Selectie van cnc machine en pakket

Discussie in 'CNC' gestart door the titan, 3 feb 2011.

1. the titan

the titan Guest

hoi,

ik ben op zoek naar informatie omtrend een hobby cnc machine.

we zoeken er metaal, epoxy, hout en kunststoffen mee te frezen.
    oppervlakte ergens 50 op 50 werkbaar oppervlak, met ook een zekere hoogte optie want het moet dienen voor oa 19 inch rack frontplaten te maken, evenals fijn freeswerk voor miniaturen.
    (soort 2.5D) tot 3D.
    we denken aan een portaalfrees.

Tevens zoeken we een tekenpaket dat niet te duur is en waaruit eenvoudig de instructies voor het frezen kunnen worden berekend.
    We hadden al een paar toestellen gezien, maar ik zou die terug moeten opzoeken want ik ken de site niet van buiten.

dus even samengevat.
    we zoeken:
    1.een toestel (portaalfrees) van zeker 50 op 50 cm en een bepaalde hoogte.
    2.tekenpakket die toelaat gemakklijk de g-code voor zo'n stuk te genereren. (meest heikele punt dat we tot nu hadden)

wie kent zulke machines/paketten?

bedankt, T.

2. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    budget is toch wel belangrijk iets hierin.
    welk budget hebben jullie?

en metaal? ook staal en rvs of alleen aluminium en messing.

3. the titan

the titan Guest

het budget is nog niet echt ingeschat, al weet ik dat het zeker een aardige cent kan gaan kosten.
    orde van 3-4k of zo.

materialen die we zoeken te doen, hout, kunststof, aluminium/messing.

we willen eerst zien naar de afmetingen, dan naar kostprijzen hierin, omdat de projecten die we ermee zouden doen bepaalde minimumafmetingen gaan hebben.

4. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    ik zou zeggen ga naar dortmund in april?
    daar staan meerdere aanbieders.

anders kijk eens op • Portaal

5. the titan

the titan Guest

das wel een heel eind. ik dacht dat er wel expertise onder de forumgebruikers zou zijn omtrend de selectie van een machine.
    Het kan een verkeerd beeld zijn van mij, maar wat stuur je eigenlijk naar een cnc machine? g-code of is het nog een ander soort instructie?

wij hadden altijd de impressie dat we naar een g-code file moesten gaan, en dar zat vooral het probleem. we hadden wel een tekenprogramma, maar we konden geen instructiefile maken die voor de uiteindelijke verwerking nodig was.dat ontbrak in onze bevindingen.
    maar als bvb solidworks direct files kan produceren die door een cnc machine kunnen gebruikt worden wordt het plaatje al heel anders.
    hoeveel personen zijn er hier eigenlijk die een eigen cnc machine hebben aangeschaft. van hun ervaring zou ik dan graag gebruik maken.
    we zoeken een totaaloplossing van begin tot eind.

6. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Meestal is het vanuit je tekenpakket opslaan/exporteren naar DXF

Dan via een CAM tool de machine bewerkingen aangeven (wat er moet gebeuren met welke frees) en dat exporteert dan G-code

De G-code lees je vervolgens in , in je machine aanstuur programma.

Voor mij komt dat neer op:

- tekenen (2D) in autocad, export naar DXF
    - DXF inlezen in Vectric-Cut 2D, daar de snijpaden, en andere bewerkingen instellen en vervolgens de freespaden opslaan als g-code
    - de G-code inlezen in USBCNC en die doet dan het werk om de machine juist aan te sturen.

7. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    the titan,

jij bent duidelijk nog in orienterende fase daarom verwijs ik je door naar de beurs in dortmund. daar kun je commerciele machines zelf zien. dan heb je er meer gevoel bij.

8. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Ik weet niet of het met bv Mach 3 kan, maar in principe zou je ook aan de machine moeten kunnen programmeren.

Dus zelf de G codes invoeren, dit lijkt moeilijk, maar op een professionele machine word nog heel veel aan de machine zelf geprogrammeerd.

G codes, zoals jij het noemt heet officieel ISO programmering, en hier kan het hele alfabet bij gebruikt worden, dus niet alleen G codes.

Dan krijg je de stap van tekening naar programma.

Solid-works, Inventor en Spaceclaim zijn zo maar een paar CAD programma's,waarmee je 3D kan tekenen, maar freesprogramma's genereren kan je hier niet mee.
    Sla met deze pakketten je file op als .STEP of .SAT, deze zijn universeel in te lezen.

Gebruik je alleen 2D, zoals de frontplaten die jij noemt, kan je net zo goed Autocad of iets dergelijks gebruiken, hiermee krijg je dan een .DWG of .DXF file.

Dan heb je een programma nodig dat de freesbanen kan maken,een CAD/CAM, let wel, dit moet je zelf doen, dus gereedschap oproepen, soort bewerking, voor-nafrezen of boren bv, en je moet ook nadenken over de opspanning, klem waar je niet doorheen wil gaan en dergelijke. In dit programma zit dan een postprocessor die de echte code maakt voor de machine.

Dit kan de eerder genoemde ISO code zijn, of Heidenhain dialoog, Siemens dialoog en ga zo maar door. Dat deze pakketten duur zijn is duidelijk, en ik weet niet of er gratis varianten zijn die 3D aankunnen.

Wat je moet afvragen voor jezelf, wat je wil gaan maken.
    Je schrijft dat je frontplaten wil gaan frezen, hier heb je geen CAD/CAM voor nodig, teken in Autocad een 2D tekening, zet hier de coƶrdinaten bij en programmeer deze op de besturing, dit is de beste manier om te starten met CNC frezen.

Geloof me, er komt genoeg op je af als je dure machine dingen gaat doen en je bent er niet zeker van of je het allemaal goed heb gedaan.

De CAD/CAM stap is mooi om later te maken, en geeft je de mogelijkheid om op 3D over te stappen.

Elke machine die 3 beweegbare assen heeft, X-Y-Z, kan 3D frezen, dus als je wel gelijk een goede machine koopt, kan je hier goed mee uit de voeten.

9. the titan

the titan Guest

mijn broer wil vooral op gebied van frontplaten en printplaten werk doen. ik en mijn vader eerder graveerwerk en miniatuur dingen zoals onderdelen voor gebouwen en modellen.
    verder hebben we bepaalde afmetingseisen in gedachten. dus willen we hiermee de zoektocht wat specifieren.

waar eindigt de definitie 2d en begint 2.5 of 3d?
    voor bepaalde ideeen zou ik aan beide zijden iets moeten zetten.
    En bepaalde onderdelen gaan een gebogen oppervlak hebben.

Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2011
  10. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    Tekenen kan je in autocad ofeen ander cad programma dan de tekening omzetten met BOCNC Home (dit is gratis), naar de freeslijnen en G-Code Trouwens nog niet de nieuwe probeerversie gebruiken die is nog niet goed gewoon BOCNC48 gebruiken
    dit laden in de Freesmachine ik gebruik daarvoor WIN-PC.
    Dat is alles

11. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    op het werk enige tijd geleden een instap toestel van isel gekocht. Werkoppervlak net wat kleiner dan jij zegt. Wellicht niet geschikt voor de hardere metalen.
    We hebben niet erg zot gedaan, ook niet het laagste gekozen en zat al boven de 10K. Dus met je 4K ga je er niet raken denk ik.
    Je wilt er graag allerlei mee doen, dat valt soms moeilijk te combineren.

12. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    deze heb ik werkt perfect en staandaard zit alles op eeen freesmachine na er bij
    O ja ik heb de cnc concept basic 1500

cnc-concept

13. the titan

the titan Guest

www.fraxeon.com

deze hadden we gevonden al.
    eens een combinatie gemaakt. dat ergens uitkwam op een 4-5k.

kent iemand deze toestellen? en wat de algemene evaluatie ervan is?

14. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    geen ondersteunde geleiding...
    dat wordt toch al vaak als niet goed beschouwd op cnczone.

15. the titan

the titan Guest

kun je iets uitbreiden over geen ondersteunde geleiding...
    wat bedoel je daarmee? waar moet ik dan op letten of hoe kan ik dat uitmaken of dat wel of niet op een aparaat van toepassing is?

16. Jan Plugge

Jan Plugge

Lid geworden:
    21 feb 2006
    Bedoeld is aan te geven dat ondersteunde assen veel beter zijn dan niet ondersteunde assen.
    In het algemeen wordt met ondersteunde assen bedoeld dat die assen over de volle lengte worden ondersteund. Hiermee wordt voorkomen dat de assen enigszins doorzakken.

17. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    nogmaals mijn advies ga in april naar dortmund daar staan een aantal van dit soort machines dan kan je ze is in het echt vergelijken.

koop niet gelijk iets maar orienteer eerst.
    en probeer te beredeneren waarom de ene machine beter is als de ander.

dan wordt je een heel stuk sneller wijzer dan wat je nu hebt omdat je voor een goede uitleg eigenlijk machines in praktijk moet kunnen vergelijken.

18. fpvflyer

fpvflyer Guest

hallo,

in een grijs verleden heb ik eens zelf een cnc freesmachine gebouwd uit hout. echter was deze machine alles behalve nauwkeurig (afrader).
    ik kan je als advies meegeven dat je cnc freesmachines onder de 1000 euro (zie soms van die aanbiedingen op marktplaats) beter niet kunt kopen, want hier geld dus echt: goedkoop is duurkoop.

qua software:
    CAM -> KCAM is zeer goed.
    CAD -> VIACAD. deze gebruik ik regelmatig. hiermee kun je 2D/3D tekenen en deze is zeer eenvoudig in gebruik.

tip: kijk ook eens op: www.cnczone.com

Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2011

Deel Deze Pagina