Schematisch overzicht FPV Setup. Help?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door wdvanoyen, 28 feb 2013.

1. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Hallo allemaal. Ik ben al enkele jaren actief met het modelvliegen, en heb nu eindelijk de stap genomen om FPV te gaan vliegen:cool:

Ik heb de 5.8 Ghz 200mW set van hobbyking besteld. Met deze set wil ik wat ervaring op doen voordat ik het groots ga aanpakken. Deze set ga ik gebruiken met m'n Gopro HERO3. (kabeltje heb ik al geregeld:))

Ik vlieg al jaren met de Easystar, Twinstar en Bixler, en ik zal hoogstwaarschijnlijk of de easystar of de Bixler gaan gebruiken voor dit project. De bixler en easystar heb ik altijd gevlogen met 3S 2200 20-50C lipo, en ben van plan om dit zo te houden, alleen wil ik ze parallel aansluiten.

Zie hier een overzicht van wat ik nu denk dat gaat werken:
    [​IMG][/URL]

(voor de duidelijkheid: lipo's zijn parallel aangesloten, voeden de UBEC, ESC en video transmitter, de UBEC gaat naar de BATT ingang van de ontvanger, het ESC kabeltje gaat naar de THROTTLE ingang van de ontvanger)

Samen zullen de lipo's dit leveren: 4400mAh, 11.2V en 88A continue.
    die 88A continue, is dit wel goed? en kan mijn 40amp turnigy plush dit wel aan?

Verder ben ik van plan om de video transmitter( die volgens HK 7-15V moet krijgen) via de accudraden, vóór de ESC te voorzien van 11.2 volt. Kan dit zomaar?

De GOPRO heeft zijn eigen accu, dus die hoeft niet voorzien te worden. enkel sluit ik hiervan de compisite kabel naar de video transmitter.

Denken jullie dat dit zo goed is aangesloten? nog opmerkingen of tips? ik hoor het graag!!

Heel erg bedankt alvast!

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Het is de verbruiker die de stroomsterkte bepaalt. Al kunnen de Li-Po's 88 ampère leveren, de motor bepaalt de grootte van de stroom. Je ESC moet in staat zijn de stroom die de motor levert te verwerken. Niet de stroom die de Li-Po kan leveren.

Een gewoon stopcontact thuis kan meestal 16 ampère leveren. Maar als je daar een spaarlamp op aansluit is de stroom heel veel lager dan die 16 ampère.

3. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    hi

gopro lekker in de kast gooien
    fpv cam kopen,,altijd
    als je kist betouwbaar is,,en je aantal vlieg uren gemaakt heb,,komt gopro in beeld

welke antenne,s heb je er bij
    welke rc besturing heb je
    hoe gaat grond station er uit zien
    waar is je osd

stel je vliegt effe lekker voor de wind,,boven in de lucht waait het nog effe harder ,
    dan beneden op de grond
    dus je kist gaat lekker 80km per uur er van door
    je ben zo buiten je bereik,van video of rc besturing

rob

4. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Beste Rob,

Hmm ja ik kan inderdaad misschien beter maar een fpv cam kopen, kost toch maar een paar tientjes.

Binnen 2 weken krijg ik het setje binnen, met de twee stock antennas. ik ben van plan om de antenne van de video transmitter te vervangen voor een cloverleaf (weet nog niet welke) en voor de reciever (ground station) een 5.8 ghz 16dbi directional antenna te gebruiken. wellicht zoiets? Antenna for 5.8GHz FPV 16dBi Directional
    Ik weet alleen nog niet of dit aan te raden is, en of het een goede combi is. (moet nog veel onderzoek doen!!)

wat betreft mijn rc besturing, ik heb een spektrum dx6i, 2,4 ghz. Ik weet dat dit niet ideaal is voor fpv, maar ik kan wel 4tot500 meter vliegen. Ik ben nu volop uit aan het zoeken hoe ik de range hiervan uit kan bereiken, want ik wil het wel voorlopig doen met m'n spektrum.

Oh ja, osd ben ik vergeten te vermelden, heb ik erbij besteld;)

Bedankt!!

5. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    die patch van hk kan ik niet
    gegevens zijn vaag
    16 db das veel
    wat is de beam

let op dat je geen verticaal en circulair door elkaar haald

dus of verticaal op zender en ontvanger of cir en cir

met die patch heb je maatje nodig die de hele tijd de patch op je kist gericht houd

als je die patch nog kan afzeggen,,ik zeg doen

zou clover op je kist en clover of helical op ontvanger zetten

ps zijn genoeg jongens op het forum die ze voor je kunnen maken bv elmar

rob

6. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Beste Rob, dank voor je antwoord! Oke, gelukkig heb ik de patch nog niet besteld. Dus je raad me aan om op allebei een cloverleaf te zetten?

Ik denk dat ik dit ga doen, en dan vervolgens oefenen met die setup. Naar mate ik er vertrouwen in krijg, zal ik ook verder gaan, en ook gaan kijken voor betere spullen.

Bedankt!!

7. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Wie kan mij overigens nog even vertellen of dit schema klopt?
    [​IMG][/URL]

Uploaded with ImageShack.us[/IMG]
    zou erg fijn zijn!!!

8. Elmardus

Elmardus Guest

Ik heb ook een tijd fpv gevlogen met en DX6i. Dat is nu de zwakste schakel in je setup. Je kan op een bereik rekenen van maximaal 1 tot 1,5 kilometer, maar ik zou niet proberen verder dan dat te vliegen. Als je verder gaat adviseer ik een goed 35mHz systeem, of nog beter een UHF LRS besturing.

Als je een goed setje omnidirectionele circulair gepolariseerde antennes hebt (Cloverleaf en SPW), dan gaat je video ongeveer 2km, dan hoef je ook niet eens te richten :)

9. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    hi

je schema is goed zo

maar er zijn bv ook vtx die op 5 volt werken
    dus voor een ieder die dit leest,,kijk goed na welke spullen je heb

ik koop zelf altijd esc met 3 amp bec,,werkt voor mij prima

met clovers heb je 360 graden ontvangst
    met richt ant bv van 10 graden beam tot?? 60 a 70 graden beam

met clovers op 5,8 200 mw kan je 1,5 km rond om je eigen vliegen

heb je clover op je kist 5,8 vtx en helical richt antenne,,haal je 3 km met strak beeld
    maar dan heb je tracker nodig,,of iemand achter je richt ant

zelf had ik 3 poot met vrx en 3,5 inch tft van ebay 20 euro 640x480 resolutie
    5 inch rond de 33 euro dacht ik 800x480 resolutie let dus op

video splitter er bij om video signal te verdelen

zo kon mijn maat op tft mee kijken ,en ant bij draaien,,werkt prima

nu heb ik een tracker

rob

10. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Nog even een tip voor het parallel aansluiten van lipo's; het is verstandig om naast "+" en "-" ook de middelste (bij 3s: twee) contacten te paren via de balansstekker. Je vangt dan eventuele onbalans beter op en je kunt ook b.v. 1 lipo alarm gebruiken i.p.v. 2. Doe je dat niet, dan kan het voorkomen dat het voltage van 1 v.d. cellen te laag wordt terwijl je alarm nog niet af gaat. Ook zonder lipo alarm heb je er trouwens voordeel bij.

Overigens ben ik groot voorstander van gebruik v.h. audiokanaal zodat je storingen beter opmerkt, b.v. ruis in je AV-signaal of jitterende servo's a.g.v. einde bereik.

Martin

11. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Beste Martin,

thanks voor je antwoord. Ik heb hier even een vraag over. Ik begrijp zo even niet wat je bedoelt met het de contacten van de balansstekker te paren. Bedoel je dat het verstandig is om de balance pluggen met elkaar te verbinden? zo ja, welke dan? de balance plug heeft vier draden; zwart wit blauw en rood. Moet ik dan, zoals je zegt, "de middelste (bij 3s: twee), wit en blauw met de witte en blauwe balance kabeltjes van de tweede accu verbinden? of hoe bedoel je het? sorry dat ik het ff niet begrijp:p

Bedankt!

Goede tip overigens, om het audiokanaal te gebruiken!

thanks!

12. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Hoi Wessel, inderdaad, wit op wit, blauw op blauw etc. Je plaatst op die manier 3 keer 2 lipo cellen parrallel, dus je krijgt in feite een 3s lipo met de dubbele capaciteit. Als je de middelste draden niet met elkaar verbindt dan kun je sneller ombalans in een v.d. lipos krijgen of erger. Bovendien moet je het opladen apart doen. Bij het aansluiten zoals ik het voorstel kun je het hele pack in een keer opladen omdat het zich gedraagt als 1 lipo.

Martin

13. sicarius

sicarius

Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Korte opmerking over het schema, vergeet niet je gopro (of andere camera) video toevoer gnd ook op je common gnd aan te sluiten, anders heb je geen beeld :p

Ook iets: het signaal van je videobeeld wordt zwaar beinvloed door de ruis die je esc genereert, je kunt het beste een low-pass-filter maken, conrad.nl: 10mm ferrietring en 1000uF condensator, zoeken op ssassen low pass filter en met 3 euro + 2 minuten solderen heb je er eentje.

<edit>
    Zorg zat de eerste keer FPV op een veld is dat is omringd met bomen, en blijf onder de toppen, hierdoor voorkom je bij problemen dat je kist aan een stuk wegvliegt, hij zal altijd in een boom eindigen (hopelijk) en dan heb je alleen nog het probleem om hem uit de boom te vissen, ipv te zoeken.

14. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    haha, ja het is indd wel handig om je gnd aan te sluiten, maar dat wist ik wel! toch bedankt;)

hmm.. Ik heb wel al vaker over ruis gehoord. Ik moet t nog allemaal gaan uitzoeken en ontdekken:p Ik heb een 40amp plush en een 3a ubec met noice reduction. Allebei van turnigy. Maar wel een goed idee om even zo'n ferrietring en een condensator te bestellen!

over die 1000uF condensator; welke (nominale) voltage moet ik hebben?

Goed idee van de eerste vlucht! ben ook van plan sowieso 'n spotter bij me te hebben!

Thanks!!

15. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Erg vervelend dit.... Net een melding van hobbyking gekregen dat m'n fpv TX en RX set op backorder staan... estimated time of arrival: 4 to 6 weeks...

Lekker dan.. Heb hem maar gecanceld. Weet iemand waar ik nog meer 'n 5.8 GHz fpv set kan kopen? waar ze wel in stock zijn? BevRC is geen optie, daar vragen ze 55 euro voor de verzendkosten:0

ciao!

16. sicarius

sicarius

Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Jazeker, check eens shop.righthere.nu, die is gewoon in Rotterdam.
    Het is een BRAKKE website, maar daar heb ik ook mijn setje vandaan (ik bedenk me net, ik wil je mijn 200 mw setje wel verkopen)
    Goede service verder.. ik ben van plan om er zelf binnenkort ook weer een order te plaatsen :)

17. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2013
  18. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Beste Sicarius, heb je een pb gestuurd;)

19. sicarius

sicarius

Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Het is moeilijk te zeggen, maar de set met de FOX receiver ziet er wel fijn uit, helemaal afgeschermde zender is een plus.. Probleem is misschien het voltage.. De zender werkt blijkbaar op 15V, als je 4S+ draait dan is er niks aan de hand, maar alles daaronder moet je weer DC-DC converters voor kopen/bouwen

Wessel: Ik heb hem nog niet :p (sloom systeem blijkbaar)
    Edit: Nu heb ik er 3!

20. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Is het niet op 5 tot 15 volt? Er staat DC5-15V op.

Ik dacht er trouwens aan, ik heb RP-SMA circular antennes besteld bij hobbyking, daar moet ik dus ook op letten. Misschien moet ik maar gewoon wachten.

Deel Deze Pagina