sector werkstuk over straal en propellor aandrijving

• Topicstarter Topicstarter bloo
  • Startdatum Startdatum
B

bloo

Guest
hallo,

Ik ben Bloo en ik ben nieuw in deze forum en ik ben erg geintereseert in vliegtuigen.

Ook heb ik hulp nodig en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Mijn sectorwerkstuk gaat over het verschil tussen propellor en straalaandrijving en we kregen te horen dat we ook een proefje erbij moesten doen.

Wat mijn vraag is: Wat voor proefje zou ik kunnen doen en waar kan ik informatie vinden over HOE ik het kan doen.

Bedankt voor de hulp alvast.

Hallo Bloo, (*echte naam?)

Een proef doe je normaal gesproken om iets te bewijzen of te onderzoeken. Maar eerst moet je weten wát je wilt onderzoeken, dan kun je daarna de proef er bij ontwikkelen. Tenminste...zo ben ik het gewend.

Verder: Voor welke opleiding/vak is het? Welke middelen heb je tot je beschikking? Mag het geld kosten, hoeveel, welke materialen kun je gebruiken? Zonder deze info is het wel heel erg breed. En ik denk dat de bedoeling van je werkstuk is dat je zelf wat uitdenkt, op z'n minst waar je het over wilt doen.

Je zult dus wat meer info moeten geven :-)

ik dacht eraan om te laten zien hoe de propellor werkt maar als er iets beter is kan het ook natuurlijk.
ik heb als sector techniek gekozen en het ligt eraan welke materialen ik nodig heb voordat ik kan zeggen of ik eraan kan komen maar ik wil het niet te ingewikkeld maken.

het mag eventueel geld kosten maar niet te duur als dat mogelijk is.

10, 100, 1.000, 10.000 Euro???

Lees eerst even wat over straalmotoren, turbines, propellors op Wikipedia en bepaal dat wat je wilt demonstreren. Nu is je verhaal/vraag nog te vaag.

Laatst bewerkt:
je kan bv een elektromotortje kopen en een paar propellers en dan met een dynamometer uitmeten welke trekkracht ze leveren ifv het toerental. Is maar een voorbeeldje, je moet zelf maar eerst eens bedenken wat je juist wil onderzoeken, zoals PH_AJH al aangaf.

Grtz

Mijn sectorwerkstuk gaat over het verschil tussen propellor en straalaandrijving en we kregen te horen dat we ook een proefje erbij moesten doen.
Heeft de proef betrekking op het verschil tussen de 2 aandrijvingen of mag je b.v. ook een proefopstelling maken met een propeller aandrijving en daaruit bepaalde conclusies trekken? Maakt nogal wat verschilt namelijk. Een propeller opstelling kan erg goedkoop, een straalmotor daarentegen...:(

Wat ik je echter als eerste aan zou raden is om een onderzoeksvraag te bedenken. Dat beperkt namelijk hetgeen je wilt onderzoeken en voorkomt een wilde rit vol ideeën die nergens toe leiden ;)

een proefopstelling maken met een propeller aandrijving en daaruit bepaalde conclusies trekken mag ook natuurlijk

sorry voor de late reactie. een paar dagen terug heeft mijn leraar me op een idee gebracht voor een proefje en dat is goed gelukt.
ik moet het ook nu hebben over de straalmotor en wat de onderdelen ervoor zijn. ik heb geprobeert om het op google te vinden maar ik heb geen duidelijke sites gevonden die de onderdelen van een straalmotor laten zien.

kent iemand misschien een site waar ik dit informatie kan vinden? (graag met foto's erbij)

alvast bedankt

Kom op zeg. Tik "straalmotor" in op Google en je hebt voor dagen leesvoer. En anders de engelse naam "jet engine".

Maar het zou nog steeds wel leuk zijn als je wat vertelde over je onderzoeksvraag.....

Rolls Royce is één van de grote fabrikanten van straalmotoren. Zij hebben ook een boek gemaakt met een zeer goede uitleg van de werking van de straalmotoren. Alles wordt er in uitgelegd dus ook hoe de smering gaat en hoe de brandstof pomp werkt.
Dat boek is voor zo ver ik weet nu al de 5de druk en zou in de bibliotheek te vinden moeten zijn.
De naam van het boek is The Jet Engine. Ja, het is in het Engels maar dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me.
Je kan een beknopte versie van dat boek als PDF file downloaden via DEZE SITE.
Download die file maar eens en leest het door, zeer veel hele goede info met prima uitleg en veel tekeningen.
Op de site van Rolls Royce kan je ook een mooi stuk vinden waar je waarschijnlijk ook wel het nodige uit kan halen. Je vindt dat HIER.
Succes en veel leesplezier.

Suck, squeeze, bang, blow :) (Eigenlijk erg schunnig :mrgreen: )
animaties-wankel-2-4-takt-jet-rotatie-stirling-stoom, met uitleg

Lees/bekijk de bouwdraadjes in het zelfbouw turbines subforum.

Fabrikant in Helmond (Eindhoven):
http://www.amtjets.com/

Fabrikant van stationaire turbines in Rheden (Arnhem):
http://www.gepower.com/prod_serv/serv_for/aero_turbines/en/depot_srvcs/rheden.htm

Heel veel jet links:
http://www.airtoi.nl/

Wikipedia: jet, straalmotor, turbine, gasturbine, turbo, turboshaft, turboprop, turbofan, Frank Whittle...

Ga naar het militair luchtvaartmuseum op Soesterberg voor opengewerkte straalmotoren, en nog veel meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back