Schuurpapier: korrel, volgorde, materiaal,...

Welke korrel van schuurpapier gebruiken jullie? Met welke begin je het best en eindigt het laatst voor balsa, plastic?

Alle tips welkom!

Welke korrel van schuurpapier gebruiken jullie? Met welke begin je het best en eindigt het laatst voor balsa, plastic?

Alle tips welkom!

Ongeacht welk materiaal, je begint altijd met een groffe korrel en eindigt met een fijne korrel ....

Ongeacht welk materiaal, je begint altijd met een groffe korrel en eindigt met een fijne korrel ....
ja dat weet ik dat je best met grof begint en met fijn eindigt maar ik wou graag eens ervaringen van anderen horen. Er is daar zoveel verschil in :-)

Bij constructie, als je stukken op maat of in vorm schuurt, werk ik met zo grof mogelijk en dat is .40 ... ook met balsa. Waarom? Omdat je daarmee het minst last hebt van lijmnaden. Met fijn schuurpapier schuur je het balsa links en rechts van de lijmnaad harder weg dan de lijmnaad en dan is het niet vlak. Met grof schuurpapier werk je sneller en nauwkeuriger.

Bij constructie, als je stukken op maat of in vorm schuurt, werk ik met zo grof mogelijk en dat is .40 ... ook met balsa. Waarom? Omdat je daarmee het minst last hebt van lijmnaden. Met fijn schuurpapier schuur je het balsa links en rechts van de lijmnaad harder weg dan de lijmnaad en dan is het niet vlak. Met grof schuurpapier werk je sneller en nauwkeuriger.

Dat is inderdaad serieuze korrel, ik gebruik momenteel 60 daarvoor. Maar als ik hier en daar zo hoor kan het soms uiteenlopen met de afwerking.
Heeft het wel zin om met 1000 te slissen of iets minder? Meestal ga ik maar tot 360.

de korrel grootte is voor 90% afhankelijk wat je uiteindelijk met het oppervlak gaat doen, lijmen, folien, verven of spuiten?
en ook, waarom schuur je, om het model in vorm te brengen of voor betere hechting van de verf?
Als het alleen voor hechting is dan kun je volstaan met alleen met middel te schuren.
Als je het in vorm moet brengen dan start je met grof en ga je steeds fijner.

Weet altijd dat hoe grover je begint hoe meer moeite je hebt om de krassen van het grovve papier weg te werken!

Balsa afwerken met glasweefsel:
Dan kun je het balsa met zeer grof schuurpapier (60) in vorm brengen en eindigen met 120.
Maar heb je het glas aangebracht en ga je spuiten of verven dan moet je naar korrel 180 of 240 voor de verflaag!
Spuiten liever nog naar 360.

Balsa afwerken met folie dan is 120 al fijn genoeg.

Kunststof delen schuur je het beste met wat fijner papier, je start dan met 120.
zou je starten met 60 dan krijg je de krassen bijna niet meer weg!
Voor het spuiten ga je dan stapsgewijs fijner schuren.

Het hele fijne papier, dus fijner als 600 en dat gaat wel tot 3200 is voor het polijsten.
Denk aan de randen van polycarbonaat of polyacrylaat (Plexyglas)
ook kun je hiermee zakkers en stofjes uit een laklaag mee wegwerken.
Dit fijne papier is altijd waterproof en gebruik je met water.

Succes Willem

Back