Scratch bouw stoomvrachtschip SS RUMARSIES

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door RuudO, 12 jan 2025.

1. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Gisteren op een modelbouw evenement bij toeval tegen een bouwtekening (72cm x 130cm) aangelopen van een stoomvrachtschip. De tekening is al bedoeld om een 1:100 model te maken en er wordt niet verwezen naar een echt schip of de naam van een schip.

Het gaat om tekening no. 43 van uitgeverij "Holland" uit Slikkerveer.

Excuses voor de gedraaide foto, ik vind vast nog wel uit hoe dat goed gezet kan worden.
    Hierop zijn de afmetingen en wat andere cijfers van het schip te zien.

Misschien dat iemand een suggestie heeft richting een 'echt' bestaand schip om zo wat foto materiaal te kunnen gaan zoeken.

Foto verwijdert omdat Klaas een goed georiënteerde onder dit bericht geplaatst heeft.

Ik ben eigenlijk niet speciaal geïnteresseerd in scheepvaart, maar meer een techniek liefhebber en modelbouwer in spé. Dit lijkt me een mooi project om te proberen en daarbij o.a. gebruik te gaan maken van mijn 2 3D printers, een filament en een hars printer. Ook meteen een goed moment om mijn 3D tekenvaardigheden op te frissen. Ik ben voornemens om daar Fusion 360 voor te gaan gebruiken.

Ik heb geen mogelijkheden om bijvoorbeeld messing te draaien, slijpen en stralen dus het zal voornamelijk uit hout, styreen en geprinte onderdelen gaan bestaan. Hekwerk etc zullen waarschijnlijk uit aan elkaar gesoldeerd koperdraad gaan bestaan.

Al met al een meer jaren plan want eigenlijk alle facetten moeten nog in meer of mindere mate aangeleerd worden.

Ik ga beginnen om de tekening over te zetten in Fusion 360 om van daaruit de benodigde delen te kunnen printen.

PS,

De BB 'Zwarte Zee' waar ik een jaar of 4 geleden mee ben begonnen is niet heel veel verder gekomen dan alleen de romp. Die hele bouwdoos heb ik de zoon van een vriend kado gedaan die een enorme scheepsliefhebber én een handige knutselaar is.

Ik hoop dat dit project me beter bevalt.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 12 jan 2025
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    20250112_210937.jpg

Om een goed model romp te maken heb je ook een lijnen en algemeen plan nodig, Ruud. Als het 1:1 schip 5.100 ton waterverplaatsing heeft dan gaat een 1:100 model 5.100 gram wegen. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  3. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Wij kunnen geen bijlage zien, Klaas.
    Gaat iets niet goed.

4. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geef die ouwe even een paar minuten Menno. Kantelen en bijsnijden kost wat tijd. Gr. Klaas.

Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Het zijn snelle tijden, Klaas.
    Bijblijven.:thumbsup:

6. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Dank je wel voor het draaien Klaas.

Ik heb een volledige tekening, zie hieronder.
    Het staatje was, in combinatie met het tekeningnummer en de uitgeverij gegevens, bedoeld om te kijken of iemand een suggestie zou hebben voor het 'echte' schip.

De tekening is inmiddels gescand. Zo kan ik het al vrij oude origineel netjes houden en zo veel afdrukken maken als ik wil.

vrachtschip1 (Middel).png

Laatst bewerkt: 15 jan 2025
    k-k vindt dit leuk.
  7. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geen dank hoor Ruud! In dit geval heb ik op de tablet een screenprint gemaakt, gedraaid en opgeslagen. Op die manier ben ik verzekerd van een goed resultaat. Van de opgeslagen print daarna de randen weggewerkt en nogmaals opgeslagen. Zo te zien is het een klein zeeschip, zoals ze ongeveer 100 jaar geleden werden gebouwd. Het op de tekening staande stoommachientje is zo te zien een 1 cilinder oscillerende machine. Niet zelfstartend en maar één kant op draaiend. Werkt wel, maar dan met een verstelbare schroef. Gr. Klaas.

20250112_223915.jpg

8. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Welkom op het forum en we zijn nieuwsgierig naar wat je er van gaat maken en hoe.

Tip 1: hou je fototoestel/smartphone goed, dan staan ze van de eerste keer goed;
    tip 2: zet de foto op je PC, open hem in een fotobewerkingsprogramma, verander om het even wat, bijvoorbeeld een beetje bijsnijden of de belichting, en sla dan op.
    Wanneer je nu de foto via upload bestand selecteert, staat hij altijd zoals je wenst.

succes, zowel met het draaien van je foto's, als met het project.

9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooi project, veel succes.

enkele vragen/opmerkingen om je eventueel gericht te kunnen verder helpen.
    Heb je veel ervaring met fusion of is dit je eerste grote project? Een scheepsromp tekenen in fusion is helaas niet voor een beginner.
    De accommodatie daarentegen zou iedereen moeten lukken.
    De papieren plannen zijn die op 1/100? zo ja kan hier rechtstreeks de spanten en de kiel vervaardigen en kan je alvast aan de romp starten.anders deze in een kopie center even op de juiste maat laten verschalen.

Herby63 vindt dit leuk.
  10. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ruud, Naast Marc heb ik ook nog een paar opmerkingen. Zoals je al stelde is het een tekening van een fantasieschip. Geen slecht model, maar het wordt zoeken naar een echte tegenhanger. Maar voor een leuk model staan er voldoende details op.
    Je wilt het schip gaan printen, dus het wordt kunststof. Houd rekening met de warmte van ketel en stoommachine. De ketel en stoommachine op de tekening zou ik niet na gaan maken. Als je toch met stoom wilt werken kijk dan hoe Brutus dat heeft gedaan. Gas gestookte ketel en een 2 cilinder stoommachine met omkeerbeweging. Dan kun je een normale schroef gebruiken.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/chinese-stoommachines-is-het-wat.285524/
    Verder raad ik je aan om een bouwverslag bij te houden. Al schrijvende gaat alles nog eens door je bovenkamer en reacties en advies blijven bij elkaar. En later heb je een mooi verhaal dat bij je model past. Succes ermee! Gr. Klaas.

11. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Dank jullie wel voor het lezen en het reageren.

@Herby63 bedankt voor de tips mbt de foto's. Ik ga de tekening morgen scannen. Dan heb ik alles ook digitaal en een nieuwe afdruk zodat het origineel goed bewaart kan blijven.
    Tevens kan ik dan veel makkelijker en mooier delen van de tekening toevoegen bij het verhaal. Ik moet daarbij wel de rechten van de maker van de tekening respecteren.

@Marc w Nog niet zo heel veel met Fusion 360, wel al jaren met AutoCAD. De romp wordt inderdaad wel een uitdaging, maar dat is ook een beetje de bedoeling van het project.
    De tekening is inderdaad 1:100 (wijkt ietsjes af, maar dat wil ik bij het opnieuw printen morgen gelijk even corrigeren.)

@k-k Op zich wel fijn dat het een fantasie schip is, dan kan ik het ook op die manier benaderen. Dat scheelt allerlei welles / nietes over of er wel de juiste winch of kleur gebruikt is.
    Ik ben op dit moment niet van plan er een varend schip van te maken, en als dat wel zo wordt in de toekomst zal het hoogst waarschijnlijk niet door een stoommachine worden aangedreven.
    Maar vooralsnog zie ik het meer als een model voor op de schouw zeg maar. Maar alles kan, dus wie weet...

Maar het zal een mix van PLA, Resin, styreen en hout worden zoals ik het nu zie, dus mochten er toch plannen in de richting van een stoom aandrijving komen moet ik daar wel goed rekening mee houden.

Het bouwverslag ga ik inderdaad bijhouden en dat zal ik hier gaan doen. De snelheid (en daarmee helaas ook het leesplezier) zal niet zo heel hoog komen te liggen ben ik bang.
    Ik kan namelijk heeeeel lang nadenken hoe ik iets zal gaan doen en ook slecht keuzes maken bij bijvoorbeeld het zoeken naar tekeningen of plaatjes van een ankerlier en zo.

Herby63 vindt dit leuk.
  12. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Laat het allemaal lekker rijpen Ruud en bepaal op je gemakje hoe je het aanpakt. Op zich geen slecht plan voor een statisch schip, dat met wat kleine ingrepen ook moet kunnen varen. Reserveer ruimte voor de schroefas(koker), motor en koppeling. Investeer (ook voor een statisch model) in een mooie schroef, die bij het schip past. Heb wel eens een heel mooi model van een sleepboot gezien, maar dan met een 2-bladige raceschroef erachter.
    Maak schroef en roer zodanig dat ze later (mocht je toch gaan varen) voor onderhoud kunnen worden gedemonteerd. Altijd moeilijk aan te passen bij een afgebouwd model. Bij mijn tankertje (avatar) dat al uit de 60-er jaren stamt pas vorig jaar de roerhak deelbaar gemaakt. Dan zit je een hele tijd te denken hoe kan ik erbij om te boren en te zagen? Als je dat gelijk meeneemt tijdens de bouw is het gemakkelijker. Maar ja, wijsheid komt met de jaren is het gezegde. Nogmaals succes ermee! Gr. Klaas.

13. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Komt helemaal goed Klaas!

Ik heb zojuist wel een mooie YouTube bijdrage gezien over het vormen van de romp in Fusion.

Met het spantenplan en de lijnen langs de lengterichting (naam?), de waterlijnen en de kromme lijnen op het zijaanzicht welke tonen hoe de beplating loopt langs de lengte lijnen moet daar wel een mooie romp uit kunnen komen...

14. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Veel bouwplezier , we horen het wel als je ergens vragen hebt.

15. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Zoals jullie kunnen zien heb ik de enorme foto's van het verkreukelde en vol met vouwen zittende origineel gescand en nu dus digitaal beschikbaar.

Hier kan ik dan weer aparte delen 'uitknippen' om in Fusion als achtergrond te gebruiken. Bijvoorbeeld de spanten en waterlijn tekeningen.

Van daar uit ga ik beginnen de romp over te nemen in Fusion.

Het project heeft inmiddels ook een naam, namelijk SS RuMarSiEs. Dit is een samenvoeging van de eerste letters van mij, mijn vrouw en mijn 2 dochters.

Wordt vervolgd.

16. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zo heb ik mijn bootjes ook (ongeveer) naamgegeven, en daar is niks mis mee.
    Echter: Het is heel erg ongebruikelijk om hoofdletters en kleine letters te gebruiken in scheepsnamen, zelfs als het gewoon onveranderde persoonsnamen zijn.
    Of daar een reden voor is weet ik niet, maar feit is dat ik nooit grote en kleine letters zie in scheepsnamen. Het staat gewoon raar, denk ik...

17. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Je hebt gelijk Brutus! Ik ga het meteen aanpassen.

18. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Aan de andere kant geeft het oms de gelegenheid om te gissen hoe die namen zijn. Kom niet verder dan Ruud, Marie, Simon en Esmeralda. Waarvan de eerste wel zal kloppen. De rest lekker voor jezelf houden hoor Ruud! Gr. Klaas.

RuudO vindt dit leuk.
  19. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Je zit er dichter bij dan je zelf zou denken Klaas ;-)

20. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Dat is dan het voordeel van het wat ouder zijn, of intuïtie misschien? Wie zal het weten en het maakt natuurlijk ook niets uit. Zie het maar als een soort klein plaagstootje Ruud en een goed begin van je project. Zal het met plezier volgen. Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina