Hallo snelle manne / vrouwe, Ik heb 2 dagen geleden de San diego van robbe gekocht. Hij is moeilijker te bouwen als werwacht, maar weet iemand of hij ook een beetje snel is ik heb er twee speed 700 race :twisted: motoren in liggen op 12 volt. (brommer accu, 700 gram 5Ah)
700 Race ??? brommeraccu ???? ik weet niet wie je dat aangesmeerd heeft maar dat gaat dus niet werken, die accu kan niet meer dan 4 a 5 ampere leveren en het resultaat is dat je een hele gestroomlijnde sleepboot krijgt...... Voor de beste resultaten zul je echt naar een 12 volt 7 aH startaccu of nog beter een nicad accu moeten kijken... Enne beter speed 700 bb 9,6 volt motoren gebruiken, misschien kun je ze nog ruilen....................Peet......................
accu loodaccu's kunnen niet zo veel Ah leveren maar zo'n "vloeibare" accu toch wel? :?: De speed 700 race zijn ook 9,6 volt motoren / wat is er anders bij de BB, meer toeren of zo? En die getroomlijnde sleepboot is kwats. Hij is namelijk 127 cm en weegt origineel 4500-5000 gram dus die 300 gram meer boeit ook niks meer.
Dat van die sleepboot is geen kwats hoor, na 13 jaar bootjes verkopen hoop ik toch wel het een en ander van de fouten van mijn klanten opgestoken te hebben..... Luister, waarom zal de boot niet hard gaan met loodaccu´s ?? niet door het extra gewicht nee voornamelijk doordat de accu´s niet de stroom kunnen leveren die de motoren vragen, een vuistregel is dat het werkgebied van een electromotor uit de speed serie ligt tussen 10X de nullast en 2X de vollaststroom, dit is dus zo rond de 30 a 35 ampere bij een 700 Race....... dit X2 geeft een stroom van tussen de 60 en 70 ampere !!!! bij 12 volt is dit dus zo´n 800 watt, ongeveer een 1/2 PK in onze benzineboten die ook zo´n beetje 5 Kg wegen moeten we 4,5 pk stoppen om over de 50 km te komen !!! Welnu een nicad heeft het er al moeilijk mee om meer dan 50 ampere te leveren zonder dat de accu instort (lees spanning) laat staan een loodaccu een loodaccu (nat of droog) kan niet meer dan 15 ampere leveren zonder onder de 10 volt uit te komen en zal zeer snel aan het einde van zijn latijn zijn, heel simpel waarom denk je dat de radio in de auto uitgaat als je de motor start ??? heel simpel omdat de spanning ongeveer tot 8 volt in elkaar zakt!!! Rekensom 15 ampere bij 12 volt is 180 watt !!!! je moet het ongeveer zien als met een tuinslangetje en een lekkende kraan een zwembad vullen, je komt er wel maar het duurt een eeuw, en toen kwam de brandweer......... Lees Nicads........ en die doen het een stuk sneller.... Geloof me, ik heb er al zoveel de mist in zien gaan met dit soort spullen en ik hoop dat je dit project tot een goed einde zult brengen............Peet....................
accu's OK bedankt ik snap het. :idea: Klopt het 17,8 Ah wat op het doosje staat dan eigenlijk ook niet? En sorry hoor maar ik heb het geprobeerd maar onze radio gaat echt niet zachter of uit terwijl we de auto starten. Nikkel metaal hybride accu's zijn toch hetzelfde als NCd en verkoopt u die ook (prijs 9,6v ?).
Ik moet Pete gelijk geven... Bespaar gewicht, en zorg voor een accu die in één keer veel vermogen kan afgeven. Een 'natte' loodaccu trekt zijn stroom alleen maar van de zijkanten van de platen. Weinig oppervlak, gevolg: snelle afvlakking van de stroom. Bovendien: een boot schommelt nogal, zeker een boot als de San Diego, en dan gaat de vloeistof klotsen. Gevolg: platen komen zonder vloeistof te staan, en trekken op den duur krom. Kortsluiting, potentiele kans op brand... kortom: ellende! Investeer in een goede NC-accu! Is z'n geld waard! succes, Roel.
Dan hebben Jullie waarschijnlijk een dikke accu in de auto ..... Maar goed, die 17,8 Ah is de capaciteit en dit betekent dat een uur lang 17,8 ampere uit de accu getrokken kan worden. Uberhaupt zou dit veel te zwaar geweest zijn voor je san diego, boot komt veel te diep te liggen en komt er waarschijnlijk niet uit (planeren). Een Nicad (nikkel cadmium) is echt iets anders als een Nimh (nikkel metaal hydride) ze worden wel steeds beter en veel hogere capaciteiten maar kunnen nog steeds niet de stroom leveren die een Nicad kan..... Een goede Sanyo 2400 Nicad kost ongeveer 6 a 7 euro per cel (dus reken maar uit).........................Peet........................
:lol: :lol: wist ik wel Niek..... Hebben we een beetje samen uitgedokterd en Onze electrouloog heeft er een regeltje voor verzonnen.............