Ik ben bezig met het bouwen van een Robbe zwever. De vleugels bestaan uit ingedekt piepschuim. De rolroeren heb ik inmiddels uit de vleugels gesneden maar moeten aan de onderkant nog afgeschuind worden om deze omlaag te kunnen bewegen (roeren zitten met tape aan de boenkant vast). Hoe kun je nu het beste (dus netjes) het gehele vlak, zo'n 95cm, afschuinen? Ook moeten de voorlijsten nog op het polystyteen gelijmd worden. Wat voor lijm is hiervoor het beste (pu?). Volgens mij kunnen we best een aparte thread over lijmen opzetten want je blijft je afvragen "welke lijm nu maar eens weer, ca, pu, hout, hart, stablit, epoxy,...???"
Het afschuinen begin ik meestal met een zgn. davidschaafje, bij de meeste modelbouwzaken wel verkrijgbaar (rolroer op tafelrand houden). Niet teveel tegelijk afhalen en voortdurend het resultaat bekijken; zonodig plaatselijk nog wat extra wegnemen en met een rechte metalen lat controleren of de scharnierlijnzuiver recht loopt. Voor de "finishing touch"gebruik ik een lange, rechte schuurklos met aan een zijde "middel"en aan de andere zijde "fijn"schuurpapier. Een aantal lijmsoorten lossen piepschuim op, andere schuimsoorten verdragen deze lijmsoorten weer wel. Dus even op een afvalstukje schuim uitproberen. Veilige lijmsoorten, in dezen, zijn in ieder geval witte houtlijm en epoxy
Wat is de afmeting van het model, want bij modellen van groter als 1,5 meter zou ik ook de onderzijde van de rolroer met tape vast zetten( aan de binenkant van de "V" dus)i.v.m. de krachten en de spelling (los raken). Als de rolroeren uit de vleugel gesneden zijn( en dus ook van styropor zijn) en ook gebruikt worden dan leg ik meestal een vel schuurpapier plat op mijn werkbank en schuur dan in de lengte richting over de gehele lengte van de rolroer net zolang tot ik de juiste schuinekant heb, wel regelmatig controleren of je recht blijft want het gaat vrij snel.( algelang de korrel van het schyuurpapier) De methode van Paul Tupker gebruik ik alleen voor balsa roeren en lijsten. Ik gebruik bij het lijmen van hout en piepschuim meestal gewoon witte houtlijm( duurt wat langer) of textiellijm dit is een contactlijm op amoniakbasis( gaat vrij snel) en tast het piepschuim niet aan.( word ook veel gebruikt voor het indekken van styroporvleugels). Twee-componenten lijm is ook goed, is alleen lastig te schuren omdat het zo hard is en als je niet netjes werkt dan moet je flink schuren met het risico dat je je voorlijst vervormt of het schuim/ balse er omheen.