Saddle tanks in serie of parallel?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 25 nov 2014.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    In mijn Tuono zitten twee stevige saddle tanks, bij elkaar 7 liter! (in feite veel teveel voor deze kist en zijn 180 IQ Hammer.)
    Ik vlieg met een setup dat ze in serie geschakeld zijn, eerst raakt de rechter tank leeg, voordat de linker begint.

    Nou vliegt de kist prima, maar het enige wat ik niet weg krijg is een weglopen van de neus in een looping. Hij trekt naar Links alsof het rudder naar links staat en maakt er een lichte spiraal van. Idd kun je het wegsturen met rudder naar Rechts.
    Alles staat recht aan de kist, ook de motor en de thrust tube, roeren of flaps bewegen niet omhoog als er door het flinke trekken, veel druk onder de vleugels zit.
    Nou was ik gisteren bij Dick van der Vecht en die vermoed dat de kist niet in balans is, dus met een zware linker kant.
    Nou heb ik de gewichten nagemeten maar er zit tussen de vleugels plus neptanks geen 10 gr verschil.

    Maar ik zit nu te denken dat het mogelijk aan de tanks kan liggen. Doorgaans tank ik de kist niet vol, dus start ik met een half volle rechtertank en die raakt leeg en dan heb ik drie kg aan de linker kant. Alhoewel de tanks dicht bij de langsas liggen, lopen de tanks een eindje door in de vleugel stukken., dus het geschatte zpt van een tank ligt toch een dikke 12cm uit het midden.

    Als ik het brandstof systeem nu eens verander van in serie naar parallel, dan heb ik dat probleem opgelost. Mijn F16 destijds had achter de motor twee saddle tanks en die leegden ook tegelijkertijd.

    Denk ik nu iets verkeerd? Ik heb uiteraard vlak voor de pomp een UAT in gebruik.
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik zou zeggen doen. Als je soms ziet wat een paar gram doet tijdens het balanceren van een kist dan lijkt me dat 3 kg 12 cm uit de centerline best een fiks verschil kan maken.

    Bij de vision had ik ook twee 1 liter tanks parallel en die vulden zich nooit gelijk.
    Ik zat altijd te pielen met t dichtknijpen van een slang tijdens t tanken om te zorgen dat ze beide even vol waren.
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.372
    Locatie:
    Gouda
    Bij meerdere tanks in een dergelijke configuratie heb ik die altijd parallel staan.. precies om die reden. Wel zorgen dat er aan de onderkant van de beide tanks een onderlinge verbinding is met voldoende doorgang.
    Nooit problemen, dat de ene tank sneller vol of leeg is, dan de ander. (of je moet constant een meskantvlucht maken :) )
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, gewoon eens parallel zetten.

    Bij het gelijk houden van alle slang lengtes naar het T-stuk welke naar de UAT gaat en ook gelijke lengtes van beluchting zouden beide tanks zeer gelijkmatig leeg moet geraken.

    En het minieme verschil wat misschien optreed zal nog steeds minder zijn dan in de huidige situatie.
     
  5. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Hoi Richard,

    Heb in mij Flash de tanks parallel via een festo T en vandaar naar de hoofd tank en dan verder.
    De ontluchting gaat over 2 uitgangen, iedere sadle tank z'n eigen uitgang.
    Voordeel hiervan, bij tanken zie je meteen als er 1 tank eerder vol is wat in houd dat er ergens iets niet lekker/blocked zit.
    En tevens weet je ook dat beide tanks gelijkmatig leeg zijn gegaan :)
    Zorg wel dat alle leidingen na de T en de ontluchting exact even lang zijn!!
    Werkt bij mij echt vlekkeloos :)

    Groet Edwin,

    (Van vroeger, bij Delta in Oss, we hebben nog samen gezweefd met jou blauw oranje sleep kist :)
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Richard, inderdaad gewoon parellel zetten die handel. Ik had bij mijn oranje F16 precies hetzelfde tot WK in amerika toe waar ze nog in serie stonden, ook bij de loop iets wegtrekken. Het zijn 2 x 3 liter tanks dus er is een moment dat één kant 2,8kg zwaarder is, in mijn geval ongeveer 23cm van de hartlijn, reken het moment maar na bij bijvoorbeeld 3G, substantieel dus. (Trimmen heeft geen zin, bij elke G kracht heb je een andere correctie nodig, you know ;))

    Bij voltanken is een kant altijd eerder vol, effe met tangetje dicht houden, hij zuigt echter mooi gelijk leeg. Sindsdien probleem met wegtrekken opgelost. Ik heb trouwens bij landing altijd 1 tot 1,5 liter over als reserve dus een kleine onbalans komt dan niet zo kritisch.

    Groetjesssss,
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Gerald (en anderen)

    Bedankt voor de reacties, stom eigenlijk van me om daar niet éérst aan te denken. Maar ik ben dus niet de enige profi die dat miste, hè Gerald :p.

    Terugdenkend, het viel (uiteraard) het meeste op tijdens het verticale gedeelte van de loop, dat is zo logisch als wat, dat een zware kant die vleugel ahw naar beneden trekt, wat precies hetzelfde is als het rudder uit het midden daar.

    Ik ben nu alles aan het ombouwen naar een andere zender en heb daar nog wat problemen mee, (zie andere draadje) hopelijk vóór het weekend opgelost en dan ga ik het proberen, maar ik denk dat het wegdraaien hiermee wel opgelost is.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Alles is nu omgebouwd, viel erg mee, wat FESTO T-stukken er in en klaar.
    3/4 vol getankt en dat ging mooi tegelijk.
    Ik heb er van af gezien om aan de onderkant van de tank nog extra nippels te maken voor een verbinding aan de onderkant. Moet de halve kist slopen om de tanks er uit te krijgen en dan heb ik er weer een dubbele lek kans bij.
     

Deel Deze Pagina