SCM Modellbau.com stopt met verzenden naar NL

Discussie in 'Model truckers' gestart door Marceline, 28 feb 2022.

  1. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Rotterdam
    SCM Modellbau.com stopt met verzenden naar Nederland met dank aan de EU zelfverrijking en politiek.
    Eerst Modeelbau-seidel.de en nu SCM Modelllbau.com, wie volgt dit voorbeeld, Tamico.de , Lili-modellbau.de RCBRMIN en vele anderen???

    De lol om elders onderdelen en parts te bestellen is er nu wel van af als steeds meer bedrijven besluiten om niet meer naar Nederland te verzenden door eu regels en politiek.

    Rotske modellbau is gestopt wegens ziekte.
    Tonsfeldt modellbau bestellen alleen via email mogelijk staat op hun website.
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Tja, in België is het ook al gedaan met de importtax-vrijstelling tot €28. Het was dan wel economisch en ecologisch niet verantwoord, maar diezelfde €2 electronica component die je in geen enkel europees land kon vinden kost nu €35 aan taxen en administratie.
     
    VOLVO FH 16 750 en Cnn vinden dit leuk.
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.916
    Locatie:
    Utrecht
    Denk meer dat het te maken heeft met verzendkosten die dan schrikbarend hoog worden en dus lokale partners goedkoper zijn.
    Binnen de EU zijn er geen douane beperkingen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Tja, dit wordt niet alleen voor NL een probleem, maar ook voor de andere EU landen.
    Dit heeft te maken met de ontduiking van de btw en de zogenaamde importkosten binnen de EU.

    Wij hebben hier dagelijks mee te maken met onze bedrijven in Haren (Ems) met de verzending van goederen naar onze cliënten naar NL.
    Inmiddels zijn wij en onze cliënten hier aan gewend en zijn dit soort kosten voor ons weer aftrekbaar.
    Als wij kunnen duidelijk maken, kunnen aantonen, dat de goederen/producten in DE zijn geproduceerd gelden deze regelingen niet.
    Dit heeft puur te maken dat de goederen/producten, die buiten de EU gemaakt zijn/ geproduceerd zijn, extra worden belast.

    Dit heeft volgens mij niets met de politiek, maar dat wij als modelbouwers steeds vaker in het Verre Oosten bestellen.
    Hendrik Seipt is ook om deze reden gestopt met zijn bedrijf, omdat hij niet meer kon concurreren met de leveranciers in het Verre Oosten

    Dat Modellbau-Seidel.de is gestopt met het verzenden is om een heel andere reden :
    Bij Modellbau-Seidel.de kon je achteraf betalen, als je de artikelen had ontvangen.
    De NL modelbouwers bestelde onderdelen en vervolgens betaalde ze niet, of veel te laat, na vele aanmaningen.
    Toen is men begonnen om vooruit te betalen, toen waren de bestellingen uit NL veel minder en zijn ze gestopt met leveringen naar NL.
    Als je vaste klant bent bij Modellbau -Seidel kan je nog wel bestellen, dit nog wel mogelijk, maar dan moet je vooruit betalen + een vast bedrag betalen voor de verzendkosten : 45,= Euro, ook als iets kopt van 5 of 10,= Euro

    RCBRMIN gaat gewoon door met verzenden in de EU.
    RCBRMIN brengt al standaard een vast verzendbedrag in rekening, dit doen ze al sinds dat ze in DE en Groot Brittannië zitten.
    Minimaal 35,= Euro
    Bij grote bestelling/bedragen zelfs 70,= Euro of 110,= Euro
    Dit staat ook duidelijk op de website van RCBRMIN

    Of Lili-Modellbau.de stopt ?
    Nee, ik denk van niet, want die gaan ook hogere verzendkosten berekenen, gelijk aan RCBRMIN.
    Dit gaat ongetwijfeld een verlaging van de omzet betekenen.

    Tja, hier zullen we mee moeten leren leven, dat steeds meer kleine bedrijfjes stoppen om deze redenen.

    En ja, de verzendkosten worden ook steeds duurder door allerlei omstandigheden.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    In 2017 is er een documentairereeks op TV geweest genaamd “De Prijsvechter”. Doel was te onderzoeken of we ons arm kopen aan rotzooi uit China. Hiervoor werd de firma Trupp opgericht om in China zaken te gaan doen want van journalisten houden ze daar niet zo van.

    Moraal van de serie was dat we zo gefocust zijn op consumeren voor de laagste prijs, dat we daar op een gegeven moment onze koopkracht door verliezen omdat de bestaande kwaliteitsproducenten in Europa en de daarbij behorende verkoopkanalen simpelweg niet meer kunnen bestaan en verdwijnen. Het vrije handelsverkeer in Europa doet daar niks aan af, als we op Ali gaan bestellen.

    Met de pandemie hebben we al kunnen zien dat onze afhankelijk van producten uit Azië wel erg groot is geworden, en we door de ontregelde containertransporten daardoor ook veel meer moeten betalen om het hier te krijgen. Tja, al jaren wordt er geklaagd dat er geen handelaren meer op de grote beurzen staan, en nu willen ze ook niet meer versturen door te hoge kosten en rompslomp.

    Ik kan het wel begrijpen, maar de oplossing is helaas niet simpel. We moeten weer bereid zijn voor service, kwaliteit en Europese salariskosten te betalen. En helaas lukt dat niet als iedereen alleen maar in zijn portemonnee kijkt, en niet begrijpt wat er allemaal aan vast hangt. Globalisering heet dat, en dat werkt ons nu even goed tegen.

    Dat zagen ze in de documentaire in 2017, lang voor Covid en Crazy Poetin, dus al aankomen.
    Laten we hopen dat de grotere leveranciers uit o.a. Duitsland nog wel overeind blijven en binnen Europa blijven versturen. Als we de verzendkosten dan nog wel willen betalen.
     
    htenbrinke, Leon1965 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Die regeling is niet het gevolg van politiek, of van belasting ontduiking, maar van een wijziging in de EU regels.
    Voorheen was er een vrijstelling van het betalen van BTW van €22 per zending, en daardoor kwamen de bestelde goederen zonder tussenkomst van de douane bij jou thuisbezorgd.
    Dat is nu veranderd in de hele EU, en moet op àlles BTW geïnd worden, en dat moet afgehandeld worden door de partij die de goederen bij je thuis aflevert, meestal Postnl voor kleine pakjes uit het verre Oosten, Net als voorheen zit er een minimum aan inklaringskosten cq. aan de douane verschuldigde kosten, dat was bij Post nl €14 of €17 afhankelijk van ???(weet niet meer).
    Voor goedkope dingen is het natuurlijk niet de BTW die het duur maakt, maar (samen met) de inklaringskosten wèl.
    Nu zijn er Chinese leveranciers die de BTW inclusief in de prijs zetten, en in dat geval komt de bestelling wel rechtstreeks naar je huis.

    Ik koop al vele jaren auto onderdelen voor mijn oldtimer in de USA, en daar kan je er voor kiezen, om de BTW èn invoerrechten, indien die betaald moeten worden, vooruit te voldoen tijdens de bestelling, en moet je opgeven met welke forwarder je de goederen opgestuurd wilt hebben.
    Dat werkt als een speer, en soms heb je je onderdelen in 3 dagen op de mat liggen. Het bespaart je dan niet alleen een betaling van de kosten van postnl, of DHL of wie dan ook, maar de snelheid waarmee je iets thuis hebt is ook vaak belangrijk, zelfs bij een oldtimer.
    Mijn buurman doet hetzelfde voor zijn F150 Ford pickup truck, en dan is de tijdwinst wèl belangrijk: hij heeft de onderdelen sneller in huis dan via een NL leverancier, tenzij het daar op voorraad ligt, tegen (weer) een veel hogere prijs.

    PS.
    Wat de verzendkosten uit China betreft: dat is zwaar gesubsidieerd, omdat China nog steeds als een ontwikkelingsland geldt, en het ontvangende land dit 'gratis' binnenlands afhandelt/thuisbezorgd. Dat is natuurlijk onterecht, maar dat is nog wel de reden dat de shipping van China naar Europa zo absurd goedkoop is

    Cor
     
    Leon1965 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,
    De EU en Douane/Belastingdienst. NL zijn inmiddels wakker geworden (het heeft lang geduurd) en weten dat de pakketjes uit het Verre Oosten de btw in en inklaringskosten verwerkt worden.
    Ze nemen regelmatig steekproeven van de bepaalde bedrijven uit het Verre Oosten, waarvan ze weten dat ze de btw en de inklaringskosten in de verkoopprijs verwerken, omdat er op vrij grote schaal werd gefraudeerd.
    Als dit het geval is, wordt er alsnog btw en inklaringskosten berekend, die doorberekend worden aan de bezorgers, dei dit weer door berekenen aan de ontvanger, met het risico als het vaker voorkomt en een boete wordt uitgedeeld, die uiteindelijk de ontvanger moeten betalen.
    De klant wordt hier de dupe van, want die betaald op deze manier 2 keer btw en inklaringskosten (1 keer aan Ali, 1 keer aan de EU)

    Ik heb dit een aantal keren meegemaakt dat ik voor de hobby onderdelen bij Ali bestelde op naam van onze GmbH, die werden gecanceld door Ali, omdat ze geen risico willen lopen om ook een boete te krijgen.
    Maar ook dat de Postbezorger/Transporteur de hele handel retour stuurt naar Ali.
    Zelfs een keer gebeurd, dat ik mijn geld niet teruggestort kreeg van Ali.
    Het was gelukkig een klein bedrag.
    Ik heb dit al eens besproken met Trialrolf, of hij ook dit probleem had/heeft.
    Nee. hij heeft dit probleem niet., hij besteld als particulier.

    Het blijkt dat meestal alle pakketjes uit het Verre Oosten gecontroleerd worden, als ze verzonden worden aan een BV of in mijn geval GmbH.
    Ik ben zelf nu helemaal klaar mee om bij Ali te bestellen.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, een BV fraudeert, en een particulier maakt een vergissing ....:hammer:

    Zelf heb ik nog nooit een probleem gehad met betalingen, of niet ontvangen goederen, of terugbetalingen voor defecten bij ontvangst, maar als particulier betaal ik dan ook ATLTIJD met creditcard of met Paypall, en die zitten er snel bovenop, als een leverancier niet goed bezig is, zo is mijn ervaring.
    Cor
     
    Alex Kooijman, Leon1965 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina