Schroefdraad tappen in 2,5mm dik carbon

Ik wil schroefdraad tappen in een 2,5mm dikke carbon plaat, maar ik ben me niet helemaal zeker of dat gaat houden? Is carbon wel geschikt om schroefdraad in te tappen? Zeker omdat het maar 2,5mm dik is... Zal het schroefdraad niet kapot gaan? (Bij normaal gebruik natuurlijk)
En nog een klein vraagje... Ik heb een beetje gezocht en ik ben tot de conclusie gekomen dat je het beste schroefdraad maakt dmv 3 van zn tappers, dan moet je eerst de eerste doen daarna de tweede en daarna de derde, maar hoe moet je dit schroefdraad tappen? Mijn vader zei iets van 3/4 naar rechts draaien en dan weer 1/4 terug, en dit dan de hele tijd herhalen, maar hij wist het niet 100% zeker. Dus zou iemand me dit uit kunnen leggen of eventueel een linkje geven waar dit beschreven staat?

Alvast bedankt,

Patrick

ik denk dat 2.5 mm niet echt zal gaan lukken.
veel te dun.
kun je er beter een moertje achter leggen

Ik had het me eigenlijk al gedacht...

Hoe zit het trouwens met 2.5mm aluminium? Ik heb nog nooit schroefdraad in een van deze 2 hoeven te tappen, maar ik mijn gevoel zegt dat het in 2.5mm aluminium wel zal lukken, of heb ik het fout?

2.5 mm dik materiaal (ongeacht wat voor) lijkt mij gewoon te dun.
maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.

je kunt het natuurlijk gewoon proberen op een afvalstukje of het zo proberen te maken dat je er nog een moertje achter kunt krijgen mocht het niet lukken.

Ik heb een beetje gezocht en ik ben tot de conclusie gekomen dat je het beste schroefdraad maakt dmv 3 van zn tappers, dan moet je eerst de eerste doen daarna de tweede en daarna de derde, maar hoe moet je dit schroefdraad tappen? Mijn vader zei iets van 3/4 naar rechts draaien en dan weer 1/4 terug, en dit dan de hele tijd herhalen, maar hij wist het niet 100% zeker. Dus zou iemand me dit uit kunnen leggen of eventueel een linkje geven waar dit beschreven staat

In staal is het ongeveer anderhalf vooruit en dan ongeveer een halfe terug (tot de spaan breekt)
In harde qualiteit Alu kan je de tappen gewoon indraaien .
Ik gebruik dan een maschine tap (dan heb je maar 1 nodig) :mrgreen:
Alu van de bouwmarkt is te zacht om mooi te tappen.

Carbon is ook niet geschickt. te bros

Mvg Johan

In staal is het ongeveer anderhalf vooruit en dan ongeveer een halfe terug (tot de spaan breekt)
In harde qualiteit Alu kan je de tappen gewoon indraaien .
Ik gebruik dan een maschine tap (dan heb je maar 1 nodig) :mrgreen:
Alu van de bouwmarkt is te zacht om mooi te tappen.

Carbon is ook niet geschickt. te bros

Mvg Johan

Ik wil voornamelijk in Aluminium 7075 gaan tappen (dus geen bouwmarkt spul), hier kan ik dus gewoon die tap in steken en beginnen te draaien en dan komt het wel goed? :mrgreen:

Wat zou je me aanraden, één machine tap of zo'n set waar 3 tappen in zitten? (Ik heb gelezen dat je met die 3 tappen een beter resultaat krijgt) Ik zie namelijk de bomen niet meer door het bos. Een voorbeeld: HSSG-Einschnitt Gewindebohrer-Set M 3 - 12 + Bohrer bei eBay.de: Maschinenwerkzeuge (endet 17.11.09 22:55:21 MEZ)
Ik zat dus te denken om dit setje aan te schaffen, er zitten namelijk ook de passende boren bij, dus hoef ik die er niet apart bij te kopen, en ik heb hier nog zo'n handboor liggen. Maar in zijn advertentie staat dan: "* Wichtig: Es sind keine Handgewindebohrer-Sätze 3-teilig (Vor-Mittel-Fertig)
N E I N > Es sind alles HSSE- Fertischneider , einsetzbar mit der Hand , Maschine , Akku-Schrauber u.s.w
"
Eerst schrijft hij dus dat het geen "Handgewindebohrer" zijn, en in de regel daarna zegt ie dat ze "Einsetzbar mit der hand". Zit hier enig verschil in? Hoe meer ik lees hoe minder ik snap... :rolleyes:

Je kan ze wel van hand inzetten ,maar je koopt telkens 3x dezelfde tap

Je moet gewoon even naar de bouwmarkt gaan en die (HSS) tap kopen die je nodig hebt , passend boortje er bij en klaar .

Ben je veel goedkoper uit en hebt geen tappen die je nooit gebruikt .;)

Mvg Johan

Het idee van een machinetap is, dat de tap altijd netjes recht het gat ingaat, omdat deze in een machine zit (draaibank, freesbank etc.)
Die setjes met 3 tappen zijn speciaal bedoeld voor het tappen met de hand. De eerste tap is conisch en het draad nog niet zo hoog, zodat het makkelijker is om recht te tappen. De tweede tap is al minder conisch en met de derde tap snijd je het draad precies op maat.

Verder is de minimale dikte van je materiaal natuurlijk afhankelijk van hoe fijn de draad is die je wilt tappen. Als het materiaal zo dun is dat je net 1 spoedje kunt tappen, draai je de draad zo kapot.

Het idee van een machinetap is, dat de tap altijd netjes recht het gat ingaat, omdat deze in een machine zit (draaibank, freesbank etc.)
Die setjes met 3 tappen zijn speciaal bedoeld voor het tappen met de hand. De eerste tap is conisch en het draad nog niet zo hoog, zodat het makkelijker is om recht te tappen. De tweede tap is al minder conisch en met de derde tap snijd je het draad precies op maat.

Verder is de minimale dikte van je materiaal natuurlijk afhankelijk van hoe fijn de draad is die je wilt tappen. Als het materiaal zo dun is dat je net 1 spoedje kunt tappen, draai je de draad zo kapot.

Dan koop ik me dus zo'n setje, en die ga ik dan bij de bouwmarkt halen zodat ik (zoals plotterwelt zei) alleen degene heb die ik echt nodig heb. Hoe zit het eigenlijk met de passende boortjes? Mijn vader zei 0.8 keer de tap, dus bij een M3 tap 0.8*3 = 2.4mm boor. Maar dat is ook al een halve eeuw geleden dat ie dat geleerd heeft, dus ik denk dat er tegenwoordig al betere/preciezere formules of tabellen zijn. Weet iemand deze misschien? (Het materiaal dat ik ga gebruiken zal Aluminium 7075 zijn)

Voor de wat kleinere maten gaat 0.8x tapmaat aardig op.
Als je het je kunt veroorloven zou ik geen bouwmarkttapjes halen. Het verschil in snijgemak en de kwaliteit van het gesneden draad wat je maakt met een kwalitatief goede tap (ik koop zelf meestal Dormer o.i.d.) is enorm.

Voor de wat kleinere maten gaat 0.8x tapmaat aardig op.
Als je het je kunt veroorloven zou ik geen bouwmarkttapjes halen. Het verschil in snijgemak en de kwaliteit van het gesneden draad wat je maakt met een kwalitatief goede tap (ik koop zelf meestal Dormer o.i.d.) is enorm.

Waar koop je (bijv Dormer dus) kwalitatief goede tapjes? Ja, in een speciaalzaak voor metaal ofzo, maar die vragen me meestal prijzen... en op internet is het stukken goedkoper. Dus heb je misschien een linkje oid?

@Joan; Super! Bedankt, met die info weet ik meer als genoeg :)

Back