schijf of driehoek zonder profiel?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door ramsus42, 21 jan 2003.

1. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    hoi...

Ik heb laatst een vliegende schijf gemaakt met profiel erin.. :?
    Ik wil graag weer zoiets maken maar dan zonder profiel dus gewoon een vlakke plaat!!
    vraag:Kan dit dan vliegen?
    (Ik wil er geen profiel in omdat ik dit ook eens wil gaan proberen)(zonder gelijk allemaal depron te gaan verspillen aan ontwerpen waarvan ik niet weet of het vliegt) :oops:
    Ik zou ook wel graag een soort driehoekje willen hebben met een vliegklaar gewicht van zo'n 250/275 gram.. :lol:
    Een pibros heb ik al maar wil nu graag iets zonder profiel,dus een vlakke plaat depron van 6mm dik ofzow voor een speed 280 ZONDER VERTRAGING. :wink:
    (Dus kei simpel) :D
    Heeft iemand misschien ideen??? :?:
    Moet er persee profiel in? :?:

alvast harstikke bedankt remy..

2. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Voor de aerodynamische eigenschappen hoeft er geen profiel in, daarom vliegen die dingen ook zo goed op z'n kop. Meestal is de welving aangebracht om het doorbuigen tegen te gaan, daar moet je dan dus nog wel wat op verzinnen. Een dunne vlakke plaat doorbuig en torsie stijf maken in combinatie met een laag eigen gewicht is geen makkelijke opgave!

3. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Heej..

Misschien kan ik er voor de stijheid wel 2 koolstof staafjes horizontaal overheen leggen en een verticaal :?
    Naja dat vogel ik nog wel uit... 8)

:arrow: bedankt.... :!:

4. Bazzz

Bazzz Guest

disco

dat profiel is nergens voor nodig.
    wij hebben gewoon een balsa stukje in het midden en het vliegt perfect.

5. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Een vlakke plaat werkt als een "niet zo best" *symmetrisch) profiel.
    Wil je goede resultaten moet je dat profiel niet te hard laten werken (= te veel lift van vragen)

Lage vleugelbelasting dus! Veel oppervlak en weinig gewicht.

Ik heb wel vlakkeplaat vliegtuigen (delta's) gemaakt met 6mm depron met een latje 6x6 voor het doorbuigen. Kan dus ook met koolstof.

Hoe langer je vleugels, hoe lastiger het torsie probleem.
    Minste last van torsie met "vierkante" verhoudingen (even breed als lang), maar dit is aerodymamisch weer ongunstig (lage slankheid) en kost meer energie.

Delta's met brede tippen (kijk naar vorm van picojet) is een aardig compromis tussen torsie en slankheid.

Een picojet vorm, maar dan naar 1 meter span vergroten, verstevigd met koolstof voor doorbuiging maakt een kans met een 280 als het niet te zwaar wordt.

6. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    hoi.. 8)

Ik heb na de reactie's van jullie tog maar de schijf met vlak profiel gemaakt.. :)
    Moet nog even kijken naar het weer voor morgen
    Dus misschien morgen(24ste)vliegen!! :D
    De schijf heb ik van deze site gemaakt
    www.rc-depron.tk(is helaas nog wel onder constructie) :wink:
    grtn
    (O nog eff een ding,Ik hoor en zie dat er kei veel holliday's gemaakt maar waarom heeft niemand er dan nog geen schets van gemaakt?
    Heeft iemand die misschien of kent iemand een site? :?:

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer info over depron, de site van Gertjan alhier:
    http://gjkool.filternet.nl/

Neem ook eens contact op met Wil Hofman van Cumulus, na vanavond onze nieuwe voorzitter, hij heeft al e.e.a. in depron gebouwd

Ramsus, waar vlieg je nu?

8. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Zeg maar remy..

Ron,
    Ik heb 3 jaar vliegtuigen leren bouwen in nijmegen(vrije vlucht) :oops:
    en ben toen overgestapt naar radiovliegen
    Ik heb een paar keer mogen oefenen met een charter op het veld van "cumules te beuningen" :wink:
    Ik ben niet lid van die club omdat het daar vaak erg hard waait en er vaak alleen maar met brandstof vliegtuigen word gevlogen :x
    Het liefst vlieg ik gewoon lkkr in een parkje of een mooi grasveldje.. :wink:

Ik ben wil hofman al vaker tegengekomen...
    Van hem heb ik een tekening kunnen kopieren van een goed vliegend vliegtuigje1.20spw speed400..
    En schuim kunnen kopen.. :wink:

9. Harko

Harko Guest

[Harko] Ben benieuwd

En ramsus42: vliegt het ? :)

10. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Zeg Remi, corigeer eens als de bliksem deze uitspraak en wees blij dat je de klasieke weg bewandeld hebt!!
    Ik ben er zelf wel trots op!!

De meeste jeugd van tegenwoordig met dat kant en klare ARF gebeuren zou zich juist moeten schamen..

11. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat zou IK nou ook weer niet durven beweren. :? Weten zij veel...
    Nou ja, de vaste forumbezoekers wel, anders lezen ze niet goed.

WEL vind ik, dat je als je RC wilt vliegen, beter eerst VV en LB ervaring kunt opdoen. :idea: Dat maakt het daarna allemaal een stuk logischer en eenvoudiger. :p
    Er is helemaal niets op tegen om naast RC ook VV en/of LB te blijven vliegen, of andersom... :D

12. Bazzz

Bazzz Guest

ik raad een disko aan (een schijf)
    die van ons vloog heel erg goed, kon ook indoor (nu ik nog)
    hier zijn wat foto's, alleen de besturing is eruit.

de diameter is 60 cm, hij is 3 mm dik en de voorste helft is dubbel depron, met een vuren latje ertussen. voor de rest moet je maar ff kijken,
    grtz, Bas

13. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Als je kan bouwen is dat inderdaad iets om trots op te zijn.
    Maar Niek, om nu te zeggen dat je je moet schamen voor een ARF vind ik niet meer bij deze tijd horen.

Kijk even naar andere ontwikkelingen:
    Zendamateurs bouwden vroeger allemaal hun eigen zenders, maar op en gegeven moment was dat de moeite niet meer.

Met je computers in het commodore 64 tijdperk had vrijwel iedereen iets met programeren te maken om de 8bit computertjes te bedienen.
    Op een windows PC is het niet meer nodig om te weten hoe je programeerd om het te kunnen gebruiken (werk en hobby-isten daargelaten)

Kijk naar de modelbouw industrie 2003:
    ALLES is ARF wat er nieuw uitkomt. Op 25 vliegtuigen 1 bouwdoos mischien. Hoop is piepschuim.
    Gaan we mensen met (piepschuim) ARF vliegtuigen verwelkomen in de MVC's en modelvlieggemeenschap, of verketteren?
    Sommigen worden bouwers. Velen waarschijnlijk niet.

Of je het wilt of niet, toekomst is aan ARF...

14. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Klopt!

Maar ik wil never nooit een ARF doos in m'n bezit hebben... Bouwen is ook onderdeel van deze hobby! Het vliegen alleen zou saai worden denk ik.. Dan is een heel groot deel van het technische verdwenen wat de meeste mensen toch erg aantrekt in het modelvliegen..

...én volgens mij spreek ik hier voor meerdere mensen... :)

15. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ik ben zelf ook een bouwer. Op de club "flansbouwen" gedemonstreerd.
    5 euro vliegtuigen van depron en piepschuim in korte tijd in elkaar flansen.

Ik vlieg momenteel echter het meest met een excel 2000 ARF (met electro) en een twinjet van multiplex.
    Denk na over de nieuwe graupner "funky chicken".

Punt is, verschillende mensen beleven de hobby gewoon verschillend.

Deel Deze Pagina