Schaalwedstrijden 2006

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 26 mrt 2006.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Wie gaat er deelnemen aan de schaalwedstrijden sportschaal en F4C

    Wedstrijdkalender 2006


    39 F4C, Sport Schaal 7 mei Tilburg 10.00
    40 F4C, Sport Schaal 28 mei vlb Valkenburg 10.00 tijdig opgeven!
    42 F4C, Sport Schaal 25 jun Rozenburg 10.00
    43 F4C, Sport Schaal 10 sep Genk (B) 10.00


    Wedstrijden met internationale deelname:
    F4C Benelux Cup 25 jun Rozenburg
    F4C Benelux Cup 10 sep Genk (B)

    Voor aanmelden zie KNVVL site voor tel nr.

    Ton
     
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik denk dat er een paar foutjes staan op de side van de KNvvL (ik heb dit al gemeld aan G Rutten)
    Namelijk de Beneluxcup in Genk is volgens mij (en de kalender van de VML) een week eerder op 10 sept

    Nog niet gemeld net gezien
    De wedstrijd in Tilburg op 17mei (is een Woensdag??????)
    Volgens de side van tilburg is het 7 mei
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Volgens mij moet dat idd 7 mei zijn.

    Ik zal er weer bij zijn. :p

    Groet,
    Gerald
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag scale-fans,

    Natuurlijk ben ook ik van de partij.
    Mijn Piper wordt momenteel opgepimpt en kan er hopelijk dan weer mee door.

    Bert
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Als ik het goed heb was of ben je toch met een P47 bezig, zo ja wat is de status of ben je met iets anders bezig behalve de Piper.

    Ton
     
  6. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Ton,

    Ja het loopt niet altijd zoals gewenst, of soms juist wel.
    Ik was bezig met de Fly Baby (dubbeldekker) en wilde daarin in de F4C serieus meedoen. Inmiddels ben ik geselecteerd voor deelname aan de WK F4C en omdat de tijd, die ik nog nodig zou hebben om de Fly Baby af te krijgen, te kort is hebben we in de kernploeg besloten om de Piper daarvoor in de zetten. Om toch nog wat punten extra te krijgen ben ik bezig de Piper wat te verbeteren.
    Helaas moet ik keuzes maken omdat ik ook nog werk (lastig hè). Pas nadat de Fly Baby klaar is, want dat doel heb ik mij gesteld, kan ik met de P-47 aan de gang. Natuurlijk had ik hem allang klaar willen/moeten hebben.

    Bert
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Leuk man de WK had zoiets al gelezen maar wist het niet meer zeker.

    Is wel verstandig met de Piper te gaan want beter goed voorbereid dan met een model te gaan die net klaar of nog net niet klaar is.

    Had ik zelf namelijk ook in '92 met de WK schaal te Muncie USA, had het model nog niet af en moest al vertrekken, had daar dan ook veel problemen met de motor zodat de wedstrijd voor mij balen was, de ervaring van een WK was daarentegen super en om nooit meer te vergeten.

    Wat ga je nog allemaal aanpassen aan de Piper en eeehhh een paar plaatjes zou leuk zijn.

    Ton
     
  8. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ton,

    Ben aardig druk geweest na wat tegenslag(en) en reageer dus nu pas. Inmiddels zijn er wel wat plaatjes te maken en ik beloof je dat volgende week wat plaatjes te zien zijn.
    Ik zal ook wat bijbehorend commentaar en waar mogelijk, tips geven. Ik heb toch nogal wat beleefd de laatste tijd.
    Goede leerschool, maar alles vreet tijd.
    Ik hoop a.s. zondag in ieder geval met een redelijk model in Tilburg te verschijnen.

    Bert
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Als alles wil lukken ben ik zondag ook van de partij, hoop zaterdag op de elektromeeting bij de Goudse nog wat vluchten te kunnen maken, om zo alle balsa stof eraf te kunnen krijgen.

    De plaatjes en tips klinkt goed :wink: laat maar komen.


    Heren schaalbouwers en vliegers zijn er nog meer die gaan of anders gezegd aandurven :p 8) .

    Ton
     
  10. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Jepp,
    ik ga het ook eens proberen (eerste NL wedstrijd :oops: )

    Volgens de KNvvl sportcode is de max massa voor de F4c klasse 12KG
    en op de Fai side staat 15KG ??????? Dus wordt het sportschaal voor mij :p


    ps: ik heb gisteren de organisator van de BeNeLux-cup in Genk gesproken en de datum is echt 10 sept. :oops:
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo de eerste schaalwedstrijd dit maal gevlogen te Tilburg zit erop en is gevlogen met een lastige stevige wind van kracht 4-5.

    Prima georganiseerd door de BRABANTSE LUCHTVAART CLUB die de beschikking hebben over een prima lokatie, waar de wedstrijdvliegers dus dankbaar gebruik van hebben mogen maken en dus onze dank daarvoor.

    Voor diegene die ook een keer wil meedoen meld je snel aan voor 28 mei welke gevlogen gaat worden op marinevliegbasis Valkenburg

    Voor het geval je twijfels hebt en naar de forumschaalmeeting komt van 20 mei, is het misschien leuk samen eens een wedstrijd vlucht door te nemen.

    Hier zijn wat foto's.

    [​IMG]
    Wat past er nou beter bij een schaalmeeting dan een :tank: 8) wat is dat ook al weer voor een bike.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De winnaar van Sportschaal
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Piper van Bert winnaar van de F4C.

    Ton
     
  12. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    inderdaad Ton
    Het was een heeeele gezellige en leerzame wedstrijddag (een aanrader).
    Veel bijgeleerd en flink verbrand :zon: .
    Het weer was goed alleen de wind was aan de sterke kant.

    Een paar fototjes

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    ps mijn toestel ging zonder schrammetje mee naar huis tot dat op de terug weg een fietser overstak net voor mijn auto :sniper: , gevolg noodstop, romp schuift door naar voren met als gevolg schade :evil: :eek:nweer:
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Wat is eigenlijk het verschil tussen sportschaal en F4C (oid?)

    Is dat ergens op de KnVVL site te vinden?
     
  14. jaap

    jaap Guest

    Bij sportschaal wordt alleen het vliegen beoordeeld.
    Bij F4c wordt ook het vliegtuig beoordeeld, hoe schaalgetrouw het is.

    Zijn wel meerdere draadjes over te vinden hier op het forum.

    Zoek maar op Ton v Munsteren en je hebt de meeste te pakken :D .

    Balen dat ik er niet bij geweest ben, vanochtend om 8 uur begonnen met werken, ga zometeen eindelijk naar huis :evil: .
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ah ok, thanks, dan weet ik weer voldoende.. ik had de hoop dat 'sportschaal' juist iets was waarbij minder gekeken werd naar het originele toestel.. maar er wordt dus helemaal niet naar het toestel gekeken.. nou ja, dan dus geen wedstrijden voor mij, althans, voorlopig nog niet (zeg nooit nooit), want de Cessna zal bij lange na niet schaal genoeg worden, dat zou een belediging zijn tegenover andere bouwers en om wat ik doe 'modelvliegen' te noemen moet ik eerst nog lessen hebben, zodat ik bv. bomen kan ontwijken ;)

    Ik heb wel het plan om ooit te copuleren met een gehele mierenhoop teneinde een 'echt' schaaltoestel, geheel volgens de regels, te maken, maar het sleutelwoord in deze zin is helaas 'ooit'.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Ik heb eens iets dergelijks meegemaakt, waardoor de accu voor m'n laadapparaat (formaat auto-accu) naar voren schoof, dwars door de romp van m'n Birddog heen . . . :hammer:

    Dat gebeurt je maar één keer . . . :oops:


    jan.
     
  17. Phoenix

    Phoenix Guest

    per kist? :wink: :lol:

    Maar inderdaad de meeste schade ontstaat als je niet vliegt.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    jetpropdlx,

    Balen van die noodstop, hoop dat tie snel weer vliegklaar is , want dat ziet er goed uit in de lucht.

    Wat vond je eigenlijk van het te vliegenprogramma viel dat mee en heb je vooraf nog flink geoefend.


    hezik,

    Dank je Jaap voor de uitleg, maar vergeet niet dat ook tijdens het vliegen het model wordt beoordeeld, want een goed uitziend model geeft ook een meer waarde aan het vliegbeeld en de vliegbeoordeling.

    Wees gerust mee doen aan een wedstrijd is nooit een belediging voor andere deelnemers, je wordt niet in eens schaalkampioen daar gaat wel het een en ander aan vooraf.

    Mijn modellen zijn ook meer stand-off dan echte schaalmodellen want er zitten toch fouten in waarvan je denk dit model is niet meer te gebruiken.

    Maar niets is minder waar het meedoen is leuk en van elke wedstrijddeelname leer je meer en krijg je het vliegprogramma beter onder de knie.

    Als je een goede piloot weet/hebt kun je ook als team inschrijven want dat is natuurlijk ook een optie.

    Ton
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Hezik schreef:
    Dat lijkt me nog redelijk eenvoudig (je duwt hem erin en huppetee! :p )

    De kunst is om met een (1) mier te copuleren: da's pas echt een gepruts!

    :wink:


    jan.
     
  20. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Tom en anderen,

    Foto's hoef ik bijna niet meer te sturen want de volledige serie van Tom behoeft geen uitbreiding en de Piper met het verbeterde landingsgestel komt er ook goed vanaf.

    Wel wil ik nog wat emoties kwijt:
    De eerste oefendag met de kernploeg is voor mij zeer triest verlopen.
    Bij harde wind (zeker vergelijkbaar met zondag), die cross op de baan in Deelen stond, gebeurde het. Ik kwam voor de landing binnen en net toen ik bij het asfalt aankwam kreeg de linkervleugeltip een zwieper, die ik niet voldoende kon verwerken. Het model raakte met de rechter vleutreltip de grond, met alle gevolgen van dien.
    De kist vloog inmiddels zeven jaar zonder schade, maar het bekende duiveltje lag op de loer. :evilbat:
    Zo later bleek was de klapper het gevolg van het vliegen over een kuil waar normaal de barrierkabel in ligt. Door de turbulentie verspeelde ik bijna mijn Piper.

    [​IMG]
    Resultaat van de kraak op de tip.

    [​IMG]
    Ook het staartwiel brak eruit.

    En of dit nog niet genoeg was, gebeurde het volgende:
    Ik had besloten de zwarte letters af te plakken en de gele kleur over te spuiten. De letters werden afgeplakt met zogenaamde fineline tape, hetgeen altijd perfect werkt. Na het spuiten wilde ik de tape verwijderen maar die zat ongelofelijk vast omdat de lijm zich had vermengt met de verdunning in de verf. Zie hieronder het resultaat. Uiteindelijk bleek de tape die ik bij Conrad had gekocht dit te hebben veroorzaakt. Als je toch wat wil afplakken ga dan bij een goede autolakken handel langs of bij een autospuiter. Met schade en schande word je dus steeds wijzer.

    [​IMG]

    Ik ben overigens blij dat ik mijn landingsgestel heb aan gepast. (Zie foto van Tom) Het veert nu veel beter. Op de tweede oefendag op Valkenburg bleek een soldering (hardsoldeer) niet goed te zijn gemaakt. Gerald heeft daar al over bericht. Een heel klein beetje lakschade, die gemakkelijk was te herstellen, was het gevolg.

    Zo Tom ik heb m'n belofte waargemaakt en even oefenen met de foto's plakken levert ook z'n resultaat op. (Ze waren eerst thumbnail grootte)

    Groeten Bert
     

Deel Deze Pagina