scania ombouw projekt

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door subie prins, 27 jul 2011.

1. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Hierbij een verslag van het ombouwen / verbouwen van twee scania's.
    De scania die ik ga veranderen heb ik in 2009 al eerder gebouwt als zwaar transport trekker , het onderstel was afkomstig van een geweze knight hauler en had er toen een 4 asser van gemaakt .
    Nu was de scania cabine van chroom voorzien en had ik de cabine niet volledig gespoten.
    Mooi gezicht van chroom en een kleur maar de truck had een te groot show gehalte , dat ik de truck bouwde vond ik het wel mooi staan maar doordat ik ging verhuizen en de truck weer een paar keer in handen had begonnen er weer wat ideeen op te borrelen.

Nu dat we een vaste werk/hobby plek hebben gaan we de scania ombouwen , de show cabine ga ik op een ander chassis bouwen en daar een show achtige truck van maken .

De 4 asser word gedemonteerd en ga ik opnieuw inelkaar zetten met een andere scania cabine en meer een werkpaard er van maken ( beetje in de styl zoals ik de mercedes heb gemaakt )
    De onderdelen en cabine voor de 4 asser zijn onderweg en wanneer dat binnen is dan gaan we aan de slag met het verbouwen van de trucks.

Update's volgen !!

2. J.Bouwens

J.Bouwens

Lid geworden:
    21 sep 2010
    Ben benieuwd, wat je er nu gaat van maken. Misschien zwaartransport
    met een topline dak? Blijf het volgen.

Mvg,
    Jordie

3. Blue Blade

Blue Blade Guest

mooie truck bovenaan, buiten het chroom, dat vind ik iets té,
    ben benieuwd wat je er nu van gaat maken ...

4. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    we zullen wel zien wat het gaat worden
    succes met je verbouwing
    markioo

5. rc_drifter

rc_drifter

Lid geworden:
    2 jun 2011
    suc6 met de verbouwing!
    mooie profiels foto trouwens ;)

6. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vandaag druk in de weer geweest , eerst even fam bezoek in noord holland aldaar .
    wat mooie alu balkjes mee gekregen van me pa , voor het nieuwe scania projekt :D

De scania 4 asser ontdaan van resterende delen en de bekabeling ontmanteld

Had van de week alvast het chassis gespoten

En nu staat hij er zo voor , met bak + motor en volledige cabine er op

Ga hem rustig aan verder opbouwen om te kijken wat ik met het chroom kan doen .
    Wil er een kleur opzetten , maar heb eerst even een totaal plaatje nodig.

Het chassis van de 4 asser ga ik grondig aan pakken , ga een nieuw chassis maken die uit 1 geheel bestaat en wat beter in maat houding is.

De opbouw was zoals hij was te lang , er komt ook een scania cabine op maar dit keer zonder de spoilers en geen hoog dak ,
    mischien met een nog wel lager dak wie weet .

7. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    vervolg van de scania ombouw

Had het chassis al deels wat opgebouwt om te kijken hoe en wat

Zo kon ik wat beter voor me eigen een beeld krijgen wat ik met het chroom ging doen aan kleur en het is wit geworden , eerst alles van de cabine uitelkaar geschroefd en gespoten

Na een avondje werk is dit tot nu toe het resultaat

met spoilers

en even voor de show met trailer

Wat ik nu nog moet doen
    - de zijskirts spuiten
    - de brandstoftanks spuiten
    - verlichting in orde maken
    - ontvanger en regelaar plaatsen
    - er komen nog andere voor velgen aan (mischien ook nog de achter velgen)
    - en wat er nog meer aan ideeen opkomt :D

De 4 asser word in later stadium weer geheel opnieuw opgebouwt , met een nieuw chassis en nieuwe cabine .

Wat er ook nog op stapel staat is dat ik nog een broertje variant van de nu verbouwde scania ga maken , zonder de spoilers

het onderstel is al in de maak :)
    word vervolgt ,

grt ivar

8. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Weer wat gedaan :)

Verlichting aan gesloten en rijdbaar gemaakt

Het waren weer een hoop draatjes maar alles werkt.

Zijkant voorzien van een sticker

En de verlichting

Grt Ivar

9. rc_drifter

rc_drifter

Lid geworden:
    2 jun 2011
    mooi gemaakt zo ;)

10. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Thanks rc drifter ;)

Hierbij het vervolg van het maken van een 4 asser , ik had nog een frame liggen en deze eerst op maat gemaakt

De stukjes die er af kwamen gebruikt als boormal en dat werkte goed :)

Na wat boor werk is hij nu alweer zo ver

En alvast een test met een cabine

Er zal nog het 1 en ander gedaan moeten worden

- bak met motor inelkaar zetten
    - stuurservo 2e stuuras plaatsen
    - cabine bewerken , verf er af en opnieuw spuiten
    - spatborden op achter assen monteren , kijken wat ik daar voor ga gebruiken
    - verliching in bouwen
    - enz enz ;)

Als we weer verder gan volgen er weer pic's

Grt Ivar

11. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vandaag weer effe bezig geweest , een bak met motor inelkaar gezet en los vast op het chassis gemonteerd .

Na wat kijk en denk werk een aandrijfas gemaakt meer helaas was de hoek te scherp om een nette aandrijving te krijgen , nu weet ik dat er losse kruiskoppen te verkrijgen zijn :) dus even op eb gezocht en gevonden .

Wanneer het spul uit de usa binnen is gaan we een as maken en kijken of dit wel goed gaat , zal dan ook weer wat foto's maken , was na deze klus druk bezig met een ander projekt een volvo cabine ;)

Word vervolgt

Grt Ivar

12. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    was weer een mooie dag om te knutselen , vandaag me gericht op de tweede stuuras .

Bij de oude 4 asser kon ik een grotere servo kwijt maar zoals de as nu zit moest ik dat gaan aanpassen , in mijn rc spullen gezocht naar een miniservo en ik had er nog een paar .

Eerst een beugel gemaakt van aluminium plaatje en losvast gemonteerd om uit te gaan zoeken hoe ik de servo het beste kon monteren.

Na wat gepuzzel besloten om de servo binnen het chassis te monteren , ik kwam anders slecht uit met de draai hoek , enige waar ik rekening mee moest houden is dat de aandrijfas ook nog zonder probleem langs de servo kan .

Voor de test een ontvanger en regelaar gemonteerd en de besturing getest en het werkt zoals ik het had uitgedacht .

Tevens alvast met de spatborden bezig geweest en deze los vast gemonteerd , ook de cabine "vloer" aangepast zodat deze netjes op het chassis past .

cabine voor de test even er op gezet

Volgende keer gaan we weer verder.

Grt Ivar

13. Blue Blade

Blue Blade Guest

weeral goed werk geleverd sé ...

14. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    De cabine al de gehele week op mijn werk in een bak met oude rem olie , zo weekt mooi al het verf er af , welke kleur hij word weet ik nog niet helemaal (vermoed oranje ).

Moet zeggen dat de verf die gebruikt is goeie verf is geweest ,
    want het duurt even voor het los laat .

heb daarom ook maar besloten om de cabine dit weekend nog lekker te laten weken op mijn werk , zal ondertussen me richten op het chassis .

het chassis gespoten

spatborden in kleur

Grt Ivar

Laatst bewerkt: 19 aug 2011
  15. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vandaag weer even wat gedaan , velgen wit gespoten en er kwam wat met de post :D

heb tevens alvast de achterste spatbord gemonteerd .

En de post had uit de usa twee kruiskoppelingen gebracht , ik had
    vanmorgen de versnellingsbak gespoten en deze was vanmiddag droog dus kon ik een aandrijf/tussenas maken met de kruiskoppelingen.

grt ivar

16. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vandaag te werk geweest en s'morgens de spullen in de remolie bekeken en het was al erg schoon , een collega die zaterdag dienst had gehad had zich een uurtje vermaakt met het schoonmaken van wat onderdelen .
    Heb zelf in mijn pauze's nog wat boen werk gedaan en op de cabine na is alles schoon , heb de spullen nu in een emmer met sop om de remolie volledig te verwijderen.

Er was nog wat met de post binnen gekomen voor een ander onderstel

Als ik niet verder kan met de 4 asser of de volvo cab ga ik met dit onderstel ook verder .

Zit te denken om hier een bak wagen van te maken .

Zal het chassis een stukje verlengen en er een scania cabine op gaan maken , maar dat komt nog ;)

Zit weer vol ideee , word vervolgt

grt Ivar

17. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Ivar,

Zo, dat is mooi schoon geworden zeg, het lijkt wel een nieuwe cabine !

18. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Thanks Piet,

alles is mooi schoon geworden , alles een volle dag in een sopje gehad en daarna goed droog gemaakt .

Druk bezig geweest met het spuiten van de cabine en wat onderdelen .

De cabine en grill zijn erg mooi geworden :)

Wat alleen niet mee zit is het weer , gister het dak buiten gespoten loop naar binnen gaat t regenen grrr , alles onder de spetters .

Het dak weer opnieuw gedaan vandaag en hopsa een zakker en vreter in de lak , netjes alles geschuurd en goed ontvet en toch op die 1 plek gaat het mis , zal het dak maar een paar dagen met rust laten en volgende week opnieuw schuren en spuiten .

Een ander probleem zag ik ook in de spatborden van de cabine , 1ste keer ligt op spuiten geen problemen en de tweede keer opeens allemaal werking in de lak erg maf , ziet er dan uit alsof de verf in elkaar opbrand.

Weet uit auto spuit ervaring dat er wel wat facceten zijn die van invloed op je spuitresultaat kunnen hebben , maar wat ik nu zie snap ik niet helemaal .

alles ligt op een afgesloten plek zonder gevaar voor invloeden van andere stoffen , het is allemaal brandschoon en toch ...

Zal de spatborden opnieuw schoon maken en eerdaags weer een poging wagen .

Grt Ivar

19. kerax 450

kerax 450

Lid geworden:
    8 jan 2009
    hey
    ik heb het ook nog meegemaakt dat er doffe plekken waren in de lak dat is toch kl..........te he
    sommige mensen vertelden mij dat het ook aan de tempratuuur kan liggen

20. Flinstonneke

Flinstonneke

Lid geworden:
    6 feb 2010
    @Ivar, je hebt pb :)

Deel Deze Pagina