Schuddende trex 600N

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door ekas, 23 jul 2013.

  1. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Fryslân
    Ik sinds een paar weken een trex 600n en bij het hooveren begint hij verschrikkelijk te schudden.
    Wat ik al gedaan heb is de hoofdas, bladas, flybaras, swashplate, rubbers in de kop vervangen, de bladen gecontroleerd maar zelfs met andere bladen is het niet over.
    Het bleek dat de bladen ongeveer een 1.5mm konden verschuiven in de kop, en heb dit eruit gehaald door de as af te draaien, waardoor de speling weg is maar heeft ook niks geholpen. :confused:
    Iemand een idee.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    als het zo schrikkelijk gaat schudden,
    zo moet je toch b. v. zonder bladen
    zie dat iets niet rond loopt,

    plaats maar een klein filmpje,
    dan kan je beter geholpen worden,

    trouwens zag ik dat je een ESP kop op een nitro wilde zetten,
    tenminste zag dit zo uit in jou vraag in een ander draadje,
    let op, voor de 600 heb je een hele boel verschillende assen.

    groetjes van Heli-Uwe :pim:
     
  3. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Fryslân
    Zal morgen proberen een filmpje te maken.
    De onderdelen die er nu nieuw op zijn gekomen, zijn voor de 600n.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    je vliegt ook nog een andere heli,
    dus je weet toch hoe alles zo moet,
    zullen wij het probleem toch vinden,

    let op als je gaat filmen:
    vliegen en filmen tegelijk is niet , of moeilijk te doen.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  5. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Fryslân
    Wat ik nog wel moet melden is dat ik de flybar control rod ook vervangen heb omdat hier een hele lichte knik inzat maar de flybar seesawholder is niet vervangen, deze is van kunststof.
    Hoe plaats ik hier trouwens een filmpje?
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    je kan het uploaden op youtube,
    dan ga je de adres van de film bekijken
    (hier een voorbeeld: www.youtube.com/watch?v=MxMV3REoAEk)

    Plaats het laatste stukje
    dat is dat stukje naar de "=" dus MxMV3REoAEk
    tussen [youtube] en [youtube] met deze klammers
    dat tweede youtube moet voor de y een "/" hebben, dus /youtube
    (ik kan het hier niet schrijven, anders denkt het systeem, dat het een film is, ha ha


    .........voor je flybar moet je ook kijken,
    dat die precies in de midden staat,
    dat betekend ook een beetje gebalanceerd !

    groetjes van Heli-Uwe
     
  7. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Als je de bladen en tail bladen er af haalt, trilt hij dan nog?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    als hij zo schud, moet er toch iets snel aan te wijzen zijn...

    je zegt dat de bladen 1,5 mm heen en weer konden in de kop. en dat je de feathering shaft (de as die beide bladhouders bij de kop houdt) afgedraait hebt
    Normaal kun je de bladhouders inderdaad een beetje heen en weer bewegen, maar zit er geen speling op.
    normaal zitten er rubbers in d ekop, waardoor de speling wordt weggeduwd.
    als jij de as hebt ingekort, ben ik wel benieuwd wat daar aan de hand was

    ik vermoed dat je in de kop moet zijn...
     
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    klinkt alsof de messing ringen tussen de bladhouders en de dempers ontbreken ....
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    En laten die nou net eens 1,5mm per stuk zijn....
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    T Rex heeft een heel goede bouwtekening,
    waar je precies kan zien, wat in de hoofd moet,
    kan je ook downloaden als PDF

    groetjes van Uwe
     
  12. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Fryslân
    Nieuwe rubbers en sleeve gemonteerd, messing ringen zitten er ook tussen en alles volgens de tekening gemonteerd.
    Vanmiddag een filmpje gemaakt, zal proberen om die straks er op te zetten.
     
  13. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Fryslân
    Hier de link naar het filmpje, lukt me niet op een andere manier.
    [URL="[/URL]
    Het is moeilijk te zien maar naar een paar seconden begint hij vreselijk te trillen.
    Zoals ik al geschreven had zijn alle onderdelen van de kop bijna vervangen en volgens de tekening opgebouwd.
    Alleen de flybar seesawholder en de SF mixingarm zijn niet vervangen, alle afstanden zijn ook goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Gyro-gain is o.k. ?? niet te hoog ??

    verder ziet het bijna uit, als of een lager van de main-shaft
    helemaal kapot is en veel speling heeft,

    de main shaft heeft geen speling ??

    iemand in de buurt van jou met een andere idee / andere ervaring ??

    suc6, groetjes, Uwe
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht


    jou RPM is ook goed hoog !!

    bij mijn 600n heb ik ook een Tail support bridge (60 - 90 size)
    en een landingsstel van de Rex 700,
    zo als een CNC koelfan

    deze 3 faktoren maken ook trillingen,

    maar eerst beginnen met lager spelling en de RPM om laag.

    groetjes van Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    of toerental hoog is kan ik niet echt bepalen...
    het kan ernstig klinken, maar een uitlaat kan veel met geluid doen. zelfs een frame kan het erg vervormen.
    een collega van me had een vergelijkbare heli als de mijne (een thunder tiger met een redline erin, zelfde pijp als de mijne, mijne is een trex 600 met een os 55), en het geluid van zijn heli klinkt alsof die motor extreem hard draait. terwijl zijn toeren lager of vergelijkbaar met de mijne liggen

    maar het lijkt idd wel een beetje bij je toerental vandaan te komen.
    gyro heeft er niet veel mee te maken, aangezien hij in zijn geheel zo schud.
    Waarschijnlijk een kwestie kop nakijken. toerental past misschien niet bij je rubbers

    Wat voor toerental vlieg je?
    als je dat niet weet, wat is je throtle curve? of vlieg je op governor?
     
  17. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Zoo hoog was dit nu ook weer niet.
    Ideeën:
    - slechte main schaft lagers
    - erge trilling vanuit de motor (stukje vd zuiger af of zo)
    - erg slechte motor lagers
    - warped maingear (Jezus bolt te strak)

    Al deze symptomen moet je kunnen voelen.
    Zonder bladen
    Zonder tailblades
    Oproeren en vasthouden op de skids
    (Two man job)
    Staart vasthouden
    Voel waar het vandaan komt.
    Feel The force......
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Waar precies woon je in friesland? ik woon in Hoorn, Noord holland.. is misschien een kleine 3 kwartier rijden, kan er in ieder geval naar kijken. Het schommelt te traag om trilling te zijn.. de hele heli schudt en dat is niet iets waar een krom maingear of ongebalanceerde tailblades voor kunnen zorgen..
    Het eerste waar ik aan denk is de paddle uitlijning, of een losse mixerarm of iets in die strekking.

    Als dat het niet is zou het ook een servo kunnen zijn die misschien niet lekker aan het worden is.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Die idee met de servo is natuurlijk ook wat Anko,
    heb het gisteren bij een kleine heli gehad,
    servo was bijna dood, en de heli schudde ook zo !

    groetjes van Uwe
     
  20. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Fryslân
    Toerental weet ik niet maar de curve is 6-40-62-79-90 dit is ingesteld door de verkoper van de heli.
    Lagerspeling ga ik nogmaals controleren, ik had al alu lagerblokken besteld bij heliparts maar deze bleken te smal te zijn, Albertino snapte er ook niks van.
    Ik vlieg bij helischool Oldeberkoop bij Bert (Brutus) en die heeft niks gezegd over een te hoog toerental.
     

Deel Deze Pagina