiliserend is kan je er dus vanuit gaan dat zoiets alleen werkt in zeer kalm weer en met kleine uitslagen op de stuurvlakken. Wordt de Ez in de wind op z'n kant gezet door een windvlaag, of rolt hij toch om door teveel uitslag op het richtingsroer (of rolroer) dan gaat hij in een rollende duikvlucht naar beneden en de RTH corrigeert daar niet op.

Dus een manier om de positie van je model te detecteren en erop te corrigeren is een minimale vereiste. Daarnaast zal je de vlieg karakteristieken van je model moeten programmeren in de RTH, zodat deze weet waar de limieten liggen en hoeveel uitslag op b.v. het rolroer afdoende etc. Doe je dit niet, dan zal je kist waarschijnlijk in een spin, of duikvlucht, alsnog richting aarde storten.

Een RTH is dus zeker niet iets wat je even inbouwt en wat na inschakelen gelijk werkt. Sterker nog, je zal aardig wat tijd moeten spenderen om alles juist in te regelen en de werking te controleren, anders ben je nog slechter af dan zonder RTH. Vandaar dat ik geen voorstander ben van RTH.

Wil je wél een dergelijke voorziening inbouwen dan kan je beter kiezen voor iets wat uit de UAV hoek komt en van begin af aan ontworpen is om een model onbemand of zonder RC te vliegen. In dat geval kan ik de Attopilot (AttoPilot International ? User friendly, cost effective and highly accurate UAV Autopilots) van harte aanbevelen, de combinatie EzOSD + EzUHF met Attopilot is een zeer potente combinatie zowel voor FPV als UAV doeleinden waar ik al ruim een jaar prima ervaringen mee heb. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Echter voor eenvoudige FPV modellen is het duidelijk overbodige luxe, de kosten wegen dan namelijk niet op tegen de baten.

Ik gebruik de Attopilot alleen in een model met een tweetal dure FullHD camcorders aan boord die regelmatig voor video en foto doeleinden wordt ingezet, je kan dan b.v. een schaakbord patroon ingeven en het model vliegt dit tot op enkele meters nauwkeurig en de resulterende foto's passen dan als een puzzel in elkaar. Als je dit zelf via RC/FPV wilt vliegen is dit lastig, zeker als er geen duidelijke orientatiepunten zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

8. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ik zou investeren in een goede RC link, dan heb je RTH niet nodig en uiteindelijk kost het minder.

9. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Feitelijk wil je investeren in een RC link die meer bereik geeft dan je video, je zal dan altijd (soms helaas door ruis en dropouts heen) de mogelijkheid hebben om je model te blijven besturen. Je video zal dan namelijk eerst wegvallen, dit gaat normaliter is stappen, 1) eerst een beetje ruis, dan 2) steeds meer ruis met dropouts die steeds langer duren, dan 3) nog meer ruis en dropouts > 10 seconden, vervolgens 4) alleen maar ruis. Het is natuurlijk zaak om scenario 3 en 4 proberen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

10. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Inderdaad liep ik daar ook tegenaan bij het doorlezen van draadjes (RC Groups) dat je video het als eerste moet begeven. Dat heb ik nu nog niet zo, het is net andersom.
    Daar wil ik dus eerst aan werken.

Gr.
    Taco.

Laatst bewerkt: 24 nov 2010
  11. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Ben er toch niet helemaal mee eens. Ik denk dat meer fpv vliegtuigen crashen t.g.v. slecht beeldontvangst. Juist als je plotseling beelduitval of veel ruis hebt ben je al te laat met sturen. Bijvoorbeeld als je per ongeluk achter een gebouw of bomen vliegt, of als je tegen de zon in vliegt en niets ziet, uit paniek kan je snel gedesorienteerd raken.

Beste vind ik om eerst te investeren in je groundstation en videozender. Er gaat niets boven een goed beeldontvangst en dat heb je in de meeste gevallen harder nodig omdat je niet altijd doelbewust ver weg gaat vliegen. Vlieg je met een tracker en je verliest je videosignaal, jammer dan want je tracker werkt dan ook niet meer en op basis van de GPS coordinaten kan je de kist ook niet meer traceren.

Ook als je ver gaat en je rc link wegvalt gaat dat niet in 1 keer. Je krijgt eerst momenten dat je model in de fail safe schiet, zodra het model van positie veranderd in de lucht heb je weer ontvangst en weet je dat je beter terug kan gaan. Je reikwijdte is nooit constant, vandaag 800 meter, morgen 1,5 kilometer. Zonder RSSI uitlezing weet je nooit hoever je kan gaan. Soms komt het voor dat je in het verlengde van je rc omni vliegt (2,4gig) of achter je, dan kan je ook gemakkelijk je rc link even kwijtraken. Nooit in paniek raken. Beste is de zender vlug omhoog houden of draaien.

MVG. Robert.

12. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Da's een andere discussie, het gaat hier over wat betrouwbaarder is, een video link die wegvalt vóórdat de RC link wegvalt of vice versa. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat het altijd beter is om een RC link te hebben die meer bereik heeft dan de video link. Zodoende kan je namelijk altijd vertrouwen dat wanneer de video begint weg te vallen je RC link niet het probleem is en je ondanks ruis en/of dropouts nog wel de controle over je RC model hebt.

In het tegenovergestelde geval kan je RC link opeens weg zijn (zeker bij PCM en 2.4GHz RC heb je meestal geen jitterende servo's) terwijl de video link nog prima is. Je zit dan eerste rang op een FPV vlucht waarbij jij geen controle hebt over je RC model.

Dat de meeste FPV modellen crashen door een slechte videoverbinding ben ik met je eens, maar dat neemt niet weg dat het altijd beter is om een RC link te hebben die meer bereik heeft dan de video link.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

13. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Het gaat inderdaad over de controle. Geen controle hebben over is beangstigend en levert paniek situaties. Je model door je bril niet meer zien is even beangstigend als dat je de rc link verliest. Een crashend model waarbij je op de eerste rang mag zitten heb ik toch liever want dan kan je tenminste zien waar je kist neerkomt....en misschien off topic...neem het op een recorder op voor het geval er schade aan derden is ontstaan. Modellen kunnen ook crashen omdat er bijvoorbeeld een servo stuk gaat, je accu problemen heeft, een roer los schiet enz.

Om je rc link af te zekeren vind ik een RSSI aanduiding in je beeld verreweg de beste oplossing en het meest veilige zonder dat je eerst je hele zender om moet bouwen en je aan een zend licentie vastzit. Hoop nog altijd dat Immersion met een RSSI oplossing komt voor spectrum. Lijkt me ook wat goedkoper.

MVG. Robert.

14. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    [offtopic]
    Is RSSI betrouwbare informatie, Robert? Ik heb de readout straks van mijn corona ontvanger maar op sommige filmpje stuiterd de RSSI waarde zo op en neer dat ik er eigenlijk geen "is het goed of niet" aan kan aflezen.
    [/offtopic]

15. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Niet altijd, bij een analoge ontvanger geeft RSSI alleen de signaalsterkte van het via de antenna ontvangen signaal weer. Of dat nu een signaal is dat van jouw zender afkomstig is of van een andere zender op dezelfde, of nabij gelegen, frequentie. Kortom, het is in indicatie, niet meer dan dat.

Daarom heeft b.v. de EzUHF uitgebreide statistieken voor RSSI én signaalkwaliteit. Het kan namelijk gebeuren dat de RSSI prima is, maar de signaalkwaliteit (het aantal juist ontvangen data packets) slecht is. In dat geval geeft de RSSI dus informatie waar je niks mee kunt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

16. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Hier zit natuurlijk ook een waarheid in, maar toch ben ik het er wel over eens dat mijn RC het langer moet volhouden.

Ook dit is een waarheid als een koe. Is mij gebeurd (met 2.4 helaas). Dus daar ga ik eerst wat aan doen, zoals gezegd.

Ik heb een FrSky 2.4 gekocht, en ga daar wat mee testen.
    2 Km. moet er toch inzitten hoop ik.

Een RTH weet toch altijd de coördinaten van 'Home' én van het vliegtuig? Van daar uit is er toch een koers te berekenen?

Taco.

17. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Klopt, maar hij weet niet of het vliegtuig ondersteboven hangt of niet...

18. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Wat nog veel erger is, is als je volgas omhoog blaast, en je lineare spanningsregelaar in jou regelaar het begeeft wegens de hitte. Machteloos toe staan te kijken hoe je kist naar beneden suist:( Wat dat betreft wil je beide perfect hebben. Rc link moet in orde zijn, en jou videoapparatuur moet duidelijk aangeven wanneer je op het einde zit.

19. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Zeg, luiwammes, wel even lezen he! Ik tik zo'n heel verhaal niet voor niks :D

[124130] rth-return-home

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Beetje spraakverwarring; een te vliegen koers is wat anders dan hoe op dat moment rol of up/down gegeven wordt.

Ik meende dat het systeem dan ook geen koers meer zou weten.

Deel Deze Pagina