Runtime Mamba monster

Discussie in 'Electro auto's' gestart door lee99, 20 jan 2010.

1. lee99

lee99

Lid geworden:
    19 aug 2009
    Hallo allemaal, ik heb een xray xb 808 aangeschaft en een mamba monster 2200.
    Nu wil ik de keus gaan maken voor wat betreft de accu's. ik wil gaan werken met 2 x 3s (4800Mah)
    Runtime is voor mij belangrijk, het maximale vermogen zou ik toch wat naar beneden gaan schroeven. is dit een goede optie of raden jullie iets anders aan?

groeten lee99

2. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    met m'n E-Revo brushless edition rijd ik zo'n 45minuten op 1 set accus (2x 3s 5000mAh) dus de runtime zal wel goed zitten met die accu's.

3. lee99

lee99

Lid geworden:
    19 aug 2009
    45 minuten, dat is heel wat..
    vaak lees ik dat er maar 12-15 minuten gereden kan worden. waar ligt dat dan aan?

Laatst bewerkt: 20 jan 2010
  4. Defty

Defty

Lid geworden:
    30 jul 2007
    Hoe doe je dat ?
    Ik rij met 2x 2s 4000mah

na een kleine 20 min is zijn ze leeg.

Het scheelt maar 1000mah en toch meer als dubbele aan rij tijd ?

5. superboe

superboe

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    ook meer cellen

6. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Ten 1e 6S op je Xray met een 2200KV motor ...... Hoe snel wil je je wagen in puin hebben gaat namelijk een beetje te hard of je moet alleen rechtuit op asfalt willen bashen.

Anyway 4S 5000mah heb je met de Castle +- 15 minuten rijtijd afhankelijk van welke ondergrond je rijdt. De vergelijk die hier door anderen gedaan worden is met een slash gebakkie tja niet echt te vergelijken een 5000kv motor tegenover een 2200 kv motor :) (En natuurlijk het hogere gewicht van de wagen)

7. Defty

Defty

Lid geworden:
    30 jul 2007
    Als je mijn vergelijking bedoelt, ik had het over de erevo, niet over de slash.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het aantal cellen niets te maken heeft met de rij tijd.
    Dan moet ik ook maar eens overgaan op 3s als dat zo'n langere rij tijd geeft.

In mijn slash rij ik met 2s en 3s.
    Met die 3s (5000mah) rijd ik echt niet veel langer dan met de 2s (4000mah).

8. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Lijkt me ook het (meest/beste) kloppende antwoord in dit topic.

6S is overkill, zal je wel een runtime hebben van +-20-25 minuten. En zoals hierboven al gezegd: 4S 5000mAh +-15 minuten

En een Slash, E-Revo, Savage Flux, Mini-t of weet ik wat is echt niet te vergelijken met een 1/8 buggy (is toch een buggy model, of truggy?) imo...

9. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Als de heren nu eens meerekenen dat je gewoon meer energie meeneemt op 6s,
    Dan op 4 s ben je er volgens mij.
    en meer spanning hoeft niet meer snelheid te betekenen .
    gewoon je tandwielen aanpassen ,en wat googelen met de regelaar .
    Groeten Wiebe.

10. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Tanden kan je prima aanpassen maar een motor op 55000 rpm laten draaien en dusdanig kleine pinion is vragen om ellende (Magneten van de rotor af bv ...) Daarbij undergearen levert ook hitte problemen op. Meeste motoren en vooral de CC Nue's hebben sweet spot rond de 30K rpm waar efficientie / power het meest optimale is. Veel erboven zal de motor alleen minder efficient maken.

11. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    En een hoog toerental leidt naar ik me heb laten wijs maken tot hogere temperaturen in de esc?

12. lee99

lee99

Lid geworden:
    19 aug 2009
    Allemaal goeie tips en ideeen, maar wat kan ik nou het beste doen?
    een lange runtime is belangrijk voor mij, en hoe hard ie loopt...tja 100+ hoeft voor mij nou ook weer niet
    is een 2s + 3s misschien een optie? dit zou wel wat beter uitkomen met de ruimte.

13. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Lijkt mij na alle adviesen wel duidelijk: 4s, en een accu die dan nog net in je accutray past.
    6s is alleen leuk als je indruk wilt maken:eek: met raketsnelheden en standing backflips.
    En wat zegt "runtime" nou uiteindelijk? Een 2e setje accu's verdubbelt de runtime, en biedt de mogelijkheid om in combinatie met een snelle lader continue te rijden.

14. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    6s is trouwens ook extra gewicht. Het is zelf bij sommige wedstrijden verboden om met meer dan 4S te rijden. Als je langere rijtijden wilt kun je 6000mah lipo's zoeken. Ik zou gewoon rijden op 5000mah lipo's en een 2e of meerdere setje bijhalen.

15. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Ik zou alleen voor 6S gaan als je echt insane speedruns wilt maken. Als je langere rijtijd wilt had je beter een lagere kv motor kunnen kopen en dan voor 6S gaan (= efficiënter right?) .

Ik raad je een 4S pack aan, haal er maar meteen twee of drie en dan kun je nagenoeg oneindig rijden als je de mogelijkheid om te laden. Sowieso is 4S lichter wat zuiniger is en een heel stuk goedkoper. Hoe hard wil je eigenlijk gaan ? Mijn truggy rijd met standaard vertanding 65 kmph op 4S, met wat upgearen is hier wel een kilometer of 75 a 80 uit te halen (denk ik). Wil je toch meer dan dat dan moet je 5S overwegen.

16. lee99

lee99

Lid geworden:
    19 aug 2009
    Dank jullie allen voor de replies.

ik ga een 4s pack 5000 mah nemen en kijken wat me dat gaat brengen.
    mocht ik iets meer snelheid willen (niet waarschijnlijk voor offroad) dan kan ik altijd een 5s proberen. echter nog wel een vraag:
    wat wil bijv. 20c 30c of 35c nou eigenlijk zeggen en wat brengt het in de praktijk?

17. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Bv 30C geeft aan dat je de accu met 30 x de maximale amperage kan belasten dus een 30C pack van 5000mah = piek 150 ampere.
    Overigens neem dus ook minimaal 30C packs! Let wel goedkoop = duurkoop met oa zippy kan het resulteren in een dooie regelaar er zijn er al genoeg die de ervaring ermee hebben :).

18. lee99

lee99

Lid geworden:
    19 aug 2009
    ik wilde eigenlijk voor graupner gaan, is dit een goede optie?
    ik heb ook eens gelezen dat protek goeie accu's heeft, maar zo 1-2-3 niet weten waar ik die kan halen

Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  19. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    De beste: Hyperion CX G3 cellen maar ja die zijn de hoofprijs :) (165 Euri voor een 4S en is softcase)

Zeer goed alternatief: Intillect Hardcase 2S lipo's 30 of 40C voldoen prima.

20. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Hoe kan een zippy nou resulteren in een dooie regelaar?
    indien een accu niet goed is zal het vermogen inzakken en de accu stukgaan.
    De regelaar kan immers ook cellen aan! of gaat hij daar ook stuk van? Een slechte zippy is nog altijd beter dan een goede cell ;)

Bij ons is nog nooit een zippy stuk gegaan, en er zijn er toch zeker 10+ bij ons op de club.

Deel Deze Pagina