schroef probleempje

Discussie in 'Werkschepen' gestart door bombarst, 16 sep 2003.

1. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    Ik ben in het bezit van de banckert/maasbank van Billingboats,daar zit de standaard schroef van de bouwset onder,maarrrrrr ik heb geen achteruit/rem!!

zo gauw ik m in de achteruit gooi dan draait ie gewoon op volle toeren,maar hij gaat niet achteruit!

Wie heeft tips??

Arnold

2. huub de jong

huub de jong

Lid geworden:
    14 aug 2003
    is het een plastic schroef. Dan kan je beter een messing schroef kopen van raboech of van rivado

3. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Ja, ik denk ook dat dit de enige oplossing is.
    Plastic schroef er af halen, verf die in een bronskleurtje en plaats ze dan als ornament op je dek. Zo dient ze nog voor iets. :roll:

Met een messingschroef aan d'r kont zal je Banckert wel remmen en achteruit varen :wink:

Groetjes

Droopy

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Messing schroef heeft een beter rendement dan een plastic exemplaar, zeker als het plastic slapjes is.
    Maar... vanuit 'vol vooruit' naar 'vol achteruit' gooien levert behoorlijk cavitatie op. (gasbelvorming rond de schroef)
    Door de snelle richtingsverandering zal het water in onderdruk komen.
    Water in onderdruk kookt al snel (zelfs bij kamertemperatuur, afhankelijk van de onderdruk)
    Bij kokend water ontstaan gasbellen. Je schroef zal dus in een hele kluit gasbellen ronddraaien, en dat levert weinig rendement op.
    Gevolg: geen snelheidsverlies / geen rem. :nooo: Beter is om je schroef te laten stoppen, en rustig aan achteruit te laten draaien. Maar ja, in een noodsituatie is die ruimte er niet altijd.
    Vergelijk het maar met een auto zonder ABS: in een panieksituatie zal de automobilist voluit op de rem stampen. Gevolg: verlies van grip op de weg / slippen / geen vertraging. Beter is om minder druk op het rempedaal uit te oefenen.

5. Erik

Erik Guest

ik heb voor mijn modelbouw eend de goedkoopste schroef(as) gekocht bij conrad met een plastic schroef en dat ding vaart vooruit en achteruit als een tierelier

6. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    ja,ok,maar of ik nou volgas van voor naar achteruit ga,of dat ik stil lig,er gebeurt in beide situaties nix!en veel bubbel vorming heb ik ook geen last van!
    moet er een speciale schroef onder??
    een mede modelbouwer vertelde me dat ik er een 'tunnelschroef' in moest zetten??
    kan dat ook helpen het probleem op te lossen?

Arnold

7. Droopy'ke

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Met een tunnelschroef word hier waarschijnlijk wat de Engelsen 'Kort nozzles' noemen bedoelt. Zie bijgaand fotootje:

Zoals je ziet is dit gewoon een (afgetopte) schroef die in een soort van (straal)pijp draait. Dit systeem werd voor het eerst in 1935 in gebruik genomen en dient voornamelijk om de stuwkracht van traagvarende schepen omhoog te trekken.
    Dit systeem geeft een verbetering van 25 - 30% stuwkracht op lage snelheid. Conclusie: Men heeft minder vermogen nodig (minder brandstof) om dezelfde prestaties te bereiken.
    Het is daarom dat dit systeem voornamelijk bij slepers en vissersboten wordt toegepast. Deze schepen varen voornamelijk op lage snelheid.
    Dit was in het kort wat een Kort is en doet (snap j'em).

Wat jouw probleempje betreft denk ik niet dat het aanbrengen van een Kort nozzle enige verandering aan de prestaties van je boot zal opleveren.
    Je moet weten dat boten die zonder zo'n tunnelschroef zijn uitgerust OOK kunnen achteruitvaren/remmen. Ik heb hier verschillende modellen met én zonder tunnelschroef en deze zonder moeten in het remmen/achteruitvaren NIET onderdoen voor degenen die met zo'n Kort zijn uitgerust. Daarom : probeer eerst eens gewoon om een goeie messingschroef onder je boot te hangen. Volgens mij zal dit het probleem oplossen. Het kan inderdaad zijn dat de ene persoon met een plastic schroef onder z'n boot redelijke prestaties behaald en de andere niet. Dit heeft dan (zoals Roel trouwens hierboven ook al vermelde) alles te maken met de dikte van de schroef. Je moet weten dat de bladen van een dunne, slappe plastic schroef in het water onder de kracht van een ronddraaiende motor een 'eigen leven' kunnen gaan leiden. Ze gaan als het ware bewegen wat uiteraard niet bevordelijk is voor het presteren van het vaartuig.

Groetjes

Droopy

8. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    ok,nou,dan ga ik me maar een messing exemplaar ophalen,als ie er onder zit dan laat ik jullie het resultaat wel even weten!!

Bedankt

9. No1Uno

No1Uno Guest

Ik heb de boot zelf ook, en nergens problemen mee...

Heb de originele plastic schroef er in zitten, maar de boot wel van binnen verzwaard met gips. Daardoor ligt het geheel wat dieper, en slaat de schroef minder lucht, en verplaatst dus meer water. Gevolg, meer rendement.
    Ik heb met mijn zelfmaak piepschuime speedboot hetzelfde gehad. Door de geringe diepgang remde die ook totaal niet. Lag ook wel beetje aan de vorm, maar voornamelijk aan de diepgang.

Vindt het trouwens wel vreemd dat het ZO veel verschil zou maken. Mijn boot ligt toch echt binnen 1 scheepslengte stil.

Marco.

10. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    nou,ik heb m pefect op t water,verzwaard dmv de accus en een ietsje lood!!

en toch wil ie niet!

11. Droopy'ke

Lid geworden:
    21 apr 2003
    En een messing schroef??

Droopy

12. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    die tip heb ik gehad en ik ga er een ophalen,maar het ontbreekt me op dit moment aan tijd om het te regelen!

Arnold

13. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo
    het probleemmet de banckaert is dat hij tamelijk ondiep in het water licht van achter
    bij het plot veranderen van vaarrichting zuigt die schroef enorm veel lucht mee en zo heb je nul rendement
    een messing schroef gaat daar niet veel aan veranderen

15. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    maar een flink stuk gewicht op de kont wel dus......
    heb er nu de messing schroef onder gezet,een zwaardere motor en accu in en t probleem is opgelost!

16. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    halloo
    zwaardere motor?????????
    het is een sleep boot niet waar we het over hadden
    een zwaardere acccu dat is pozitief kun je lekker lang varen maar een zwaardere motor
    heb je een vertraging er op zitten dan ?????
    want anders kun je met de speed mannen gaan me doen
    goed dat hij het nu wel doet want het is best een leuke boot

sportieve groeten raf
    http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/

17. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    ja,gewoon ipv een speed 300 een jumbo van graupner er in,is toch weer mooi n stukkie gewicht!

Deel Deze Pagina