Rudder - roll - coupling Acromaster elimineren.

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 21 okt 2008.

1. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Sinds kort vlieg (ook) ik met een Acromaster.
    Deze heeft een aanzienlijke pitch down en roll coupling.
    De laatste is wel logisch, het is zo'n beetje een middendekker en heeft toch V-stelling.
    Ondanks dat de ligger een 10mm rechte carbon buis is, ontstaat er toch V-stelling doordat de gaten niet in het centrum van de vleugel gemaakt zijn.

Na enig wikken en wegen toch maar de zaag gepakt en beide stukken vleugelbuis doormidden gezaagd.
    Vervolgens twee stukjes alu buis gemaakt van 80mm lang 13mm, buiten en 11mm binnen-diameter. Daarbinnen kan de carbonbuis een beetje kantelen.
    Vervolgens de stukken weer met epoxy erin gelijmd (maximale kanteling). (klein gaatje in de buis boren om de lucht/epoxy in het midden te laten ontsnappen)

De hoek is zo'n beetje 4 graden

Als je alles nu weer monteert zal de vleugel nagenoeg recht zijn, dan wel iets neg v-stelling hebben. De wat dikkere alu buis van 13mm druk je gemakkelijk 4 cm de vleugel in in het gat van 10mm.

Resultaat is nu geen enkele rudder-roll coupling meer. Die mixer kan er dan weer af.
    Het elimineren van de pitch down durf ik niet te beginnen, weet niet wat en hoeveel te veranderen.

2. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ok, zelfs negatief, ik kan (alweer) gaan zagen.. zucht.

3. hezik

hezik Guest

Ik zou het eerst eens uitproberen, als je al gezaagd/gelijmd hebt. Is dan de coupling nog steeds te veel aanwezig, kun je altijd nog weer gaan zagen ;)

4. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Tcoh een erg vreemd gezicht.. Dat negatieve

5. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Jullie zijn sterk bezig;)
    Ik vlieg al 2 jaar met een acromaster maar hier zou ik niet opkomen.

De rudder-pitch coupling is net zoals de rudder-roll coupling sterk afhankelijk van de vliegsnelheid, dus ik ben benieuwd naar de resultaten.

Waar ik me meer aan stoor is het feit dat snelle punts-rollen niet direct stoppen maar telkens nog een stukje doorrollen.
    Als je daar iets op weet dan hoor ik het graag.
    (rolroeraansturingen zijn al aangepast)

6. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Bij mij is deze ook zeker fors. Ik kan mij overigens daar wat bij voorstellen. Ik heb er grote wielen van xx mm (weet de maat vanaf deze locatie even niet) onder (het gras is hoog en nat op ons veld). De weerstand daarvan neemt met de snelheid fors toe en levert dan een sterke een pitch naar de buik in de hand.

Naast aerodynamischa zaken als luchtstroom rond de staart verdenk ik de wielen er van een grote rol hierin te hebben. Misschien eens tijd om daarin wat te rechercheren.

Snellere servo's misschien.
    Hij is relatief onrustig in de langsrichting. Ik verdenk daar de dikke tippen van. Ik zou de procentuele dikte laten naar de tippen laten afnemen. Als je dat erg rigoreus vindt zou je net zoals bij de Angel 30 van die deflectors kunnen proberen.

Tevens vind ik het rudder weinig effectief. Ik heb zo'n canalizer er op gezet en daardoor heb ik met minder rudderinput wel meer ruddergedrag. Echter het nadeel vind ik, net zoals bij mijn grote Synergy waar ik dat bij geprobeerd heb, dat hij bij dwarswind meer de wind in draait.

Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  7. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Ik ga er maar gewoon mee blijven vliegen zoals hij is denk ik, ik ben het nu zo gewoon.
    Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat zo'n stuk elapor net zo goed vliegt als bv jou synergy.

8. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Waarom niet?! Lucht weet niet of t om elapor of orcacover heen waait.. Fout bedacht.

9. hezik

hezik Guest

nou ja, een 1m stuk elapor van nieuw 110 euro ofzo, of een vol gfk znline kist van nieuw, wat, 800 euro.. tsja.. die kun je inderdaad niet vergelijken ;)

10. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Is juist, het blijft flexibel materiaal dat tijdens het vliegen constant wat in beweging is. Misschien als je de vleugel in de romp verlijmt dat hij wat strakker stopt op puntsrollen. (niet doen omdat ik dat zeg, het is ook maar een verwachting)
    Voor nog wat directer vlieg-gedrag denk ik dat je in deze gewichtsklasse de Vanquish of de Angel 30 moet pakken.
    Uiteindelijk is het voordeel van dit toestel dat je niet zit met een deukje meer of minder en dat de deukjes ook niet zo opvallen. Elk toestel heeft zo zijn eigen gebruiksdoel.

11. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Van wat ik hoor is de Vanquish één grote vliegende coupling:D

12. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Werken we er dan gewoon uit.
    Angel 30 is ook veel mooier.

13. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Eigenlijk lig ik er helemaal niet van wakker of men acromaster wat wegtrekt in bepaalde figuren, zolang het met een relatief kleine input weg te sturen is.
    Mijn acromaster is perfect voor wat ik hem gebruik, wat raggen bij slecht weer of als ik te weinig tijd of zin heb om een grotere kist mee te nemen naar het veld.

Mijn probleem is eerder dat ik al de hele week in de zetel lig met een ingegipst been en de batterij van de flightsim zender is stuk:?

14. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Heb je niet ergens een accu los liggen zwerven? een 3s lipo o.i.d?

15. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Komt wel goed.

16. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    url naar angel 30? google vind diverse angels, van de niet vliegende soort...

17. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
  18. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

19. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
  20. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    ik durf het niet hardop te roepen, ik dacht dat de plaatsing/hoogte van het stabilo hier de oorzaak van is, zo ook de vorm van het richtingsroer.
    en de plaatsing van de schanierlijn van het hoogte roer doet ook nog mee.
    hhhmmm........ het perfecte vliegtuig bestaat niet en het zal er ook nooit komen!

Deel Deze Pagina