secondelijm wordt niet hard :hammer:

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
Ik zit met een redelijk ambetant dilemma, ben namelijk mijn giant patriot van greatplanes aan het bouwen en plots wil mijn CA totaal niet uitharden, dus flink ambetant want je kan niet verderbouwen...
Zelf na 5 minuten wachten is het nog niet hard.
Heb na het ene potje nog 3 andere geprobeerd waarvan 2 verschillende merken en die worden ook niet hard...
De te verlijmen onderdelen zijn gewoon puur balsa, niks met gebeurd, straight out of the box.

Nu kan het wel zijn volgens mij dat dit komt omdat ik bouw in de chaufagekelder, hier staat dus de verbrander voor het hele huis, maw ik denk dat die ruimte een redelijk lage luchtvochtigheidsgraad heeft, kan dit?

mvg

Dat zou heel goed het probleem kunnen verklaren.

CA lijm hardt uit met behulp van vocht, in dit geval uit de lucht of uit de balsa.

In beide gevallen zal de luchtvochtigheid in de ruimte waar je bouwt laag zijn, lezende in je bericht.

Je zou een versneller kunnen proberen om het probleem te omzeilen of op een andere lokatie gaan bouwen. Wachten tot het hout voldoende vocht heeft opgenomen zal naar mijn gevoel lang gaan duren dus ik zou voor de versneller gaan.

Zal morgen achter een bus activator rijden, heb daarnet wat water op verneveld als testje en inderdaad, dit versnelt wel het proces :) raar fenomeen hoor

Je kan ook een blik water op de verbrander plaatsen, is ook nog eens gezonder voor jezelf!
Af en toe eens bijvullen met schoon water.

Vriendelijke groeten,
Aldert

CA is een 2-componenten lijm!
Component 2 is de luchtvochtigheid.
Alvorens activator te kopen denk eraan dat je een ingebouwde hebt: uitgeademde lucht
Beadem de te ljmen stukjes . Dit geeft zowiezo een sterkere verbinding
Wim

Back