Sd.kfz.9 mit 88 mm Flak, schaal 1/16

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door wouter78, 24 mei 2012.

  1. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    [​IMG]


    Een beetje informatie over de Sd kfz 9.

    The Sd.Kfz. 9 had a ladder frame chassis. Power was provided by a Maybach 12-cylinder, water-cooled, 10.838 litres (661.4 cu in) HL 108 gasoline engine of 270 horsepower (270 PS). It had a syncromesh ZF G 65 VL 230 transmission with four forward and one reverse gears. It had two fuel tanks, one of 90 litres (24 US gal) and the other of 230 litres (61 US gal) capacity.[2]
    Both tracks and wheels were used for steering. The steering system was set up so that shallow turns used only the wheels, but brakes would be applied to the tracks the further the steering wheel was turned. The drive sprocket, like all German halftracks, had rollers rather than the more common teeth. The rear suspension consisted of six double sets of interleaved roadwheels mounted on swing arms sprung by torsion bars. An idler wheel, mounted at the rear of the vehicle, was used to control track tension. The front wheels had leaf springs and shock absorbers.[2]
    The upper body had a crew compartment common to all versions. This had bench seats, one for the driver and his assistant, and another for the crew. The rear portion of the upper body was adapted for the vehicle's intended role. The artillery model had two extra bench seats for the gun's crew and space for its ammunition. The cargo version had just two storage compartments mounted in the front of the cargo compartment, one on each side, that opened to the outside. The windshield could fold forward and was also removable. A convertible canvas top was mounted at the upper part of the rear body. It fastened to the windshield when erected.[3]
    The Sd.Kfz. 9 was designed to have a towing capacity of 28 tonnes (28 long tons; 31 short tons). This was adequate for medium tanks like the Panzer IV, but two or even three or four were necessary for heavier vehicles like the Tiger I, Panther or King Tiger. It towed Sd.Anh 116 low-loader trailers to carry disabled vehicles.[4]

    8.8 cm Flak 18 anti-aircraft guns were mounted on fifteen Sd.Kfz. 9s in 1940 as the 8.8 cm Flak 18 (Sfl.) auf Zugkraftwagen 18t (Sd.Kfz. 9) for anti-tank duties. The crew and engine compartments were lightly (14.5 mm (0.57 in)), but completely, armored, which limited the gun's ability to fire directly ahead. A platform with drop-down sides was fitted for the gun. Outriggers were necessary to brace the platform sides to support the weight of the gun crew. The vehicle weighed 25 tonnes (25 long tons; 28 short tons), was 9.32 metres (30.6 ft) long, 3.67 metres (12.0 ft) tall and 2.65 metres (8.7 ft) wide.[8] One source claims that these vehicles were produced as prototypes in 1943.[9]

    De bestelling uit Duitsland is binnen gekomen, de Sd.kfz.9 mit 88 mm Flak.

    [​IMG]

    Na het pakket uitgepakt en bekeken te hebben, rest er 1 conclusie.....
    Het gepuzzel/bijvijlen/plamuren/plakken/etc etc kan beginnen!!

    Voor mij is het werken met een produkt van Juckenburg nieuw.
    Eerste indruk is dat er inderdaad een hoop aan gedaan moet worden. waar je aan moet denken is: bijvijlen van giet-resten, plamuren van, door het gieten ontstane, luchtbellen, uitboren van assen en wielen.
    Als modelbouwer vindt je dat natuurlijk niet erg!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals je ziet moet er eea geplamuurd worden...

    [​IMG]

    Al met al oogt het degelijk, en hoe het bouwen verder bevalt, dat kan je hier in dit topic volgen! :D
     
  2. Charkov

    Charkov Guest

    Mooi project Wouter:cool:


    Groetjes,
    Chris
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Mooi en apart project, maar als ik het materiaal zo zie stel ik mij niet veel voor inzake "Fahrtauchligkeit" misschien metalen draagarmen maken zoals Athur deed bij zijn project?
    In ieder geval een dankbare klus om e.e.a. er goed uit te laten zien...ben benieuwd!
    Groeten,

    Bram
     
  4. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Wijchen
    Nou Bram,
    Deze kit is (bijna) niet mogenlijk om het RC te maken.
    Als eerste en belangrijkste zijn de tracks, deze zijn überhaupt niet geschikt.
    Bovendien zijn de loopwielen zijn niet rond.

    Maar als een statische kit is het een hele mooie.
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Tof model, Wouter.
    Maak er iets moois van! :cool:


    Droop
     
  6. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Het wordt een statisch model. R/C hoeft van mij niet zo nodig.
    En het bouwen hiervan geeft (voor mij) weer een nieuwe dimensie.
     
  7. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    update.

    Aan dit pakket moet best nog veel werk verricht worden. Op bijna alle onderdelen zijn nog gietresten aanwezig van de matrijzen. Dus een hoop schuur-vijl- en slijpwerk, enkele voorbeelden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Stukje bij beetje aan de slag gegaan en het eea voorbereid.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De tandenkransen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En een dry-fitvan het onderstel.
     
  8. Charkov

    Charkov Guest

    Word je het niet zat al dat schuurwerk Wouter;):)
    Je moet zo rekenen wanneer je klaar ben heb je wel een orgineel super model:cool::cool::cool:

    Groetjes,
    Chris
     
  9. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Hey Chris, ik ben het schuren behoooorlijk zat...!!
    Je moet er iets voor over hebben hè! Het is (vind ik) een erg mooi en origineel model, je ziet'm niet vaak. En wel een leuke ervaring hoor, komt wat dat betreft iets meer bij kijken dan bij een tamiya bijvoorbeeld.
     
  10. Charkov

    Charkov Guest

    Staan de resin kits bekend om dat er nog veel aangedaan moet worden.

    Groetjes,
    Chris
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Het begin is er in ieder geval met de wielen, ziet er weer netjes uit!
    Groeten,

    Bram
     
  12. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Binnenkort wordt de camouflage aangebracht.
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, daar heb je weer een mooi stukje werk neergezet niet in de laatste plaats gezien het slecht afgewerkte bouwpakket :)
     
  14. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Een kleine update,
    in mijn bouw- en fotoverslag is een sprong te zien. Dit omdat ik bijzonder ben teleurgesteld in de prijs / kwaliteit van het geleverde product. Een en al bagger... Hiermee wil ik jullie niet belasten vandaar alleen wat foto's van de Famo in het laatste stadium van bouwen en afwerken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina