Scheurtjes in houten romp SR

Discussie in 'Werkschepen' gestart door PeterM., 13 jan 2018.

  1. PeterM.

    PeterM.

    Lid geworden:
    19 dec 2017
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Vianen
    Hallo,
    Ik ben bezig met de Houten romp van de SM.
    Na schuren, plamuren en er een filler opgespoten te hebben, zie ik toch weer kleine scheurtjes.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
    Ik heb eigenlijk geen zin om epoxy of polyester te gaan gebruiken.
    Als hij straks klaar is zal hij maar een enkele keer gaan varen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      109,9 KB
      Weergaven:
      254
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      159,5 KB
      Weergaven:
      246
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Heb je met het beplanken het hout nat gemaakt? En daarna lang genoeg uit laten dampen? Dat vocht moet eruit eer je gaat verven/lakken. Kun je nog bij de binnenkant van de romp? Zo ja, dan zou ik de binnenkant behandelen met G4 of verdunde (20% verdunningsmiddel) blanke lak. Net zo lang totdat het hout is verzadigd. waarschijnlijk trekt bij het schilderen/spuiten de verf in het hout. Dat zet daardoor uit en krimpt bij het verdampen van het oplosmiddel in de verf. En dan krijg je scheurtjes. Uiteindelijk zal het wel uitgewerkt zijn. Wil je geen epoxy of polyester gebruiken dan kost het wat langer om het hout te verzegelen met lak. Je hoeft aan de binnenkant niet overal met de kwast bij te kunnen. Beetje verdunde lak erin gieten en de romp blijven draaien totdat je alle oppervlakken hebt geraakt. Paar dagen uit laten dampen/harden en dan nog eens herhalen. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als je doet wat Klaas voorsteld heb je een zo goed als waterdichte romp .
    Ik zou de buitenzijde ook nog schilderen/rollen met twee componenten verf .
    Deze maakt de romp helemaal waterdicht .
    Groetjes
    Ronny
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    In alle jaren dat ik met scheepjes loop te "knoeien" heb ik wel geleerd dat de binnenkant waterdicht maken bijna nog belangrijker is dan de buitenkant. Aan de buitenkant heb je zo door dat er een beschadiging is. Aan de binnenkant kom je er vaak (te) laat achter dat er waterschade is en kost het een hoop moeite en tijd om die te verhelpen. Vorig jaar kreeg mijn oudste scheepje ongemerkt water binnen en bleef na het varen in de warme auto staan. Toen ik een paar dagen later nog eens ging varen merkte ik dat het dek was krom getrokken. Dat bestaat uit 2 lagen plaatmateriaal en was op elkaar geplakt met bisontix. Was er vocht in de achterkant van het plaatmateriaal getrokken en helemaal krom. Van elkaar gehaald, lijmresten verwijderd en een paar dagen op de verwarming om uit te dampen. Gelukkig trok alles weer redelijk recht. Daarna beide te lijmen vlakken geheel ingesmeerd met epoxy-lijm en op elkaar geplakt. Is nu geheel watervast. De balsa romp was geen schade aan. Die is aan de binnenkant zeker 5 x in de blanke lak gezet. De buitenkant kreeg nog 2 lagen meer eer er kleurlak op kwam. Het scheepje is nu 55 jaar oud, heeft inmiddels de tweede schroefas en de derde motor. De 0,4 mm dikke triplex verschansing op de kop was niet aanvaringsbestendig en is vervangen door karton uit een six-pack bier. Laat zich makkelijk vormen/lijmen en wordt geïmpregneerd met lak hard genoeg. Misschien dat ik na een volgende crash om te repareren een strookje latoenkoper neem. Pas wel op met verschillende soorten lak over elkaar en helemaal als de lagen nog vers zijn. Niks zo frustrerend als krabben op een plek waar je geen jeuk hebt. Als je maar heel af en toe vaart, kijk dan eerst of er weer (haar)scheurtjes zijn. Een enkel scheurtje zou je dan kunnen behandelen met blanke lak. Voorkomen is beter dan genezen. Gr. Klaas.
     
  5. PeterM.

    PeterM.

    Lid geworden:
    19 dec 2017
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Vianen
    Dank voor jullie reacties.
    De latten heb ik idd nat gemaakt tijdens het beplanken, alleen eerst "los" aangebracht zodat ze in de juiste vorm konden drogen. Een dag later verlijmd.
    Ook de binnenkant had ik al gelakt, maar dat doen we nog wel een paar keer!
    Verder zal ik met spuiten schuren spuiten schuren spuiten enz. het uiteindelijk wel voor elkaar krijgen denk ik. Gr.Peter
     

Deel Deze Pagina