Hallo, Zijn er nog sites of winkeltjes omgeving zuid holland waar je een 3mm schroefasje kan kopen lengte meer als 20cm en einde met draadeind?
Beste. Wellicht een idee om je vraag te stellen in het (te koop gevraagd) hoekje. Meer ogen meer kansen Succes met de hobby. Rene.
Hier eentje aangetroffen. Gr. Klaas. https://www.modelbouwshopnederland....aardig-staal-rab-350-61-raboesch/#description
Die Raboesch is een hele goeie. (Moet wel nog een schroefaskoker bij!) Een tip voor als je in de toekomst nog vaker schroefassen nodig hebt: De aanschaf van een bronzen/ RVS 4 mm staaf, een 5 mm pijpje en een 3 mm snij-ijzertje heb je er na één keer gebruiken al uit t.o.v. een kant en klaar set. Grootste voordeel: hij wordt exact de lengte die je wilt. Altijd bij de hand als je het nodig hebt. Stukken goedkoper. Nadeel: Je moet nog iets van een afdichting verzinnen aan de binnenzijde. (Ik maak dat van een stukje rubber.)
Menno, Het ligt iets genuanceerder. Op een 4 mm asje kun je geen M-3 draad snijden zonder eerst de as te verjongen. Mijn ervaring is dat het alleen met een snij-ijzer moeilijk is om de draad recht te snijden. Of je moet de as en het snij-ijzer in de draaibank zetten. Zelf zou ik een 4 mm RVS schroefas met op één eind draad kopen en daarbij van 6 en 5 mm messing buis een koker en lagers maken. 4 mm is een gangbare maat en heeft wat meer body dan een 3 mm as. Raboesch maakt ontzettend mooie assen en schroeven, maar je betaalt een dikke prijs. In mijn 4 scheepjes zitten assen van 2, 4 en 5 mm. Alles met glijlagers. Kokers gevuld met uierzalf en nooit lekkage. Een keer per jaar trek ik bij 3 schepen de assen een stukje naar binnen en vul met een injectiespuitje het smeermiddel aan. Bij mijn laatste scheepje kan de as er alleen langs de achterkant uit. Daartoe moet het roer er even af. Bij de bouw rekening mee gehouden en demonteerbaar. Maar een ieder bouwt naar eigen kunnen en goeddunken. Voor een betere afdichting zet ik tussen het borgmoertje bij de schroef en de askoker een rubber ringetje en aan de binnenkant een stelring. Zo vastzetten dat er minimaal axiale speling is. Succes ermee! In de link nog wat ideeën over het zelf maken van assen en kokers. Gr. Klaas. https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-schroefas-maken-lager-aan-propellerzijde.232490/
RVS zal wellicht wat moeilijk gaan, heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, maar van messing gaat prima hoor. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik gezegend ben door de onwetendheid en aldoor mazzel gehad heb. Hoe dan ook, het is me al meerder malen gelukt. Wel draai ik er altijd een langere draad op dan nodig is, dan een moertje op de draad, vervolgens de draad afzagen op de gewenste lengte en daarna het moertje even over de zaagsnede draaien om de braampjes van het zagen weg te halen. Ik heb dan geen lagertjes, inderdaad. Dus het is alleen voor kleine bootjes geschikt. Maar echt: het kan. (Overigens: leerzaam linkje. Dat zeker.) Aluminium gaat ook goed. Beste flots vettigheid erin en draaien maar.
Een restantje 4 mm RVS as, gekocht bij RC Point voor mijn Bugsier 3, gebruikt om een asje voor mijn coastertje te maken. Vandaar dat ik weet dat het draad snijden scheef ging. Maar het zelf gemaakte 30 mm messing schroefje is ook een beetje scheef en dat heft elkaar in een bepaalde stand op. Soms is het behelpen, maar als het werkt moet het maar. Vaart verder als een tierelier met ook zo'n ieniemini buitenlopertje. Stukje plastic slang als koppeling. Krick/Romarin levert ook heel behoorlijke assen voor een acceptabele prijs en dan loont zelf maken haast niet meer. Maar RC-Point is tot eind augustus dicht. Quartel kan ze dacht ik ook wel leveren. Indertijd nog 2x 2 mm asjes uit China aan laten rukken. Maar misschien loont het om eens langs een fietsenmaker te gaan en kijken welke maat hij aan spaken heeft. Geen idee trouwens of daar metrische draad op zit. Kan me wel herinneren dat we vroeger van een plankje, een oude wekker en een fietsspaak een varend bootje maakten. Het schroefje knipten we uit een stukje blik en soldeerden dat op de nippel van de spaak. De koppeling maakten we van een stukje fietsventiel. Kort na de oorlog was er (bijna) niets en als je dan een inventieve vader had en die moest wel een beetje tijd hebben natuurlijk. Niet vergelijkbaar met de huidige dingen, maar je was weer een poosje van de straat. Hieronder een link naar de Krick assen. Gr. Klaas. https://www.rc-point.nl/rc-boten-schepen/assen/romarin-by-krick/g-20000346
Ja, dat klopt wel wat je daar zegt: dat de draad er scheef op kan komen. Maar met een beetje moed, beleid en kalmte lukt het wel. Leuk idee van die wekker. Maar zie vandaag de dag nog maar eens aan een wekker met opwindmechanisme te komen.
Staan er zat in de kringloopwinkels Menno, maar voel me toch een beetje aan dat niveau ontgroeid. Kijk wel eens terug naar die simpele tijd. Was alles nog overzichtelijk en werd er nog turf gestookt. Dat was toen de broodwinning van mijn ouders en hadden we een schip (nou ja scheepje) van helemaal 68 ton. Pleegden we duwvaart mee. Ford-A motor in de roeiboot en gaan! Tien jaar later zelf een motor in de roeiboot gebouwd. Met een schroefas van 25 mm. Zoals je ziet had ik toen een werfje met personeel. En als brandstof vervoerden we toen olie. Gr. Klaas.
Klaas, je hebt helemaal gelijk. Zonder draaibank en een goede snijplaathouder in de losse kop is het ondoenlijk om een mooie rechte schroefdraad op roestvast staal te snijden. Henk