Servo en fokker dr1

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Crubos, 26 jul 2022.

  1. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo allen,
    Net lid geworden.
    20 jaar geleden een fokker dr1 van flair gekocht. Vrij groot...
    Nog nooit iets in elkaar gezet. Ook geen verstand er van. Met een neef besloten er toch aan te beginnen... ook een gezelligheidsproject.
    Het houtwerk zit nu redelijk in elkaar.. dit gaat natuurlijk nog wel even duren
    Kan iemand mij adviseren omtrent welke servo's te kopen.. ik kom niet verder als de zin ' gebruik een standaard servo..

    Groeten huub Bos
    Amsterdam.
    Neef zit in drente
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik op de Flair site kijk zie ik 185cm span, klopt dat?
    Flinke jongen.
    De huidige standaard servo's zijn allemaal sterk genoeg.
    Vroeger waren de standaard servo's 3 kilo en tegenwoordig haalt een klein servootje al 3 kilo.
    Gewoon een standaard servo, digitaal is ook niet nodig.
    Ik zou wel voor een betrouwbaar merk gaan, Futaba, Hitec, Graupner, Multiplex.
    Succes met de bouw.
    Bij vragen gewoon foto plaatsen en vraag stellen.

    GJ
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    Das de 1 op 4 versie . Die kan met standaard 40x20mm servo's van 5 A6 kg prima af .
    Qua merk neem iets wat veel goede resensies heeft en in je budget past .
     
  4. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    GJ. Bedankt. Klopt 1.85 span. 2 jaar bezig geweest met het hout. Nu stapje verder. Ik koop de servo's bij Muco in Amsterdam.kan je ook aangeven met Serge welke servo' s ik specifiek op die site zou moeten kopen?
    Groeten Huub
     
  5. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    Serge bedankt. Ik heb er helaas nog weinig verstand van. In Amsterdam zit ik op de Muco webshop. Zou je kunnen zeggen welke ik zou moeten kopen. Ook aan GJ gevraagd
    Groeten huub
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou de servo's niet bij Muco kopen maar ergens goedkoper en bij mensen die ervaring hebben met modelvliegtuigen.
    Duitsland, Hoellein bijvoorbeeld.
    Of in Nederland bij Leo Verspaget.
    Dinsdag kan je ook bellen naar Dennis van Hobbyin in Waalwijk.
    Is specialist in modelvliegtuigen en geeft eerlijk advies.
    Stuurt vaak gratis op en op.rekening.
    Gewoon zeggen dat je de Flair hebt en goede standaard 5 kilo servos wilt die niet te duur zijn.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2022
    Bruno van Hoek en serge pot vinden dit leuk.
  7. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    GJ Bedankt.
    Huub
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.385
    Locatie:
    Thuis
    https://www.muco.nl/servos/141518-savox-sc-0352-standaard-servo-011sec-65kg-4710006990101.html
    ik zou voor deze gaan, degelijke kwaliteit en gunstige prijs, ik gebruik zelf ook veel Savox servo's en ben daar zeer goed over te spreken,
    je kan ze natuurlijk ook bij een andere winkel kopen maar MUCO is voor jou dichtbij, en als je advies wilt dan kan je hier ook prima terecht :thumbsup:
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Savox is veel te duur en overrated.
    Gewoon simpele servo nemen, futaba, graupner, hitec, max 30 euro per stuk.
    Ik weet waar de Savox gemaakt worden, te duur.
    De Savox die Mugen zegt zou kunnen maar die platic gears storen me, is gewoon een geupgrade hobbyking china servo.
    En wat betreft Muco.
    Ik heb jaren bij Muco gewerkt, het filiaal in Alkmaar opgestart.
    Kennis van modelvliegtuigen ontbreekt daar totaal.
    Gaat meer voor de winst, dus modelauto's.
    Dennis in Waalwijk is een stuk sjagrijn maar weet waar ie het over heeft en is goudeerlijk.
    Ook niet de goedkoopste maar dan zeker goedkoper dan Muco.
    Nee, dit is geen winkelbespreking.

    GJ
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.385
    Locatie:
    Thuis
    zolang er geen benzinemotor in de fokker gaat kan dat prima, ik heb vliegtuigen van meer dan 20 jaar oud met gelijksoortige servo's (plastic gears) en die doen het nog prima
    zelf heb ik deze Savox servo's in een paar brandstofmodellen zitten en na meerdere intensieve jaren vliegen zijn ze nog steeds prima, vorig weekend nog 2 vrij nieuwe Graupner servo's vervangen door deze, en dat terwijl de graupners dubbel de prijs van de Savox waren..

    maar goed.... als het je gelukkig maakt dan mag je het gerust afschepen alsof het slechte en te dure zooi is ..... ieder zn ding :thumbsup:
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    Savox is goed .
     
  12. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo Mugen,
    Bedankt. Ik probeer wel wat servo's uit. Wat voor accu hoort er bij deze savoc servo?
    Groeten Huub
     
  13. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    GJ ik zal ook even naar futaba..enz kijken bij Waalwijk. Top dank je wel. Het begin is er
    Huub
     
  14. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    Mugen... waarom is savox niet echt geschikt voor een brandstofmotor?
    Groeten huub
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.385
    Locatie:
    Thuis
    de servo waarvan ik de link had geplaatst is een prima standaard servo die je met een electro of brandstof (methanol) aandrijving prima kan gebruiken
    zet je er een grote benzinemotor in zoals een DLE35 of DLE55 bijvoorbeeld dan geeft deze een stuk meer vibratie dan en kan je beter een servo met metalen tandwielen nemen zoals deze https://aerobertics.be/nl_be/besturingen/servo-s/savo005 zijn iets duurder en iets beter bestand tegen vibratie door de metalen tandwieltjes, en tevens iets meer kracht
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    Persoonlijk zou ik ivm het gewicht nodig in de neus een ouderwetse zg 38 in de neus zetten .
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.415
    Opvallend....

    Ik heb ook wel eens horen zeggen dat je bij brandstofmotoren en de daarbij behorende trillingen een nadeel ondervind van metalen tandwielen omdat bij metalen tandwielen altijd een beetje tandspeling nodig is terwijl bij kunststof tandwielen met een beetje voorspanning wordt gewerkt.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  18. Crubos

    Crubos

    Lid geworden:
    26 jul 2022
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo allen,
    Bedankt alvast voor al deze info. Ik ga voorlopig even langs muco... omdat het natuurlijk om de hoek ligt...
    Ik had online zo een savoc 352 met plastic tandwielen besteld. Gekregen.
    Wat voor accu hoort daar nu bij ?
    Heb ik nu 4xdezelfde servos nodig..is dat verstandiger?
    Een niet te grote brandstof benzine motor zou dus kunnen...en anders methanol..

    Groeten huub
    .
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    Voor een 30 jaar terug vloog men ook met benzine motoren en 5 tot 6 kg servo's op benzine modellen zoals een piper van toniclark . Men is tegenwoordig wat bangelijk geworden en neemt rustig te zware servo's .
    Aan de andere kant een sterke Servo die zowat niet hoeft te werken slijt ook minder .
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.385
    Locatie:
    Thuis
    daar heb je volkomen gelijk in Serge, het is tegenwoordig normaal om een klein (1,5 mtr) kunstvlucht modelletje te voorzien van 25-30 kg/cm servo's
    soms hoor ik men wel met elkaar overleggen of 25 kg/cm wel genoeg is.... als ik dan vraag of de aileron sterk genog is om 20 kg gewicht aan de stuurhevel te hangen dan staan ze te kijken alsof je van een andere planeet komt...... (nee joh... idioot, dan trek je het hele ding aan puin !!!! hoor je dan)

    het lijkt wel alsof het logische denken is verdwenen, zo heb ik een jeugdige vlieger een 2 mtr spitfire helemaal zien vol hangen met 25 kg/cm servo,s en ging na een rustige maiden kunstvlucht met de spit doen, rol,richting,en hoogte tegelijk aansturen en vol in de hoek van links naar rechts..... en toen was de verbinding weg en ging de Top-RC spitfire van 2,06 mtr de grond in bij de 4e vlucht !!!!! hij snapte er niks van...... tot ik hem erop wees dat alle servos bij elkaar best veel ampere's trekken en het dunne ontvangeraccu draadje met JR stekkertje teveel weerstand kon geven waardoor de spanning teveel kon zakken en de ontvanger ging resetten.....
    hij geloofde daar niks van..., tot we de spanning gingen uitlezen met telemetrie
     

Deel Deze Pagina