Hoi turbine-liefhebbers, ik heb onlangs een vol-gfk jetvleugel (Comp ARF)ter herstelling binnengekregen, de holle achterlijst van de vleugel was kapotgedrukt doordat het roer ertegen had geduwd ipv netjes in de vleugel te schuiven. De herstelling is ondertussen gebeurd maar hoe kan ik voorkomen dat dit fenomeen zich niet opnieuw voordoet? Het roer is van de fabriek uit al een beetje schuin aangezet, een oplossing is om dit nog een beetje in te korten zodat het niet meer in kontakt kan komen met de achterlijst, MAAR... dan vergroot ik wel de luchtspleet van het roer (zelfs als dit neutraal staat) en dat is iets wat ik eigenlijk niet wil doen om flutter te vermijden. Nu is mijn vraag; bestaat er in de handel een soort stijve folie om op het roer te plakken zodat dit fungeert als een geleiding tussen roer en achterlijst en zoja waar kan ik het vinden? En moest dit niet bestaan graag een andere oplossing, alle tips zijn welkom
Het probleem situeert zich niet aan de scharnierzijde, maar aan de kant van de luchtspleet, waar het roer in de vleugel draait. @Eddy; cellofaantape is een oplossing, maar hij moet redelijk stijf zijn. Er zat voorheen gewone tesafilm op maar dat werkte blijkbaar niet. Waar te vinden?
celotape kun je best gebruiken ik had het ook op mijn kangaroo zitten . je moet het celotape zo monteren dat als het roer beweegt de tape onder de achterlijst kan schuiven in de hole ruimte . als het roer de andere kant op scharniert dan zal die als je het goed gemonteerdt hebt niet uit de hole ruimte schieten . de tape wel aan het roer monteren. wel om de zoveel tijd controleren en desnoots vervangen
Als het op een Kangaroo werkt dan moet het op een Rookie ook kunnen. Waar kan ik dat spul juist ergens vinden?
Idd, daar zou ik ook niet op vertrouwen, het is ja immers plakband en als die zich verkeerd vangt dan werkt het roer niet. Hiervoor wordt een soort plastic gebruikt dat met dubbelzijdige tape aan de binnenzijde van het broer wordt vastgezet. Ergens in een bouwdraadje van een gfk zwever is daar al eens melding van gemaakt.
Theo, zo te zien heb jij niet veel naar de Roo's gekeken Ik heb er nu 2 gehad en allemaal gebruiken we tesa tape om het haken te voorkomen. Kijk maar een keer rond op de vliegclubs. Dit is niet voor de spleetafdekking waar de speciale roertape voor gebruikt wordt, maar om het haken van het roer te voorkomen. Tubo-Didi heeft dit een paar jaar geleden op de Pampa's vergeten.....heftige crash...
Heb er terug Tesa opgezet, het werkt, maar ben er niet van overtuigd. Anders had ik die herstelling ook niet moeten doen hé :? De rol had al gehaakt na de tweede vlucht, gelukkig was de achterlijst kapotgedrukt en had men toch nog controle (redondantie genoeg, delta met 4 roeren en 2 canards) Stel je voor, 2 vluchten en je splinternieuwe eerste jet is al aan gort door zoiets stoms.
is dit toestel de rookie II van robbie? denk het wel. ieder geval ik heb er al een stuk of 15 gebouwd met deze tape. wat er volgens mij gebeurt is: zoals je weet vind iedereen het leuk om aan ailerons en hoogteroeren te zitten om het geluid van de servos te horen. nu als men dat doet met een gedeelt roer zoals de rookie II gaat de gehele vleugel plooien en resulteert dat er een roer even de kant raakt en voila!. de eerste schade is gedaan. middels toen we het toestel voor robbie ingevlogen hadden was de schade zichtbaar geworden. ieder geval bij alle andere kisten heeft zich dit niet voor gedaan. ook om op te letten is dat alle 4 de vlakken zich tegelijk moeten bewegen. ieder geval maak de tesa zeer breed! door de snelheid kan hij eruit gezogen worden. wij gebruiken de schanier tape van graupner tesa die iets dikker is en 2 x zo breed
Hoi Sandor, is inderdaad die van Robbie. Nu je hier toch bent, heb je nog een idee van de max rpm van de eerste vlucht? Ik weet de 2de vlucht is die opgevoerd maar dat was een klein beetje erover, het is de bedoeling dat het een trainer blijft hé, ik had deze dus graag even teruggeschroefd. Met wat goed weer zijn we zaterdag in Schaffen aan het vliegen.
max rpm is 126000 bij de ulysses dat geeft ongeveer 14,5 kilo bij de huidige temperatuur. om leuk te vliegen raad ik aan om de max rpm terug te zetten naar 120000-121000 dit is ongeveer 11 kilo en zat voor de rookie II...