Schroef, motor , ESC en servo combi vraag

Beste Allemaal,

Net een uur op het forum en nu komen de vragen....
Voor het model wat ik aan het bouwen ben (en hoop redelijk snel varend te krijgen) had ik nog wat vragen waarvan ik geen direct antwoord op kon vinden.

Wat data: (opbouwende kritiek welkom! )

Gebaseerd op USS Freedom , heeft een top van 45Knts . 80kmu bij zeeniveau 3

350freedom2.jpg

• 155CM x 22 x .. (1:75 ongeveer) Over het gewicht kan ik nu nog weinig zeggen, ik gok zo'n 6 KG met balast?
  • Spanten worden vervaardigd uit 8MM multiplex hard.
  • Voor de beplanking heb ik een (dacht ik) 2mm dikke plaat liggen, deze opzagen in goede stroken en moet lukken lijkt mij.
  • 2 Motoren , dus 2 ESC. Idee om een BEC te nemen. Beide ESCs via Y kabel naar Rx (6 kanaals op het oog)
  • 2 Servo's, wederom via Y kabel naar Rx
  • Voeding Via LiPo batterij. 2x 5500mAh. 3S - 11.1V

De vragen die ik nog had zijn
  • Hoe weet ik welke motoren (2x) ik nodig heb, zag ook dat er behoorlijk wat watergekoeld zijn. Dit lijkt me overbodig aangezien dit een schaalboot is en niet zo zeer snelheid. Ook is dit als beginner mogelijk niet handig. Ik dacht zelf aan een 120Watt motor. 30A ?
  • Op hoeveel volt draaien de meeste motoren? kunnen ze 11.1V aan ? Ga ik dan niet te snel voor mijn doel?
  • Schroef, Even groot ongeveer als de Motor diameter had ik gelezen, verder een beetje uitproberen met propellers welke beste werken ?
  • Nog over de schroef: 1 Linksdraaiend en 1 rechtsdraaiend ? om afwijking te voorkomen?
  • ESC , Net wat meer dan wat motor nodig heeft, met de optie achteruit, soft start ook handig?
  • Servo, ik weet de functie... maar welke nodig, waar op te letten.

Het geheel wordt gebouwd op een budget, om deze reden zal ik het meeste bestellen bij een webshop (geen idee of namen hier genoemd mogen worden).
Ook al gebruik ik het woord budget, hiermee bedoel ik niet dat het behelpen wordt. (dwz alles net aan ect.) Wel goed spul en goed op elkaar afgesteld maar zonder de hoofdprijs

Alvast bedankt voor de aandacht en eventuele moeite.

Laatst bewerkt:
Klinkt misschien een beetje rottig, maar besteed eerst eens een week op het Forum om een aantal bouwverslagen door te nemen. Op een heleboel vragen kun je denk ik een antwoord vinden. Probeer in ieder geval zo licht mogelijk te bouwen. Beter later ballast bijplaatsen dan te ontdekken dat het schip topzwaar is. Kijk hier eens hoe je een mooie romp kunt bouwen. Is wel geen oorlogsschip, maar het gaat om het principe.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-elbe-naar-jacht.232550/
En spit de bouwverslagen van Roel van Essen eens uit. Die heeft zowel snelle als minder snelle schepen op het water gebracht.
Daarbij wil ik niets ten nadele van andere bouwers zeggen. Er worden schitterende schepen gebouwd en je zult versteld staan van de inventiviteit van de bouwers en hun wil om kennis te delen. Succes met het huiswerk en laat weten welke vragen er nog over blijven. Gr. Klaas

Roel hier... En dank aan Klaas voor de intro! Een paar opmerkingen:

2 Motoren , dus 2 ESC.
Waarom? Tenminste als je borstelmotoren wilt gebruiken. Dan kun je rustig met één regelaar toe, mits hij het vermogen van beide motoren kan verstouwen... (Je wilde toch "budget"? ;)) Met zo'n slanke dame heeft het weinig zin om "op de schroeven" te manoeuvreren... Daar is het de romp niet voor!

Maar: Als je borstelloos gaat, moet je twee regelaars aanschaffen. Kijk dan wel verd*md goed uit dat je regelaars hebt die zowel voor- als achteruit kunnen! "Vliegtuigregelaars" kunnen maar één kant uit en zijn dus goedkoper!

2 Servo's, wederom via Y kabel naar Rx
Zelfde vraag als bij de regelaars: waarom twee? Al mijn schepen hebben 1 roerservo, via push-pull-systeem gekoppeld aan twee roeren. (Budget??)

Hoe weet ik welke motoren (2x) ik nodig heb, zag ook dat er behoorlijk wat watergekoeld zijn. Dit lijkt me overbodig aangezien dit een schaalboot is en niet zo zeer snelheid. Ook is dit als beginner mogelijk niet handig. Ik dacht zelf aan een 120Watt motor. 30A ?
De aandrijving van een schip staat of valt met de combinatie scheepsromp - schroeven - motoren. Dit schip heeft 4 hydrojets...
Nou kan ik me voorstellen dat 4 hydrojets met een eerste model "een brug te ver" is, en dat je op schroeven overgaat, maar denk er dan wel aan dat je het achterschip behoorlijk moet aanpassen!
Overschat de schaalsnelheid niet. De meeste modelschippers (inclusief ondergetekende!!) laten hun schepen veel te snel varen. 80km/uur lijkt vreselijk hard en als je aan boord staat is dat ook zo, maar in schaal 1:75 blijft er weinig van over. De berekening is in jouw geval: snelheid van het origineel (in km/uur)gedeeld door de wortel van de schaal. Dus 80 : 8,66 = 9,23km/uur. Een beschaafd rentempo dus. En dat lijkt op het water al heel wat! Ga in ieder geval niet voor "toerenkanons" als motoren. Liever motoren die rustiger draaien met een efficiente schroef dan jankende ampereslurpers die in het water de schroeven alleen maar laten caviteren.
Op hoeveel volt draaien de meeste motoren? kunnen ze 11.1V aan ? Ga ik dan niet te snel voor mijn doel?
De meeste borstelmotoren kunnen 12V aan. Borstelloos vaak meer, als je een béétje borstelloze motoren hebt.
Schroef, Even groot ongeveer als de Motor diameter had ik gelezen, verder een beetje uitproberen met propellers welke beste werken?
Sorry: MAXIMAAL even groot als motordiameter! En dat geldt alleen voor borstelmotoren. Met borstelloos kun je wat grotere schroef nemen, maar ook dan is het een kwestie van de motortemperatuur in de gaten houden.
Nog over de schroef: 1 Linksdraaiend en 1 rechtsdraaiend ? om afwijking te voorkomen?
Ja. Daarmee voorkom je het schroefeffect.
ESC , Net wat meer dan wat motor nodig heeft, met de optie achteruit, soft start ook handig?
Ik heb wat moeite met het woordje "net". Ik hanteer 1/3 marge. Motoren trekken max 30A: regelaar minimaal 40A. Dan krijgt deze het ook niet te warm.
"Soft start"? Je hebt toch handen die de gasknuppel bedienen? Water is geen asfalt; als je kalm aan gasgeeft is je vaarbeeld mooi op schaal. Geef je in een keer Full Military power... Ach het water gaat wel opzij hoor, en schroeven caviteren wel... De eerste tien meter produceer je alleen luchtbellen en smijt je de ampere's in het water... (Been there, done that, got the T-shirt...)
Een 1:35 Schnellboot op volle kracht. Schaalsnelheid teruggerekend naar de originele snelheid: 157 km/uur! (Het origineel voer max 35 knopen...)
02.jpg

Bijlagen

• 00.jpg
    00.jpg
    148,8 KB · Weergaven: 139
@ Klaas, heb het verslag bekeken en daar gaat een hoop werk in zitten, scheelt dat het model wat ik voor ogen heb vrij recht is.Het topzwaar wilde ik voorkomen door de opbouw zo licht mogelijk te maken.

@ Roel Bedankt voor je input , zeer gewaardeerd.
Ik had research gedaan en borstelloos is meest gebruikt las ik, zal wel een reden hebben dus ik volg de groep maar. Althans zo was mijn gedachtegang. Aan motoren aanschaffen ben ik nog niet toe dus dat ontwerp laat ik maar even voor wat het is.

Voor de regelaar is het inderdaard goedkoper om 1 grote te nemen en de motoren via splitters te voeden, gewoon niet doordacht. goede tip!

De 2 servo's gekozen ivm betrouwbaarheid en fail safe, ik weet de manier hoe je met 1 servo 2 roeren kan aansturen maar is dit wel de 'juiste' / 'correcte' methode? De servo's kosten niet bijzonder veel dacht ik dus de kosten zullen niet enorm oplopen door 2 ipv 1 te gebruiken. Die push-pull methode had ik inderdaad gezien hier ergens op forum.

Betreffende de schaalsnelheid, bedankt voor je berekening, ik kon met geen mogelijkheid dit voor elkaar krijgen. 1 site had het over het vermogen van de motoren op schaal nemen en het PK omzetten naar watt. ect. Kwam er niet uit.. mogelijk heeft dat de maken met de jets. 9,23km/u lijkt een mooie snelheid, mogelijke ietsje meer 15km/u. Motorkeuze zal hier de doorslag geven. Mocht het te veel zijn kan altijd nog via de ESC naar de goede schaal bijstellen.

Zoals je zelf al de correcte aanname maakte ga ik schroeven gebruiken (2x) deze wilde ik op dezelfde plek plaatsten als de jets, leek mij op tekening niet een probleem ( zal deze bijvoegen)

Borsteloze moteren lijken dan de beste optie, heb sinds maandag 2x lipo 3S liggen, volgeladen leveren deze net iets meer dan 12V.
(2x 3S 5200mAh , 10C met 20C Burst) hiermee moet ik voldoende vaardtijd hebben en andere toekomstige projecten mee kunnen poweren. Heb ook gelijk een parralel verloopje gemaakt voor deze 2 packs ivm de enkele ESC zoals je voorstelde.

Schroefdiamter en motor, duidelijk, liever wat kleiner dus gelet op de levensduur van de motor.

1/3 Marge, check.

Bijzonder veel bruikbare info, dank hiervoor is groot! :koud:

Mijn plannen voor nu zijn het model voor te maken in karton, zodat ik alle delen al een keer heb gemaakt en heb kunnen passen. Dit proces is reeds in gang gezet. Voordeel hiervan is natuurlijk dat het makkelijk is en kost niks.

Mogelijk het idee om wat centen bij elkaar te steken en het uiteindelijke kartonnen model (romp) als mal gebruiken voor glasvezel. Diverse projecten gezien waarbij karton als mal wordt gebruikt. Hoe het lossen of evt verwijderen daarvan gebeurt moet ik nog even onderzoeken maar daar kom ik wel achter ;)

De technische zaken zoals welke motor, welke schroef ect zullen moeten wachten totdat ik concrete getallen heb, zeker mbt het gewicht.

Bijlagen

• Achterkant.png
    Achterkant.png
    43,9 KB · Weergaven: 157
  • LCS-1 Freedom-4.jpg
    LCS-1 Freedom-4.jpg
    618,5 KB · Weergaven: 154
Generation zei:
Ik had research gedaan en borstelloos is meest gebruikt las ik, zal wel een reden hebben dus ik volg de groep maar. Althans zo was mijn gedachtegang. Aan motoren aanschaffen ben ik nog niet toe dus dat ontwerp laat ik maar even voor wat het is.
Voor de regelaar is het inderdaard goedkoper om 1 grote te nemen en de motoren via splitters te voeden, gewoon niet doordacht. goede tip!

De reden dat 'men' borstelloos gebruikt is het feit dat deze motoren efficienter met energie omgaan. Maar het is persé NIET zo dat BL het meest gebruikt wordt. Dat ligt aan het soort schip. Voor snelheidsduivels is BL prima, voor rustig varende schepen kan je beter een goeie borstelmotor kiezen, omdat BL-motoren er niet zo van houden om steeds laag in de toeren te blijven hangen.

Enne...het kan zijn dat je verkeerd begrijp, maar: Ga je borstelloze motoren gebruiken en één regelaar? Als dat je plan is, lees mijn 1e post nog even door...

De 2 servo's gekozen ivm betrouwbaarheid en fail safe, ik weet de manier hoe je met 1 servo 2 roeren kan aansturen maar is dit wel de 'juiste' / 'correcte' methode?

Waarom niet als het "in het echie" ook gebeurd? Oké, sommige typen schepen hebben individueel draaiende roeren, maar met dit snelheidskanon zal dat niet het geval zijn. Sterker nog: ze heeft niet eens roeren. Neem van mij aan (en vraag gerust eens rond op het forum dat bij de meeste modelschepen de roeren (ook al hebben ze er 4) met één (1) servo aangestuurd worden. De Düsseldorf, een klassieke blusboot van Robbe: 4 roeren, aangestuurd door 1 servo. Happy Hunter (klassieke sleper) 2 roeren, 1 servo. Mijn zeilboot Smaragd (bijnaam "De Dikke Dame" heeft een roer met een oppervlak van 25 x 7 cm. Aangedreven door... 1 standaard servo met push-pull aandrijving. Het scheepje zelf weegt zo'n 10 kilo en reken er op dat een roer van een zeilboot véél zwaarder belast wordt dan het roer van een motorschip!

Inderdaad, een huidige standaard servo is goedkoper dan een pakje Zware van Nelle van 50 gram, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Maar voor "redundancy" is het overbodig. Elke soort van techniek die je in een model stopt kan kapot. Liefst dus zo min mogelijk er in.

...mogelijke ietsje meer 15km/u....
Hmmm... Reken dat eens terug naar de ware grootte en snelheid...:p

(...) voor rustig varende schepen kan je beter een goeie borstelmotor kiezen, omdat BL-motoren er niet zo van houden om steeds laag in de toeren te blijven hangen.
Dat is dus niet helemaal waar. Als je een goede, veelpolige buitenloper (outrunner) hebt met een lage Kv waarde loopt hij prima langzaam, gaat daar ook niet van stressen... De keuze voor borstel of brushless is voor een groot deel persoonlijk en afhankelijk van wat je "kwijt" kunt.

Hallo Generation (een voornaam zou leuk zijn),

Als je prijs stelt op een vaarbeeld als het origineel, iets dat bij een model van 155 cm goed te doen is, dan kom je eigenlijk niet onder het inbouwen van jets uit, al dan niet zelf gebouwd.
Kehrer in Berlijn verkoopt ze :
https://www.kehrer-modellbau.de/kmb-jet28/
Om op schaalsnelheid te komen, heb je aan de 700 (borstelmotor) die Kehrer zelf verkoopt meer dan voldoende, vol gas zul je daar al ruim boven (kunnen) komen.
Twee van deze motoren kunnen met één regelaar worden aangestuurd.

Als dat buiten je budget valt, zul je, zoals Roel ook al aangaf, moeten 'foezelen' met (forse)props en (lange) schroefassen.
Ik heb ook gefoezeld met de aandrijving van mijn 110 cm lange M.A.S., waar origineel twee schroefassen (en motoren) in horen, maar hier ben ik van afgeweken, omdat in de praktijk bleek, dat de rompvorm (twee steps) zoveel lucht onder de romp werkte, dat kleine props boven een bepaalde snelheid in een lucht/water mix kwamen te staan en hun werkingsgraad drastisch verminderde.

Bij jouw model zul je daar geen last van hebben, omdat het geen planerend model betreft, maar mijn ervaring is, dat grotere schroeven dichter bij het vaarbeeld/schroefwater van het origineel komen dan kleine props.
Onder mijn M.A.S. hangt dus een Ø58 mm metaalprop met hoge spoed.

Dat geeft het volgende schroefwater:

Voor jouw model zijn geen schroeven met hoge spoed nodig, je wilt niet zo'n hoge topsnelheid als m'n M.A.S., omdat dat er: a) niet uitziet en b) je dan de boot omver zult varen...

Neem wél lange schroefassen (50-60 cm minimaal) om een kleine ashoek te krijgen, te steile assen maken een potje van het vaargedrag.

Groeten, Jan.

Back