Op de eerste plaats wil ik mij even voorstellen , mijn naam is Koos Groen , hallo hierbij - iedereen nog de beste wensen voor 2006 ! - het volgende : ik heb een bak van zo'n 200 cm x 40 cm. hier wil ik een schaal 1:50 Manitowoc 555 hijkskraan ( RC werkend ) inbouwen . Reeds ingebouwd zijn 2 aandrijf assen incl. schroeven & roeren plus een boegschroef, niet zelf ingebouwd ! nu is mijn vraag : hoeveel Graupner schottel II aandrijvingen heb ik nodig om de Barge op zijn plaats tehouden en wat is de beste plaats om deze schottel's te plaatsen b.v voor , achter . in het midden ?? Is er iemand die mij advies kan geven omtrend de beste aanschaf van het een en het ander ?? Mvg Koos [/b]
Het beste is op elke hoek één, het besturen is niet eenvoudig, je hebt tenslotte maar 2 handen. De Antwerpse havankraan Brabo, schaal 1:1,werkt met 4 Voith-Schneiders.
Aangezien je al twee schroeven met daarachter twee roeren hebt kan je volstaan met één of twee schottelunits op de kop. Als je de nog voor handen zijnde boegschroef als hekschroef inbouwd kun je alle kanten op. Sorry, ik had je bericht niet helemaal goed gelezen De boegschroef is al ingebouwd. Je zou het dan zelfs zonder schottels kunnen doen mits je in het achterschip dan nog een hekschroef installeerd. Ervan uitgaande dat je voldoende stuwkracht uit je boeg en hekschroef kan halen (voor een bak van dat formaat), moet je alle kanten op kunnen
Geachte heren bedankt voor uw antwoord. Maar is het ook mogelijk om de reeds ingebouwde schroeven aangedreven door twee Decaperm 6Volt motoren afzonderlijk van de Graupner Schottel II aandrijvingen tegebruiken ? - Aanwezig is een Robbe Promars 40MHz zender. - Ik ben helaas niet zo technies , is er iemand die mij wil / kan helpen ? Het E Mail adres is Groen_42@msn.com of jwgroen@msn.com > wij hebben zinds kort ook telefoon het nummer is 020 4820474 < Mvg Koos Groen.
Hier zou ik toch een beetje voorzicht mee zijn Koos, om dit zo "open en bloot" op het net te zetten. Maar even ntopic: again. Ik denk dat decaperms op de II serie moet kunnen. Zelf heb ik er BB900 Torque op 10 Volt op staan. Het toerental van de Decaperm ligt onvertraagd echter wel wat hoger. Misschien zou je de vertraagde kant moeten gebruiken van de Decaperm, om de mechaniek van de schottel wat te ontzien.