Na een hele tijd verslagen te lezen en vooronderzoek te doen heb ik mijn eerste Tamiya auto, de Scana S770. Om me even voor te stellen, ik ben Pieter en ik ben 23 jaar oud. Van beroep chauffeur en woonachtig in Sommelsdijk. Van jongs af aan ben ik al met modelbouw bezig, vanaf mijn 12de met de 1:24 modellen, uiteraard de vrachtwagens. Na enige jaren zonder modelbouw en sinds een jaar of 2 de wens om een 1:14 rc vrachtwagen te hebben, ben ik in december van start gegaan. Mijn plan is om de standaard uitvoering (6x4) om te bouwen naar een 6*4/2, een gestuurde liftas. Dit omdat ik dit de mooiste as-opstelling vind. Met de bouw heeft het al aardig opgeschoten, de liftas is werkend, zowel sturen als liften. Aan de zijkant komt niet de bestaande sideskirt, maar een Deense tank. Links komt een grote tank over de lengte die beschikbaar is tussen de assen, en rechts een kleinere, omdat daar normaal gesproken de demper zit. Op de plek van de demper zit in het model de aansturing van de Mfu, maar hier heb ik een kist gemaakt voor de ontvanger. Voor de aansturing heb ik momenteel nog een simpele pistoolzender met 6 kanalen, waarvan ik er 5 gebruik. (Sturen, rijden (oroginele versnellingsbak ga ik niet gebruiken, ik heb bij weteonic hun aandrijfmotor met beugel aangeschaft), liftas sturen(momenteel een apart kanaal), liftas heffen, en de schotel openen en sluiten. In de toekomst is de planning dat er een Beier komt voor de verlichting, en deze zal in de grote deense tank komen. Voor de ophanging achter heb ik de normale tandemophanging gebruikt, maar hier past niet de stuurtas op. Hiervoor heb ik in Engeland (kktruckstore) een kit voor aangeschaft. Is 3d print, maar ziet er allemaal super uit, Naar het nadeel is dat de hartafstand tussen de assen iets langer word. Hiernaar kunnen de wielkappen op de achterste as er niet meer op, maar dit is geen probleem. Zonder zijn ze naar mij mening mooier. Genoeg gepraat, Hierbij de foto's met enige toelichting Hierbij de dieseltank waar de Beier in moet komen Hieronder is de liftas te zien. Deze heb ik werkend door door de stuuras een gat 3mm te boren. Dan d.m.v. een bout een balljoint vast te schroeven. Vervolgens een as met draadeind die officieel bedoelt was om het stuk sideskirt te laten scharnieren voor de bediening van de mfu weer in een ballljoint geschroefd die vervolgens aan de servo zit. Hierdoor krijgt de servo bij op en neer veren van het tandemstel geen klappen te verduren. Hieronder is de kist te zien waar de ontvanger in zit, Alsook de kleine dieseltank. Hier zit de regelaar in. Deze wordt later vervangen door een speaker voor de beier. Tenslotte nog een idee hoe de Scania er nu bij staat Dit was in het kort het begin. Nu is het volgende wat op de planning staat is de verlichting. Maar dat komt vanzelf. Als er nog tips zijn hoor ik het vanzelf