Scratch Build F-22 geraakt niet van de grond

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door snoepy14, 29 mei 2012.

  1. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    Hallo,

    Ik heb sinds vandaag mijn Scratchbuild F-22 van RCPowers af maar bij de eerste vlucht had ik het al rap door dat hij voor geen meter vooruit gaat.
    Met de controls is helemaal niks mis maar ik heb een gevoel dat hij of te zwaar is of dat de motor het niet kan trekken of moet ik misschien een andere prop hebben?
    Op deze moment staat er de super mega jet van grayson hobby op de speciefieke specs weet ik niet maar dit is meer dan genoeg (normaal)
    De prop is een 6/4.
    Deze setup heeft al op al mijn vliegtuigen voorheen een machtig resultaat teweeg gebracht maar nu wil hij gewoon niet van de grond komen.
    Iemand tips of tricks die ik kan gebruiken en zo deze bouwtijd toch nog kan goed maken?

    Grtn
     
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Den Haag
    Ik kan je alleen helpen met de volgende vraag:

    Die andere vliegtuigen van je, waar je dezelfde setup op gebruikte, hadden die een soortgelijk gewicht? Of is deze f-22 zwaarder?

    Verder zou ik eens kijken op de site van de ontwerper wat hij voor setups gebruikt. Volgens mij heeft hij eea goed gedocumenteerd. Bouwtijd lijkt me niet weggegooid, mits je goed gebouwd hebt natuurlijk. Misschien moet er alleen een zwaardere setup op.

    Freek
     
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    wat ook nog wel eens een oorzaak kan zijn is een prop die er per ongeluk verkeerd om op zit. Het is een duwprop dus moet hij net andersom op de motor.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Trek- of duw-opstelling maakt niets uit voor oriëntatie van de propellor. Het enige wat je doet bij verandering van trek- naar duw-opstelling is de prop over de lengteas van het vliegtuig naar achteren verschuiven. Wel zorgen dat de prop dezelfde kant op blijft draaien, maar dat is een motor 'probleem'.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Wat ik ooit onthouden heb is dat de tekeningen/cijfers/ letters op een prop steeds naar de vliegrichting moeten wijzen, de draairichting van de motor doet dan uiteraard de rest.

    Stevo
     
  6. denof

    denof

    Lid geworden:
    22 dec 2009
    Berichten:
    1.319
    Locatie:
    Ridderkerk
    ik heb kort geleden een f-18 hornet gebouwd van steve shumate.
    is 1.25 mtr lang, en span is 80 cm, gewicht 860 gram incl. lipo 2200mah.

    ik vlieg hem met een cheapy motortje van 2200kv en hij geeft zon 310 watt. prop is 5.5x5.5
    vliegt geweldig.... mischien heb je idd wel een andere setup nodig.

    maar die van mij gaat prima met een 2200kv.
    goed opletten dat de motor genoeg stuwkracht leverd voor jou gewicht/toestel.

    groet van ed
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.438
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een f18 van rcpowers, die gaat best...

    Maar is ie niet te zwaar uitgevallen?
    Als je er 500 gram lijm inpropt, wordt hij snel zwaar

    Bij mij (en vele andere in de club, ook met een f22) vliegt het met een 35a regelaar, en een 2200 kv motor, ook een 6x4 prop

    Maar wanneer gaat hij niet omhoog?
    Met opgooien dat hij niet genoeg vaart kan maken?
    Want eindeloos verticaal wordt hem absoluut niet met deze setup
     
  8. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    eerst en vooral allemaal bedankt voor de tips.
    ik zal eerst eens proberen wat met de prop de spelen en te zien of hij idd niet gewoon verkeerd om zit.
    Daarna zal ik eens kijken of hij genoeg lucht krijgt (de prop).
    Hen gelezen op een forum dat soms de prop hard moet werken en dan gewoon een groter gat nodig heeft om meer stuwkracht te kunnen uitwerken.
    De F-22 is natuurlijk een beetje zwaarder dan de F18 maar dit is ook gewoon de grote van het vliegtuig.
    Wat betreft de lijm heb ik overal 5min epoxy gebruikt en op plaatsen waar hij stevig moet zijn (de neus) heb ik een lijmpistool gebruikt.
    Ik zal jullie op de hoogte houden hoe ik het ga oplossen.
    Voor als iemand dit probleem ook heeft dat hij precies weet at hij moet doen.
    En nog eens bedankt allemaal

    Grtn
     
  9. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    Heb net men prop omgedraaid (letters in de vliegzin)
    En het propgat een beetje groter gemaakt en ik kan al meteen vertellen dat hij bijna uit mijn handen vloog.
    Ik van vandaag niet gaan vliegen aangezien ik zwaar allergies ben aan de pollen en ze goed in de lucht zitten. (en er ook wat wind is).
    Maar zodra ik hem in de lucht krijg laat ik jullie allemaal iets weten.

    Grtn
     
  10. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    beter, want met jouw set up moet hij ook hard gaan!
     
  11. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    Heb hem gisteren gaan testen en....



    Hij ging idd super hard.
    Danku allemaal voor de tips.

    ps:
    Het was uiteindelijk gewoon de prop die verkeerd zat.

    Grtn
     
  12. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Gefeliciteerd, ik ben bezig met f18 v2 van rc powers
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Leuk om te horen dat hij het nu wel goed doet:D

    Stevo
     
  14. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    Heb ik het eerst mee gevlogen.
    Is echt een geweldig vliegtuig.
    Veel plezier ermee ;-)

    Grtn
     
  15. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Bouw je nirmaal gesproken niet eerst de f22 en dan f18?
     
  16. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    Kan goed zijn maar ik had eerst de f22 gebouwd.
    Maar had toen de microjet en dus te zwak.
    Aangezien de f18 minder foam is en kleiner dacht ik dat de microjet daar wel op zou werken.
    Wat niet zo was maar heb toen voor de gemaakte f18 een megajet gekocht.
    En nu aangezien de f18 tegen een boom geknald is zit de megajet op de f22

    Grtn
     
  17. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Oke balen allemaal! Maar nu gaat het goed!
     
  18. snoepy14

    snoepy14

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Mol
    Was idd een beetje balen maar zo leer je dingen voor in de toekomst ;-)
    Deze hobby leer je nu eens echt met vallen en opstaan.
    In het begin veel meer vallen dan opstaan.
    Maar ik denk dat ik nu al wel een beetje kan zeggen dat ik iets weet van deze hobby ;-p
    Het is ook zoveel vind ik persoonlijk en begrijp volledig waarom ik zo veel moeite heb gehad in het begin.
    Typische vragen zoals.
    Hoe eraan beginnen? Wat als eerste vliegtuig? Kostprijs? Motor? Esc? Batterij? enz...
    Het is veel maar aan de mensen die beginnen in de hobby.
    Niet opgeven!
    Is een veel te leuke hobby om zomaar te laten vallen.
     

Deel Deze Pagina