In de fameuze SAM speaks uitgave kwam ik de RULER tegen https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11407 Vind het een mooie kist maar bij het doornemen van de tekening zag ik slots in de vleugel oren. Heeft iemand een idee waar deze voor zijn?
Ik heb geen idee of deze openingen in de vleugel op een model enig nut hebben. Per slot van rekening is het de bedoeling van het profiel van een vleugel om de luchtstromen aan de boven- en onderkant uit elkaar te houden. Ik kan me voorstellen dat ze in de vleugeltippen ongeveer hetzelfde effect hebben als positieve tipverdraaiing, wat je gebruikt om te zorgen dat de tippen later overtrekken dan het vleugelmidden. Wel weet ik dat zulke openingen in die tijd populair waren bij grote vliegtuigen, zoals bij de Douglas Dauntless duikbommenwerper. Maar bij dit toestel waren de openingen bedoeld om de kist stabiel te houden bij langzame snelheden, zoals het aanvliegen voor de landing op een vliegdekschip. Ook de Grumman Avenger had deze openingen. En het is bekend dat ontwerpers van modelvliegtuigen gevoelig zijn voor de nieuwste snufjes uit de grote luchtvaart!
Dat is ook mijn analyse. Mogelijk effectief, of het efficiƫnt is valt te betwijfelen, maar dat is voor veel modellen geen enkel issue.
Slots is al een bijna 100 jaar bekende methode om de overtrek-snelheid te verlagen: https://en.wikipedia.org/wiki/Leading-edge_slot Maar dat zijn slots helemaal vooraan het vleugelprofiel, en worden daarvoor nog steeds gebruikt, al dan niet uitklapbaar. De slots die op de tekening van Ed te zien zijn zitten veel verder naar achteren, en kunnen n.m.m. niet dezelfde werking hebben.
Die slots buigen de luchtstroom wel erg 'kort door de bocht'.....ze doen me denken aan 'jet flaps' in power kites en paragliders.... Ik kan niet verder komen dan 'verkoop-praat', al helemaal omdat het bij deze stoffen vleugels niet over de hele spanwijdte wordt toegepast. Sommige cellen wel en andere niet. Dit: Dan werken de flaps van b.v. een Airbus beter en vooral voor extra lift (en mega veel weerstand als bonus).