ik wil voor mijn nieuwe bouwproject een boot bouwen met als voortstuwing een stoommachine. na een beetje rondneuzen kom je al gauw terecht bij de bekende engelse machines doch deze kosten zo rond de 1000 euro, dat is een hoop geld. maar op de webside van graupner zag ik een 2 cilinder machine staan, bestelnummer 1941. na wat bellen bleek deze machine rond de 500 euro te kosten, nog wel een hoop geld maar goed. mijn vraag is nu heeft iemand ervaring met deze machine of kent iemand wie deze gebruikt? ik wil dan wel graag van deze ervaringen kennis hebben voor dat ik er verder mee ga. groetjes piet kuiper
Misschien is het makkelijker dat jij (Pak) er even een link bij zet, dan hoeft een ander niet meer te zoeken en zal je sneller antwoord krijgen.
Volgens mij heeft Graupner er nog 1. Die ook voor de Glasgow wordt aanbevolen. Nr. 2170. Maar is door zijn uiterlijk niet in een open boot te bouwen. Op de volgende site staat er een. http://home.t-online.de/home/Ralf-Schuster/bausatz.htm Kost ca. 220 Euro Robert.
hallo dit is een dubbel osilerende stoom machine. die hebben niet zo veel vermogen als een stuard met dezelfde cc ze durven nogal eens lekken tussen de spiegel en de cylinders dan moet je meer spanning op de veer zetten die de cylinders tegen de spiegel drukken wat dan weer verlies geeft maar als beginner zou ik zeker dit systeem kopen wel ff vragen aan je verzekering of je verzekerd bent in geval van een foutje het is namelijk zo dat als het met stoom fout gaat het meteen ook goed fout gaat sportieve groeten raf ps ik vaar zelf niet op stoom maar leden binnen onze club wel daar ik sectie leider ben van alles wat vaart weet ik er ook wel een klein beetje vanaf
hallo hier een foto van een der leden zijn stoom motor het betreft hier een stuard 4 cylinder met een olie afscheider (denk ook aan het mileu) een voedings pomp pompt water uit twee reservoirs die bak en stuur boord liggen om zo de actie radius te vergroten sportieve groeten raf
dat is natuurlijk heel leuk en ziet er ook perfect uit maar dat zal wel een heleboel kosten en juist die van graupner leek me een leuk alternatief. maar blijft de vraag is het de moeite waard om voor plus minus die 500 euro die machine van graupner aan te schaffen? groetjes piet kuiper