Schlüter Champion

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door WimBlommaert, 22 mrt 2010.

1. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    hey,

Hier een kort verslagje van een ander projectje, een opbouw van een Schlüter Champion, helemaal samengesteld uit onderdelen. Eigenlijk is't begonnen met de zijplaten. Ik heb vele jaren terug een hele boel onderdelen gekregen van een winkelier, toen ik m'n eerste Magic daar kocht. was eigenlijk een opruiming, en mij zou't ooit wel van pas komen. Het basisframe had ik al jaren gemonteerd, maar dat is natuurlijk nog geen complete heli. ik had redelijk wat onderdelen voor de kop, en zelfs een complete 4-bladskop mét originele houten bladen. jaren later heb ik dan een complete, NIB kop wetenop de kop tikken (bij zardini in Mons, had ook nog een massa onderdelen, weet niet of die winkel überhaupt nog bestaat). Recent ben ik dan het ding verder gaan monteren, maar er ontbraken nog wat kleine, essentiële onderdelen, vooral het koppelstukje aan de pitchslider. Is origineel in kunstof, maar heb ik in alu kunnen namaken. met wat handigheid, en gewone werktuigen (had ik maar een draaibank en frees....) zo ziet't resultaat eruit:

aansturing Pitchslider, gevijld en geboord uit een massief plaatje aluminium:

andere stukjes waren de afstandsstukken van de motorsteun:

houten voorbouw erop, en zo zit 't resultaat eruit:

Staartrotor, met de bladhouders van de Superior/Magic (lager + druklager). Origineel heeft de Champion bladhouders met één lager.

deze heli is eigenlijk samengestel uit onderdelen uit een aantal oude wrakken en nieuwe onderdelen. een aantal details moeten nog in orde gebracht worden, oa. de vinnen, en de canopy (van bij Helioldie.de). Ik ga'm verder opbouwen zoals de Champion eerst geleverd werd (latere versie's hadden een kunstof onderstel en voorbouw, en dezelfde staartsteun en 'vinnen' als de scout en magic. Ondertussen zijn de servo's ingebouwd, en staat 'ie geprogrammeerd in de MC 24. misschien dit weekend al eens starten en de curves instellen....

To be continued!!

Wim

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Greyman

Greyman

Lid geworden:
    11 apr 2006
    Dag Wim,
    knap om te zien dat je er weer "ingevlogen" bent met een pracht van een restauratie.Ik ga dat natuurlijk volgen!Ik wens je veel suc6 (mooi gemaakt die pitchslider) toe en een geslaagde maiden,grtz Dimitri.:cool:

3. rudydegroot

rudydegroot

Lid geworden:
    6 aug 2010
    Hallo Wim,

Ik heb mijn oude scout 60 gereviseerd en weer ingevlogen. Die heli heb ik nu bijna 15 jaar en blijft nog steeds mijn lieveling. Normaal heb ik er een rompset over het mechaniek van een BK-117 in de kleuren van de Deutsche Polizei. Ik heb pas geleden bij Heli-Oldies een nieuwe traningskap besteld en deze weer in gebruik genomen om in te vliegen. Hopelijk komen mijn foto's ook goed in dit artikel. Het is n.l. de eerste keer dat ik hier wat plaats.

Groet, Ruud.

4. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Superrrrr die "ouwe bakken"!:banana:

5. rudydegroot

rudydegroot

Lid geworden:
    6 aug 2010
    Hier ben ik bezig met de opknapbeurt van de BK-117 romp. Nog even en dan vliegt de Scout 60 weer met een mooi jasje aan als een scheermes.

Ruud.

6. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Hey rudy,

Mijn Scout is eigenlijk ook m'n favoriet, heb er een tijdje geleden een nieuwe op de kop kunnen tikken, volledig gemonteerd maar nooit gevlogen, en heb ondertussen onderdelen voor nog 2 stuks.....dus die blijven wel nog een tijdje in de lucht!!!!

ga bij helioldie denk ik eens een bulk-bestelling moeten doen van kappen!!!

Wim

7. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    'nieuwe' Champion

vandaag weer een kerstgeschenkje, m'n tweede Champion is aangekomen!

Komt uit Duitsland, is helemaal uit elkaar gehaald na amper een uurtje of 2 vliegen-of eerder op en neer hoppen?? komt met de originele Webra en uitlaat, houten bladen en een set in glasvezel, mist enkel de houten voorbouw en kap.
    wordt een easy fix; op misschien hier en daar wat oppoetsen na wordt't een gewone montage..... dat brengt't totaal van schlüters op.......ben eigenlijk de tel kwijt, maar gemonteerd alleen al moeten't er een stuk of 10 zijn denk ik?? en dan nog een stuk of 5 in onderdelen??

iemand interesse in een bouwverslagje?? weet wel nie of ik nog ga toekomen met m'n foto's....of estaat er een andere manier om die te linken??

Wim

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Probeer je nog een Mini-Boy in je stal te krijgen?

9. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    staat op m'n wish-list ja...........

heb in ieder geval ook al een nieuwe collective kop liggen voor een heli-baby, met de mixerstangen en pitchblok onder de kop, rare constructie!!!

Wim

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat pitchblock ken ik niet, heb je daar foto van?
    De Heli-Baby was er overigens ook in fixed pitch uitvoering.
    Bij het ontwerpen van de Robbe Zenith heli, hadden ze wel erg goed naar de Heli-Baby gekeken.

@Ruud
    Vlieg jij daar in Montfoort bij MVC "De Vier Poorten"?

Laatst bewerkt: 3 dec 2010
  11. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Collective kop voor heli-baby

Hey Ron,

Eindelijk een foto'tje van die kop:

de bronzen blok op de as is de pitch slider, en daarop zijn de mixhevels gemonteerd. 't betrof hier echt een conversiekit, je was verondersteld bepaalde delen van de fixed pitch kop te herbruiken. nu juist nog een helibaby vinden om'm aan te monteren.... Vandaag trouwens een Superior opgehaald......daarmee is m'n gedeelte 10 CC Pod en boom heli's compleet, van de Bell 222 t.e.m. de Gold futura (Laatste heli die in Mullheim am main geproduceerd werd en waar Herr Schlüter aan meegewerkt heeft...) nu nog de kleintjes.............

Wim

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina