Servo bracket uitvullen of afslijpen?

Ik heb nieuwe cyclic servo's voor mijn 450 heli. Twee servo's moeten met de bovenkant van de servo tegen de metal bearing holder aangeschroefd worden.

77233e332620cfd68557ef371e9172fa.jpg


Deze servo's hebben op de bovenkant van de montage plaatjes echter twee puntjes zitten die niet lekker uitlijnen met het vlak van de bearing holder waardoor de servo scheef zit.

01fcb6701b45ead9c2de7d9ef84ace16.jpg


e5867d13f54dba5379b13f1e64a82c26.jpg


Nu heb ik als probeersel zelf een aluminium spacer gemaakt die precies tussen die puntjes past, maar ik twijfel of dit nu wel de juiste oplossing is.

d010e4b076e9ebfbad7b5c7cb088a0b0.jpg


Een andere oplossing zou het wegvijlen zijn van die puntjes, maar ik laat de servo's het liefst in originele staat.

Er zitten uiteraard rubberen grommets bij, maar die montage wordt volgens mij weinig gebruikt bij heli servo's. Er blijft een soort speling over door het rubber en het ziet nou ook niet echt goed uit.

e9f27b4e7fb858b2721287d829702c93.jpg


Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik moet ook nog iets verzinnen voor het goed vastzetten van de schroef. Het schroefgat is een fractie kleiner dan de 1.6mm ring die achter de schroef zit. Daar moet ook nog een plaatje tegen aan denk ik.

1b182afe24dafc5f02751d6e6bb914a4.jpg


Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik het toch afslijpen, minder afstand kan minder bewegen.
Maar er lijkt dan nog speling tussen het boutje en het oog te zijn dat kan ook beweging opleveren.
Volgens mij is dat niet gewenst.
 
Ik zou deze servos niet gebruiken in een heli. Bijvoorbeeld de Savox sh-0257 lijkt mij een betere keus en past hier wel gewoon op.

Zelf ben ik ook in het bezit van een 450 en de Savox servos werken al vele vluchten zonder problemen.

Wil je wel deze gebruiken dan zou ik de nokjes afvijlen of dremelen.
 
Dan wordt het dus gewoon niet moeilijk doen en wegslijpen. Dank voor het meedenken.

Ik heb deze servo gekozen als upgrade van hxt900. Dit is een goedkope helicopter. Duurdere servo's vind ik deze 450 clone niet waard.

De specs van deze servo zijn bijna gelijk aan die van jouw Savox. Niet digitaal en 0,01 sec langzamer. Snap dat het niet dezelfde kwaliteit is. Op een ander heli forum vonden ze deze servo prima voor een heli. Prima voldoet voor mij en mn porto. Voor mn volgende heli ga ik wel voor kwaliteitsspul (550/600 size).

Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg / 0.10sec / 12,5 g


Model: CS929MG
Operating Voltage: 4.8V / 6.0V
Werkende stroom: 200mA / 240mA
Operating Speed: 0.12sec.60º / 0.10sec.60º
Stall Koppel: 2.0kg.cm /2.2kg.cm
Grootte: 22.5X11.5X24.6mm (0,88 "x0.45" x0.96 ")
Gewicht: 12,5 g

Dead Band: ≤3uSec
Operating Travel: 40º / ene kant pulse reizen 400US
Potentiometer: 2 slider / Direct Drive
Kogellager: MR85
Gear: Metal
Connector draad: 215mm
Bedrijfstemperatuurbereik: -20J + 60J
 
Vandaag een dunner aluminum profiel van 1mm gehaald en daarvan nieuwe brackets gemaakt. Vond 2mm toch te dik. Omdat het een hoekprofiel is van 10x10mm haal ik er brackets af van 10 en 8mm. (Zaagsnede is 1mm). Die van 8mm kunnen op de elevator servo zonder de uitsteeksels van de servo af te slijpen. Als dat toch niet lekker uitpakt dan slijp ik die puntjes er alsnog af en gaat er ook een 10mm bracket op.

Mocht iemand dit handig vinden, hoekprofiel aluminium 10x10x1mm 1 meter lang 2 euro bij de bouwmarkt. :)

c14799a3cf3ee795b6f082d790cf6919.jpg


Moet ze alleen nog even netjes afslijpen
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf ook standaard een strip alu van de bouwmarkt liggen
spul zit bij mij in een hoop toestellen verwerkt :D

ik zag jou 1 dingetje in je verhaal zetten: "niet digitaal"
Ik ken jouw heli niet, maar als je met een stabilisatie werkt, hebben die meestal digitale servo's nodig.
nu zal dit bij jou niet zo'n punt zijn, ik vermoed stevig dat die hxt 900's die je eerder had, ook niet digitaal zijn

bijkomend dingetje: als je die hxt's heel hebt gehouden, hou je alles heel :D
ik heb er meer gezien met die blauwe servo'tjes erin, meestal gaat dat wel 2 tellen goed.
maar meestal na een tikkie in de auto, een onzachte landing etc tikt er een tandje ergens af
daarom zie je dat heli servo's meestal metalen tandwielen hebben

Ga je een tik wilder vliegen dan een beetje hoover acties, dan gaan de blauwe servo'tjes in de regel ook niet lang mee.
je zal zien dat de uitzondering de regel bevestigd :D
bij sommige mensen gaat het lang goed..

Qua vastzetten:
nokken eraf..
de optie die je nu gaat maken met die plaatjes achter de kop van de bout, zo zit het in principe op een 600 maat heli ook.
dus ook dat moet goed komen.


Qua kwaliteit servo's:
in de regel is corona een goed merk.
ik heb er zat in de omloop.
Wel in vliegtuigen..
Echte heli servo's tegenwoordig zijn digitaal (duurder), een stuk sneller (voor de electronische stabilisatie), en vaak zijn de tandwielen/motor wat zwaarder uitgevoerd.
Er zit een verschil in chinesche kilo's trekkracht (vaak een beetje overdreven aangeprezen)..
Op een vliegtuig komt die max niet veel voor, de roeren hebben het tussen de stuuracties wat rustiger.
op een heli zit die servo continu te sturen met een reeks kilo's. Daar zit ook het verschil

Qua specs moeten die corona's het gewoon goed doen.
ik verwacht ook eigenlijk dat het verschil goed te merken zal zijn tijdens het vliegen.
let wel even op je stroomvoorziening als je nog eens gaat servo shoppen.
Als die corona's inderdaad analoog zijn, heb je nergens last van
ga je er digitale op zetten, wordt de stroom x10
bij mij gaat de standaard regelaar bec er altijd aan. kan vaak maar 2 amp hebben, kan hij wel, maar zit wat op de rand.
losse bec van 3 of 5 ampere op 6 volt is vele malen betrouwbaarder.
 
Iedereen heeft zijn eigen kijk op bouwen, en er zijn meer wegen naar Rome.
Echter ik denk dat het belangrijkste is dat de rodjes van je servo naar je swash-plate zo recht en haaks mogenlijk staan, niet schuin of in piramide richting.
Doe je dat wel krijg je ongewenst en ongelijke expo werking op je besturing, hoe schuiner de rodjes staan hoe erger het word.

Kijk eens hoe Henseleit die besturing maakt met tanwielen om die ongewenste expo er uit te halen.
Dus voor mij, prio 1, rodjes recht, dat zou voor mij bepalen om de nokjes van de servo te vijlen, of om met een spacer te werken.

Mbt de rubber gorommets, idd worden die meestal niet gebruikt (ik doe dat ook niet) maar ik denk dat als je het doet, dat je er niets van merkt (of je moet wel heel hard vliegen).
Maar let dan wel dat je het busje in de grommet correct in de grommet doet, veel mensen plaatsen die verkeerd om, de dunne kant moet aan de kant van de bout kop.
 
Iedereen heeft zijn eigen kijk op bouwen, en er zijn meer wegen naar Rome.
Echter ik denk dat het belangrijkste is dat de rodjes van je servo naar je swash-plate zo recht en haaks mogenlijk staan, niet schuin of in piramide richting.
Doe je dat wel krijg je ongewenst en ongelijke expo werking op je besturing, hoe schuiner de rodjes staan hoe erger het word.

Kijk eens hoe Henseleit die besturing maakt met tanwielen om die ongewenste expo er uit te halen.
Dus voor mij, prio 1, rodjes recht, dat zou voor mij bepalen om de nokjes van de servo te vijlen, of om met een spacer te werken.

Mbt de rubber gorommets, idd worden die meestal niet gebruikt (ik doe dat ook niet) maar ik denk dat als je het doet, dat je er niets van merkt (of je moet wel heel hard vliegen).
Maar let dan wel dat je het busje in de grommet correct in de grommet doet, veel mensen plaatsen die verkeerd om, de dunne kant moet aan de kant van de bout kop.
Wat bedoel je met rodjes? De servo arm die je op de shaft van je servo zet? De tabs/ears die aan de servo vastzitten of de brackets/spacers/mounts die ik zelf gemaakt heb?
;)
 
De servo armen moeten presies horizontaal (haaks) op de servo staan, maar dat is niet wat ik bedoelde.

Wat ik bedoel zijn de stangetjes die van de servo arm naar de swash plate gaan (3 stuks in dit geval).
Die moeten recht omhoog lopen, en zo min mogenlijk schuin staan.
Als de servo op de juiste positie in het fame zit staan die stangetjes recht, als de servo niet goed zitten (te ver naar binnen/buiten of naar voren/achter) dan gaan ze schuin lopen.
Schuin moet je zien te voorkomen.
 
die rubbers horen officieel niet in een heli tegenwoordig..
zijn we met stabilisatie bezig om in microsecondes te reageren, framerate omhoog aan het gooien om nog beter en actiever te kunnen sturen
gaan we speciaal speling toevoegen.. (die rubbers)

in brandstof kan ik me nog iets voorstellen.
electro?
daar hoort het niet.
in een flybarheli geloof ik niet dat je het merkt.
een fbl heli met stabilisatie, een scherpe piloot zal dat best merken..
tenzij je de boel zo strak aandraait dat er geen beweging meer inzit.. maar dan hoef je ze er ook niet tussen te zetten:D
 
in een flybarheli geloof ik niet dat je het merkt.
een fbl heli met stabilisatie, een scherpe piloot zal dat best merken..

Daar ben ik het presies mee eens.
Maar ik ben van mening dat de gemiddelde heli piloot met FBL (ik dus ook) niet heftig genoeg vliegt om verschil te merken.
Dat gezegd hebbende, ik heb het ook nooit geprobeerd, maar de speling (of bewegings vrijheid) in de richting van de beweging door de grommets zal zo klein zijn dat het me zeer zou verwonderen als de geniddelde piloot dit op FBL gaat merken.

PS net nog even gekeken.
In het Mikado Logo manual staan wel grommets getekend (550SX).
In het SAB Goblin manual staan ze niet (570S)
Dus blijkbaar denken Mikado en SAB daar beide anders over.

Mijn voorkeur is "niet" maar als het beter past "met" zou ik met doen.
 
Laatst bewerkt:
nou, ik vanuit de flybar zit er e.e.a. aan zelf oplossende speling en rubbers in het geheel
daar was het rubber op de feathering shaft nog relatief zacht
tegenwoordig met fbl zijn die rubbers al best hard
dan heb je nog DFC FBL (verlaagde kop), daar zit geen rubber in..

ik denk dat de stabilisatie gaat corrigeren, de speling tegenkomt, verder gaat, rubber veert terug, stabi overcorrigeert en zo verder
Des te minder speling en rubber in de lijn, des te "harder"
een servo arm die 1 mm heen en weer kan op speling, is in de kop, op het blad opeens een halve graad verschil
bij flybar zat er zo'n grote overbrenging in, dat die mm bijna geen invloed had

die harde aandrijving van de swash, servo direct overal op..
daar gaat een stabi goed op. alle bewegingen komen rechtstreeks binnen, ding weet wat ie moet doen
ga je daar een rubber in zetten met de nodige ruimte, denk ik dat je dat vlotter merkt dan je denkt..
ik heb vroegah het nodige gezeur gehad met gyro's.. met name in de staart..
ook op de kop.. eerste ombouwen naar fbl..
450 als eerste, toen een 250
dan merkte je nog wel eens wat
ik ben ook geen heel wilde vlieger.. al trek ik wel eens enthousiast aan de hendels :D
ook wel eens een hunt op de kop gehad..
niet aan te raden
 
Back
Top