Schijnwerpers

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 12 dec 2002.

1. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Waar zijn de beste landings schijnwerpers op dit moment te verkrijgen?
    Op een Duits Forum wordt gesuggereerd zeer felle LED's te nemen maar ik heb die eigenlijk nog nooit in praktijk gezien.

2. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Door een andere hobby kom ik regelmatig in aanraking met hoofdlampjes (die van reddingswerkers etc) Deze hebben ook zeer felle LED's.. Bedoel je deze?

Heb hier een lampje liggen met 4 LED's.. Ze werkt overigens op 3AAA cellen...

Ze zijn volgens mij bij de CONRAD los te bestellen...

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Richard,

Er zijn tegenwoordig ook led's te koop die heel fel wit (een heel klein beetje bauwig) licht geven. Deze led's hebben als voordeel dat zeweinig strrom gebruiken maar als nadeel dat ze het licht in een vrij smalle bundel uitstralen.
    Voor deze led's kan je eens kijken op de site van Conrad. Ze zijn niet zo goedkoop!

Een echt mooie lichtbundel krijg je echter alleen met een stevige gloeilamp. Bijvoorbeeld een halogeenlampje met bijpassende reflector. Het grote nadeel is het gigantische stroomverbruik en de hitte ontwikkeling. Bij grote modellen kan je het extra gewicht aan accu's misschien nog wel meenemen maar bij een trainertje wordt het een probleem vrees ik.

Groeten,
    Ernst Grundmann.

4. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ernst.
    Kijk, dat van die smalle bundel wist ik niet! Zo zie je maar weer.
    Op het Duitse forum kwam een tip (naast inderdaad Conrad etc) van deze zaak: https://www.flugmodellbau.de/shop/

Maar ik voel toch veel voor jouw methode omdat ik plaats en ruimte zat heb, naast voldoende vermogen/draagkracht

5. FredF

FredF Guest

Praktijkervaring :idea: :

Een enkelvoudige led met lens (voedingsspanning 4.5 Volt) geeft aanzienlijk minder licht dan bijv. een mini-maglight (3 Volt). Tevens is zoals eerder beschreven de bundel smaller. Indien energieverbruik en levensduur van de lichtbron (LED versus gloeilamp) belangrijker is dan lichtopbrengst is een led combinatie aan te raden.

Mvgr Fred

6. piet

piet Guest

er zijn witte leds te koop met een sterkte van 10.000mcd en met reflector moeten deze toch een hoop licht geven.
    piet kuiper

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Leds die in verkeerslichten gebruikt worden zijn ook erg helder. Desondanks gebeurt het me toch nog wel eens dat ik door rood rijd ;)

8. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ron.
    Bij snelheden sneller als het licht is dat geen probleem....

9. piet

piet Guest

richard, kijk eens op de volgende side, www.circuitsonline.net
    klik op forum en zoek bij overig naar super felle led's, er zijn daar ook foto's bij geplaatst hoe de lichtopbrengst er uit ziet.
    piet kuiper

10. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Piet.

Geinige site. Aan de foto's kun je idd zien dat de LEDjes een felle kernbundel hebben. Dan zie je de "koplampen" pas als je er nagenoeg precies inkijkt. Ik denk dan ook dat een reflector weinig effect heeft omdat er weinig ernergie, in tegenstelling tot een gloeidraad) zijwaarts vertrekt wat gebundeld kan worden door de reflector.

Ben nu met de vleugel bezig waar ze evt in moeten komen, ik leg maar vast een draad naar de vleugelvoorrand(bij te tip) waar ze in moeten komen..

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als het noodzakelijk zou zijn om meerdere led's te gebruiken, zou je kunnen overwegen om ze in een hoek t.o.v. elkaar te plaatsen. Op een halve piepschuim bol o.i.d. Zo krijg je a.h.w. ook een divergente bundel.

Drie afko's in een enkel bericht, niet slecht ;)

12. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Iemand bij ons op de club heeft de kop van die heldere led's in een doorzichtig rietje gestoken. Zo krijg je een soort van neonbuis effekt.

Overigens zijn die heldere led's best goed te zien in het donker. Ook als je er niet recht in kijkt.

Groeten,

Paul

13. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Hallo
    Zelf gebruik ik 12volt hallogeentjes 10 of 15 watt.
    Als je elektrovliegt zo als ik dan is dat geen probleem.
    Je kunt er zelfs mee nachtvliegen.
    Met 6 0f 7 cellen schijnen ze al voldoende.
    Zelf zet ik er vaak 2 of 3 in serie met 14 of 16 cellen.
    Geeft een prachtig resultaat.
    En als je nog een regelaar overhebt zet je die ertussen. dan kun je ze nog dimmen.
    Veel plezier er mee. Groeten Han.

14. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Lampjes die in de kleine Maglite zaklantaarns gebruikt worden (zij gewoon los te koop) zij heel klein en branden reeds op een tot twee cellen en zijn héél fel (maar worden natuurlijk ook heel heet!!)

15. hans

hans Guest

IK heb laatst bij quartel in hoogvliet van dit soort led's gekocht, op drie nc cellen had ik in een redelijk donkere kamer op twee meter afstand een licht cirkel van ruim 1 meter.

16. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Hanskru ( :?: :?: )

Het is natuurlijk niet onmogelijk dat er ondertussen leds zijn die een grotere lichtbundel produceren. Het probleem is echter dat die leds duidelijk minder fel zijn. Het is natuurlijk aan de gebruiker wat je wilt.
    Overigens denk ik dat je die leds waarschijnlijk goedkoper kan kopen bij een elektronica winkel dan bij Q te P.

Ernst Grundmann.

17. hans

hans Guest

Hoi Ernst,

Ongetwijfelt heb je gelijk dat ik ze bij een elektronica winkel goedkoper had kunne kopen, maar de winkels waar ik geweest ben in Rotterdam hadden ze niet, en bij quartel liet David me zien wat de licht bundel was, en daar was ik tevreden mee, dus toen heb ik gekozen voor de makkelijkste weg :eek: :D

18. hans

hans Guest

Hoi Ernst,

Ongetwijfelt heb je gelijk dat ik ze bij een elektronica winkel goedkoper had kunne kopen, maar de winkels waar ik geweest ben in Rotterdam hadden ze niet, en bij quartel liet David me zien wat de licht bundel was, en daar was ik tevreden mee, dus toen heb ik gekozen voor de makkelijkste weg :eek: :D

19. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Hanskru,

kijk eens bij Conrad, die hebben vreselijk veel op dat gebied en sturen het naar je huis. Helaas kost dat ook geld dus of je dan nog goedkoper uitbent is de vraag.
    Ik weet ik Rotterdam wel een elektronica winkel waar ze die dingen waarschijnlijk wel verkopen maar ik weet geen adres.
    Meestal zet ik m'n auto in de buurt van station Blaak en loop dan verder, dus erg ver in het daar niet vandaan.

Ernst Grundmann

20. hans

hans Guest

:roll: :roll: Weet je misschien de naam van de winkel???

Deel Deze Pagina