SebArt Miss Wind S50E Mix probleem

Discussie in 'F3A' gestart door IP_pilot, 4 apr 2014.

  1. IP_pilot

    IP_pilot

    Lid geworden:
    4 apr 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Belgium,Limburg,Lommel.
    Beste,

    Ik heb me even geleden een SebArt Miss Wind S 50E aangekocht.
    Bij het bouwpakket zat een infoblad i.v.b. met expo en mixen.
    Deze mixen vormen een probleem. Er staat dat ik bij het volle uitslag geven van
    rudder, 4% UP op hoogte moet mixen (enkel bij volledige uitslag van rudder). Een 2de mix die SebArt aanraadt, is Rudder to Aileron. Als ik volledige uitslag naar rechts geef met rudder, dat de ailerons dan 2% naar links moeten gaan (weer enkel bij volledige uitslag). Natuurlijk raden ze dit ook omgekeerd aan, dat als ik volledige uitslag naar links geef met rudder, dat de ailerons dan 2% naar rechts moeten gaan.
    Met het bezit van een Futaba T14SG, moeten deze mixen wel te programeren zijn, maar toch ondervind ik enkele kleine, maar zeer vervelende, probleempjes.

    Een opsomming v/d probleempjes

    -De mix kan aan/uit worden gezet met een schakelaar, dat lukt ook maar als ik hem switch van aan naar uit en omgekeerd beweegt de servo een beetje --> als ik de mix RUD to HOOG aan of uit zet beweegt de servo op de hoogte een beetje. Ik krijg dit er telkens weer NIET uit.
    -Het 2de probleem, dat bij alle twee de mixen geldt, is dat de servo's niet mixen bij volledige uitslag maar ook al als ik bv. 50% uitslag geef, de mix ook al begint. Dit zou ik eruit willen krijgen maar ook dit krijg ik er niet uit. Ik zou graag willen dat beide mixen enkel bij volledige uitslag actief zijn.

    Bij het aan/uit zetten via schakelaar ondervind ik geen problemen.

    Heeft iemand hetzelfde probleem, of weet iemand er raad mee?
    Een antwoord zou ik zeer(!) fijn vinden, omdat ik hier al even mee sukkel.

    Met een vriendelijke groet,

    Ignace Pawlenko
     
  2. IP_pilot

    IP_pilot

    Lid geworden:
    4 apr 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Belgium,Limburg,Lommel.
    (door onervarenheid op forums, heb ik dit in F3A pattern geplaats)

    Als je wilt reageren--> zie link.

    t14sg-mix-problemen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.693
    Locatie:
    Onbekend
    Beste Ignace,

    Mixers zijn veelal niet nodig. Het wijst meestal op een (kleine) fout in het ontwerp. Als Rudder met aileron gemixed dient te worden betekent dit dat de positie van het kielvlak / V-stelling van de vleugel niet optimaal is.

    In jouw geval is het mixen procentueel gezien erg weinig. Ik zou je adviseren om eerst zonder mixers te vliegen omdat het een zeer persoonlijke instelling is. Zonder mixers vliegen betekent dat je af en toe een kleine correctie dient te maken, bij het vliegen van de F3A figuren. Je leert er echter zeer veel van.

    Zelf heb ik een Futaba FF7 en daarbij is het instellen zeer eenvoudig. Hoe dit bij de 14 SG moet weet ik niet. Misschien kan iemand hier op het forum je hiermee helpen. Staat er hierover niets in de handleiding ?

    Succes !

    Arnoud.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ignace,

    Ik vind het nogal vreemd dat de RUD to AIL mixer niet proportioneel moet zijn. Ik zou verwachten dat hoe meer richting je geeft, hoe groter de ongewenste rolbeweging wordt.

    Eigenlijk wil je enkel een beetje uitslag op de rolroeren wanneer je rudder stick helemaal links of rechts zit. Ik ben geen Futaba vlieger, maar een dergelijke mixer is een zgn. conditional based mixer (die wordt enkel - automatisch - actief wanneer aan een voorwaarde voldaan wordt, nl. volledige rudder uitslag) Niet alle zenders hebben die functionaliteit.

    Ik denk dat dit op zich wel kan lukken via een trim mix die je toekent aan een switch (maar die moet je dan zelf activeren op het moment dat je hem nodig hebt).

    edit: even rechtzetten, geen trim mix maar een offset mix natuurlijk.

    Ik zou, net zoals Arnoud al aangaf, eerst gewoon gaan vliegen zonder mixers en nadien fine tunen.
     
  5. IP_pilot

    IP_pilot

    Lid geworden:
    4 apr 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Belgium,Limburg,Lommel.
    Beste Arnoud & Hans,

    Eerst en vooral hartelijk bedankt voor jullie zeer nuttigen reacties
    Het is misschien niet zo overgekomen maar mijn bedoeling was ook om eerst zonder mixen te vliegen. Zelf vond ik inderdaad dat de mixen weinig procenten hadden en dus ook niet gek veel zouden kunnen afdoen. De mixen werken ondertussen zonder problemen. Bij de eerste vluchten ga ik deze zeker afzetten via schakelaar en gewoon normaal vliegen,trimmen en fine tunen. Nadien probeer ik deze mixen eens. Over het effect van de mixen, ga ik afwachten. De kist is bijna klaar. Ik zal met plezier verder verslag doen over dit project!

    Mvg,

    Ignace Pawlenko
     
  6. IP_pilot

    IP_pilot

    Lid geworden:
    4 apr 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Belgium,Limburg,Lommel.
    Beste,

    Ik ga dit nu eerst toepassen op mijn Extra 330 SC in voorbereiding op mijn f3a kist. Tot voordien vloog ik ook f3a figuren met deze extra 330. Ik ga dus kijken hoe deze zich gedraagt bij de mixen.

    Ps, @Arnoud, ik kan nog geen Engels of Duits. Er is maar, bij mijn weten, 1 Nederlands vertaalde versie vd handleiding. Die versie is dan ook nogeens van de futaba 8FG en heeft alleen de basis te bieden. En op het Futaba forum is het weer Duits of Engels. Maar ondertussen werken de mixen. :).

    Mvg,

    Ignace Pawlenko
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Lisse
    Een handige mixer blijft wel een mixer op gas en rudder.
    In opwaartse verticale figuren stel je het model zo af dat het recht omhoog gaat.
    In de verticale downfiguur ontbreekt het motorkoppel.De motor staat op stationair.
    In dit geval kan je op de stationairstand 2 tot 3 % trim toevoegen om het model in dezelfde baan terug te laten vallen.Het laatste stukje van de gas stand functioneert dan als schakelaar.

    Bij de moderne F3A modellen is het richtingsroer zeer effectief.
    Ook weer op het gas kan je een dual rate functie schakelen.
    Tot ongeveer 1/3 gas heeft het rudder de volle uitslag, vanaf 1/3 gas wordt de uitslag tot 50% gereduceerd.

    Ook een handige functie is het reduceren van de aileronuitslag.
    Dit is vooral nuttig in de spin.
    Bij vol up of down wordt de aileronuitslag gereduceerd ten opzichte van de normale vliegstand.In dit geval is het hoogteroer master en aileron de slave

    Hierdoor wordt de spin een mooie langzame gelijkmatige rotatie.

    Er behoeven dan geen schakelaars te worden gebruikt.

    Veel plezier met het ontdekken
     
    lowsea vindt dit leuk.
  8. IP_pilot

    IP_pilot

    Lid geworden:
    4 apr 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Belgium,Limburg,Lommel.
    Dag Ed,

    Eerst en vooral hartelijk dank voor jouw zéér nuttig antwoord en duidelijke uitleg. Ik snap waarover je het hebt. In verticale downline heb je gas dicht of maar een paar tandjes. Soms is daar trimwerk voor nodig om je model perfect juist te houden want je model doet dan soms iets wat je niet wil in zo'n dowline en soortgelijke situaties. Vandaar ook deze mixen om zulke dingen eruit te trimmen (?).

    Ik ga deze mixen zeker eens ontdekken. Het nut van de mixen lijkt mij meer als de mixen waar ze bij sebart over spreken. Hoe ik dit moet programmeren is "ontdek" werk. Ik ben tenslotte nog maar 12 jaar maar zeker en vast dat ik dit wil ontdekken en gaan mixen. We gaan het eens bekijken... verder verslag volgt nog.

    Maar Ed, jij bent bedankt en tot ziens op dit forum.

    Mvg,
    Ignace Pawlenko
     

Deel Deze Pagina