Beste be, ja ik heb er ervaring mee..........niet 1 maar 2! Met wisselend succes; 1e keer was twee jaar terug met een P80 (eerste serie?) motor had foute bekabeling tussen ECU en turbine (zelf opgelost) startmotor kwam niet terug, tikte regelmatig de as aan bij volgas, niet best bij 117.000 tpm! (ook zelf opgelost) en de motor wilde na zo'n 15 vluchten niet verder optoeren dan 80.000 waarbij een enorm "aanzuiggebrom" optrad, hierna heb ik de motor opgestuurd. Na wat heen en weer ge-E-mail weer retour ontvangen waarbij er meer vervangen was dan afgesproken en mijns inziens nodig was, met hogere kosten die niet onder de garantie vielen. Ik heb nooit een goede uitleg over de garantie ontvangen, maar heb nu wel een probleemloze motor (ruim 60 vluchten) 2e keer nu enkele maanden geleden met een SPT-5 turboprop, na een ZEER zware crash dacht ik de turboprop volledig af te moeten schrijven. (dat waren 6 mooie maar duure vluchtjes :| ) Na mijn eerste ervaring heb ik met angst en beven de restanten opgestuurd, maar deze keer werd ik aangenaam verrast, in korte tijd en voor een paar honderd euro had ik mijn SPT-5 weer terug in perfekte conditie..TOP! Ik moet ook zeggen dat het E-mail kontakt zeer vlot verloopt (in het Engels, mijn Duits is niet denderend) Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
De service van Jetcat is OK maar nogal duur. Ik heb net mijn Jetcat 120 terug ontvangen van Rescue Turbine Service, www.ukpraezitec.de. De compressor is vervangen + een totale overhaul. Dit adres kan ik iedereen aanraden. Snel en zeer persoonlijke service. Daarbij voor ongeveer 50% van de prijs van Jetcat. De turbine wordt voorzien van uitgebreide meetresultaten. Ook mijn andere turbines zal ik in de toekomst door dit bedrijf laten overhaulen. Frank, AMT, Artes.
jet cat is zeker duur in onderhoud. zeg maar[ verschrikkelijk duur.] onderdelen vervangen wat niet nodig was . garantie????? sorry daar hebben ze nog nooit van gehoort. mijn eventuele volgende turbine zal dan ook zeker GEEN jet cat worden. :evil:
Bij het helpen van een collega turbine vlieger liepen de eerste starts niet zoals het zou moeten. Als de turbine (PHT3) warm werd liep deze vast. Het spulletje opgestuurd en was na een 1 ½ week weer terug zonder kosten. Mijn eigen turbine is ontdaan van zijn max. rpm. wat bij een PHT3 op 96k staat. Je wordt keurig aan de telefoon door de menu’s heen gepraat die niet in de gebruiksaanwijzing staan. Het geen de heer die dat met jou doet een 20 minuten kost. Daarbij word er ook niet over geld gesproken. Onderdelen van Jetcat zijn duur maar zien er keurig uit. Ik heb geen ervaring met andere merken turbines maar daar zullen de onderdelen ook niet gratis zijn. Be. spreekt over delen die onnodig vervangen zijn. Hoe weet u dat deze onnodig vervangen zijn. Wellicht dat de technici bij Jetcat andere beoordelingscriteria hanteren dan u. Jetcat USA wil elke 25 uur de turbines terug zien. Jetcat Duitsland elke 50 uur en dat is dus de dubbele looptijd. Wilt u dat hij het blijft doen voor 50 uur moet het onderdeel dat beoordeeld wordt na 50 uur werken nog eens 50 uur veilig kunnen blijven zitten. Vergelijk het onderhoud aan uw turbine met het onderhoud aan een echt vliegtuig of heli. Daar schrikt u echt wat er voor onderdelen uit komen die schijnbaar nog prima in orde zijn maar gewoon weg gegooid of terug naar de fabriek gaan voor verdere beoordeling. Laat ik het zo zeggen. Ik heb liever een wat gepeperde rekening voor onderhoud dan een heli in de grond of een turbinewiel in mijn voorhoofd. Grt, Ben