Servo tegengesteld laten werken...?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door picklewars, 5 dec 2009.

1. picklewars

picklewars

Lid geworden:
    1 aug 2009
    Mijn crawler heeft sinds kort vierwielsturing. De servo's voor en achter zitten op één kanaal aangesloten. Uiteraard is de werking dan identiek. Om de acherste wielen tegengesteld te laten sturen kan ik natuurlijk de servo omdraaien en de boel verbouwen en passend maken. Helaas is daar weinig plaats voor en wil ik de originele (holle aluminium) stuurstangen behouden. Is er dus een manier om een servo tegengesteld te laten werken ? Ik dacht dus dat 't simpel zou zijn, omdat je net als bij een gewone electro motor plus en min om kunt draaien.....maar dat werkt dus niet.
    Hoe dan wel :confused:

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Na verwisselen van plus en min op servokabel is deze rijp voor de prullenbak. Elektronica is niet bestand tegen verwisselen van plus en min. Dit geldt voor alle elektronica, dus ook radio, tv, auto enz.enz. Een elektromotor is geen elektronica.

Twee mogelijkheden
    * vrij kanaal gebruiken en servo-reverse instellen voor tweede servo
    * zoeken op 'servo omkeren' of 'reversen' of 'omdraaien'. Hierbij worden plus en min van motor IN de servo verwisseld en de buitenste draden van de potmeter worden verwisseld.

3. Peter_G

Peter_G

Lid geworden:
    5 dec 2009
    Je kunt ook een schakeling gebruiken die de servo-puls omkeert. Dwz als er een puls komt van 1 msec maakt hij er 2 msec van en omgekeert. Op google zoeken naar servo reverser van de persoon brent dane. Moet je bij een PDF uitkomen. Als je een beetje handig bent kun je 'm zelf maken.

4. picklewars

picklewars

Lid geworden:
    1 aug 2009
    Ik maak bij deze auto gebruik van een Traxxas TQ4 zender met 4-kanaals ontvanger. De ontvanger heeft 2 (!) ingangen voor kanaal 1, maar ze reageren uiteraard identiek bij gebruik van het stuurwiel op de zender. Helaas hebben beide kanalen géén aparte instelmogelijkheden. Ik had de achterwielsturing al op kanaal 4 gezet (een drie-weg schakeling) waardoor het sturen met de achterwielen wel via de zender te bedienen is (links, rechts en neutraal), maar dat is niet helemaal de bedoeling.

Maar....het verwisselen van de bedrading op de electro-motor in de servo zou geen problemen op moeten leveren dus ?

5. Peter_G

Peter_G

Lid geworden:
    5 dec 2009
    In een servo zit een motor. Daar zou je de bedrading van om kunnen keren. Maar er zit ook een potmeter in die de actuele stand terugkoppelt naar de elektronica. Ook daarvan moet je de buitenste twee draadjes omdraaien. Als de potmeter is vastgesoldeerd op het printje zal dit dus ook NIET werken. Alleen omdraaien van de motor draden zal resulteren en een op hol slaande servo. Rijp voor de prullebak.

6. picklewars

picklewars

Lid geworden:
    1 aug 2009
  7. Peter_G

Peter_G

Lid geworden:
    5 dec 2009
    Dit is inderdaad een schakeling die de servo-puls aanpast. En ook nog in een fantastisch kleine plug opgenomen. Ik verwacht dat dit inderdaad zal werken.

8. Mari

Mari

Lid geworden:
    8 apr 2004
    ... sommige servo's zijn te "herprogrammeren", daarbij de de draairichting te veranderen van ClockWise naar Counter ClockWise... wanneer je een dergelijke servo hebt, heb je uiteraard ook nog de programmer nodig...

9. tonberg

tonberg

Lid geworden:
    11 dec 2004
    bij mijn multiplex zender mag je de stekker 180 graden draaien,in de zender.

10. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hoi tonberg,

dat klopt dat geld voor meer zender. echter werkt dat alleen als er maar 1 servo op je uitgang zit. bij 2 servo's wordt dit lastig. dan verschuift het probleem van de ene servo naar de andere.

Deel Deze Pagina