hallo ik ben dennis bezig met een vrachtschip op stoom ik heb gelezen dat er voor schepen met stoom aandrijving andere schroeven nodig zijn dan voor schepen op electra het schijnt dat de bladen van de schroef onder een scherpere hoek staan de richtlijn was ongeveer 100 omwentelingen per minuut mijn vraag is zijn er zulke scheeps schroeven te koop en waar zijn ze te koop mvg dennis van der vos
100 omw/ per minuut ???? Met wat voor stoommachine ga je dat doen ? let op, dat is 1,6 omwenteling per seconde, , je hebt dan een groot en zwaar vliegwiel nodig, of een stoommachine met in ieder geval 2 of meer cilinders. Met dit toerental kom je dicht in de buurt van 1:1 stoommachines. Kleine havenslepers zoals de Volharding 1, Hugo, Hercules, Rosalie etc draaien denk ik zo tegen de 150 toeren per minuut, en dat zijn 1:1 schepen. Ik denk zelf dat je stoommachine zeker tussen de 120 en 500 toeren moet gaan draaien, misschien zelfs meer, anders kom je niet vooruit, en afremmen is al helemaal lastig. Bij 100 omw. per minuut moet je een zo groot mogelijke schroef gebruiken met een grote spoed denk ik, anders verplaats je gewoon te weinig water om vooruit te komen. Maar eh, welke stoommachine ga je gebruiken ??????
Hallo, Op dit moment ben ik bezig met het maken van tekeningen voor de bouw van een model stoomsleper. De sleper wordt ongeveer 1200mm lang en wordt met een 2 cilinder voldurk stoommachine voort gestuwd. De machine wordt deels uit gietstukken van Stuartgemaakt. En zal een 60mm grote 4blads schroef gaan aandrijven. De stoom voor de stoommachine wordt gemaakt met een schotse ketel met een buiten diameter van 165mm. De schroef diameter en spoet mogen lekker goot zijn omdat het aantal omw/min bij een stoommachine laag is. Toch maakt een modelstoommachine al snel 400-800 omw/min. wanneer de bouw van de stoomsleper begind weet ik nog niet, maar de gietstukken en de ketelwand heb ik al. eenrst maar de twee machines waar ik mee bezigben afmaken en starten met nog drie andere stuart stoommachines. mvg Wouter Faber
hallo ik weet dat 100 omwentelingen erg weinig is 500/600 doet ie wel de ketel is liggend 250 cm3 zelfstartende liggende 2cyl boring 10mm slag 20mm vliegwiel 50mm gasgestookt aandrijfas 4mm mvg dennis van der vos
Dennis, stoommachine boring 10mm, slag 20mm, ik zou op zoek gaan naar een grotere machine, deze is echt te klein om een vrachtschip van 1,30 meter voort te stuwen, om over de dynamo aandrijving nog maar te zwijgen. Een ketel van 250cc, dat geeft een nuttige inhoud van zeg maar 200cc, de rest is stoomruimte, dus 200cc om te verdampen. Dit komt neer op een keteltje van circa 6cm doorsnede, 10cm lang. Je bent al circa 20cc kwijt aan opwarming/voorcondensatie, dus nog 180cc over. Je machientje is een voldruk machine, dus 90% van de slag wordt er stoom naar de zuigers gevoerd, dit is zeer onzuinig maar noodzakelijk bij kleine machientjes, dus "zuipt" een dergelijke machine stoom. Ik schat in dat je met dit machientje welke op volle toeren moet draaien circa 5 minuten kunt varen en dan is de ketel leeg, + dat de gasbrander flink zal moeten loeien om voldoende druk te kunnen houden in de ketel. Hoe ga je achteruit varen? De wilesco machiene heeft een slip excentriek, dit betekend dat je eerst het vliegwiel een halve slag achteruit moet draaien voordat de machien zelf achteruit gaat draaien, om vooruit te gaan dien je het vlieg wiel weer een halve slag vooruit te verzetten, hoe ga je dit doen ? Advies: een 3 cilinder machiene met Hackworth schaarbeweging (kijk maar eens op google). met de schaarbeweging kun je draairichting direct omkeren met een servo. boring 18-20mm, slag 20-25mm. Aan de machine een pompje koppelen die de ketel van water voorziet, dit zogt er voor dat je lang kunt doorvaren. Ketel: zeker in de buurt van 1 liter inhoud voorzien van 1 vlambuis (daar zit de brander in) of meerdere vlampijpen, niet van onderaf stoken, dit is zeer onrendabel en je haalt nooit voldoende druk als de machine flink moet werken. Met een 2de servo kun je de machine bedienen (stop-langzaam-snel). ALs voorbeeld: Ik heb een model stoomvrachtwagen schaal 1:6 met een kolengestookte ketel met 1,5 liter inhoud, de machine heeft een boringxslag van 25x38mm en drijft via een 1:4 vertraging de achterwielen aan, werkdruk 6 bar !!! Aan de machine zit een pomp gekoppeld via een aparte tank, zolang er water in de tank zit en ik kolen op het vuur gooi kan ik blijven rijden. Deze machine kan mijzelf als machinist voor trekken als ik op de oplegger zit !, dit komt mede door de stoom druk (3 tot 6 bar) en de bringx slag van de machine. Niet de machine bepaalt het vermogen van het geheel, de ketel bepaald het vermogen, de machine zet dit vermogen om in arbeid. Dus een grote machine met een keine ketel werkt niet, maar grote ketel en te kleine machine werkt ook niet. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Je kan de gewone Scheepsschroef kopen dat is een naaf waar gleuven in gezaagd zijn waar de bladen in gesoldeerd zijn. Als je een Draaibank bezit kan je die bladen wel met een langbektang verstellen tang onder een hoek zetten en bij elk blad aanknijpen. Nadien wel met een brander weer goed solderen bladen ondersteunen. Dan weer in de Draaibank en met de hand langs een beitelpunt laten lopen om te zien of de bladen allemaal gelijk staan.
hallo john bedankt voor je reactie goede info mijn machine is 2 cylinder zelfstartend (liggend) voor/achteruit met een hendel de contragewicten aan de as staan ook op 90graden ten opzichte van elkaar waardoor de machine zelf de slag rondmaakt ik heb de machine getest in een lege romp met 15 kilo gewichten er in het werkte anders had ik afgehaakt met deze ketel en motor in elk geval in de boot hierna gaat waarschijnlijk een regner of een stuart motor komen omdat ik een wat grotere schaal wil gaan bouwen mvg dennis van der vos
hallo jan vos bedankt voor je reactie goed idee dat idee is het proberen waard ik laat je nog weten of het mij ook lukt mvg dennis van der vos
hallo john ik probeer al een week foto's op deze site te krijgen ik heb van de stoomboot een bouwverslag aan foto's en van een scratch build salonboot op electra ook een bouwverslag aan foto's ik heb me wel al aangemeld op het fotogedeelte van deze site maar het uploaden van de foto's lukt me niet mvg dennis van der vos
Hallo Stomer, Je krijgt meestal een melding waarom het niet wil lukken, 9 van de 10 X is je bestand te groot trouwens. Tom Boere