hallo, bij braeckman in aken verkopen deze servo's die ze ook gebruiken in F3A wat vinden jullie hierven aub:BMS= bleu-bird china BMS-620 starkes Servo für den Universal-Einsatz. Nylon-Getriebe. Abmessungen : 40.5 x 20 x 42.0 mm - Gewicht 45 Gr. Stellkraft : 9.1 Kg/cm bei 4.8 V - 10.6 Kg/cm bei 6 Volt Stellzeit : 0.15 sec/60° bei 4.8 V - 0.13 sec/60° bei 6 Volt Art.Nr. : BM-1620 - 18.50 €/St. BMS-620MG starkes Servo für den Universal-Einsatz. Metall-Getriebe. Abmessungen : 40.5 x 20 x 42.0 mm - Gewicht 50 Gr. Stellkraft : 9.1 Kg/cm bei 4.8 V - 10.6 Kg/cm bei 6 Volt Stellzeit : 0.15 sec/60° bei 4.8 V - 0.13 sec/60° bei 6 Volt Art.Nr. : BM-1620MG - 21.50 €/St. BMS-621 schnelles Servo für den Universal-Einsatz. Nylon-Getriebe. Abmessungen : 40.5 x 20 x 38.50 mm - Gewicht 41 Gr. Stellkraft : 6.5 Kg/cm bei 4.8 V - 7,0 Kg/cm bei 6 Volt Stellzeit : 0.13 sec/60° bei 4.8 V - 0.10 sec/60° bei 6 Volt BMS-621MG schnelles Servo für den Universal-Einsatz. Nylon-Getriebe. Abmessungen : 40.5 x 20 x 38.50 mm - Gewicht 47 Gr. Stellkraft : 6.5 Kg/cm bei 4.8 V - 7,0 Kg/cm bei 6 Volt Stellzeit : 0.13 sec/60° bei 4.8 V - 0.10 sec/60° bei 6 Volt Art.Nr. : BM-1621MG € 21.50 €/St. BMS-705 MG Low profile (High Torque) Für den F3A Wettbewerbseinsatz konzipiert. Hohe Stellgenauigkeit bei geringem Stromverbrauch. Wird mit "Universal" Steckern ausgeliefert. Metallgetriebe. Kugelgelagert. Wasserdichtes Gehäuse. 25er Verzahnung (Futaba-kompatibel) Abmessungen : 42 x 21.5 x 22 mm - Gewicht : 34 gr Stellkraft : 6.0 Kg/cm bei 4.8 Volt - 7.4 Kg bei 6.0 Volt Stellzeit : 0.18 sec/60° bei 4.8 Volt - 0.16 sec/60° bei 6.0 Volt Art.Nr. : BM-0705 MG € 24.50 Stück BMS-705 MG Low profile (High Torque) Für den F3A Wettbewerbseinsatz konzipiert. Hohe Stellgenauigkeit bei geringem Stromverbrauch. Wird mit "Universal" Steckern ausgeliefert. Metallgetriebe. Kugelgelagert. Wasserdichtes Gehäuse. 25er Verzahnung (Futaba-kompatibel) Abmessungen : 42 x 21.5 x 22 mm - Gewicht : 34 gr Stellkraft : 6.0 Kg/cm bei 4.8 Volt - 7.4 Kg bei 6.0 Volt Stellzeit : 0.18 sec/60° bei 4.8 Volt - 0.16 sec/60° bei 6.0 Volt Art.Nr. : BM-0705 MG € 24.50 Stück
Ik ken deze servo's niet dus is het altijd lastig om er wat van te zeggen dat gebaseerd is op echte ervaringen. Maar goed je vraagt wat we er van vinden. De digitale met coreless motor lijken mij een betere keuze. De betiteling dat ze voor F3A 'Wettbewerbseinsatz konzipiert' zijn lijkt mij een verkoopverhaal. Hier vond ik de jouwe: Blue Bird Servos Analog Deze lijken mij wat beter: Blue Bird Servos Digital maar dan kom je wat prijs betreft weer in de buurt van servo's van de bekende merken.
De specs melden niets over de precisie, vergeet niet dat precisie een van de belankrijkste zaken is de F3A!!
ik ga pas beginnen en wil het eerst betaalbaar houden en eerst fatsoenlijk leren vliegen en dan pas geld ern steken
Mmm dan zou ik tóch nog opteren voor merk servo's. Ik heb vorig jaar met hetzelfde uitgangspunt als jij een 2x2 F3A model voorzien van het volgende: - Futaba S3152 digitaal op aileron en elevator, kost minder dan 30 euro /stuk. (Niet de 3151 nemen.) - Futaba S3050 digitaal op rudder, kost rond de 40 euro. - Futaba S3001 voor de gasschuif. 15 euro. Om er wat extra pit in de brengen heb ik een vijf cellen ontvangeraccu genomen, wat ze sterker en sneller maakt. Het mooie van de Futaba servo's is dat ze zonder bezwaar op 5 cellen kunnen functioneren.
Wat naar mijn smaak een mooie 2x2 F3A setup zou zijn: -Graupner DS 8231 op hoogte. Dit is een veelgebruikte en zeer precieze servo in de F3A. -JR 8715 op rudder. Ook zeer precies, sterk en snel. Ik had viavia vernomen dat Derk deze ook in zijn Integral zou hebben. -Futaba S9154 of S9551 op rol. Groet, Julius
Dat is ook zeker een mooie setup, maar toch geenszins een budgetsetup te noemen, julius Voor je ailerons en als budgetoptie kun je ook de Graupner DS 8077 overwogen, daar vloog ik vorig jaar mee in mijn Derwisj Graupner Online-Shop
I know Als het doel van dit toptic een budjet setup is, vergeet dan mijn post. Vooral de JR 8715 en Futaba S9154/S9551 zijn inderdaad aan de prijs... Heb zelf op mijn rudder servo zitten besparen (Hitec HS 6975). Achteraf toch spijt van i.v.m. de mindere preciesie. Groet, Julius
Mijn 2 meter F3A krijgt 4x een Hitec 945MG, beetje overkill (haast 12kg torque) maar had ze nog liggen, en bij de niet-digitale Hitecs geen gebrek aan precisie. Sowieso ga ik de aansturing mechanisch zo maken dat ik maximale resolutie heb. Op mijn grote kisten heb ik verschillende standen voor 3D en programma-vliegen, op de F3A maar 1 stand; enkel wedstrijd
Ik ben bang dat de snaproll in het F3A-b programma niet gaat lukken, met maar 1 stand voor uitslagen.
Hoezo niet? Lukte met m'n X-tra 2000 destijds ook prima op kleine uitslagen hoor Maar goed, gewoon even testen (als de kist een keer binnenkomt) in de lucht, kan het altijd nog aanpassen Grt.
Een X-tra 2000 heeft, bij benadering, dan ook helemaal geen romp. De E-Evolution wel. Als je dan wel grotere rol uitslagen moet gebruiken zal dat direkt invloed hebben op het normale vlieggedrag, aangezien de Hitec 945 nog maar 50 stapjes overhoud voor de volle uitslag.
Is dat niet een beetje de discussie wat te doen, of gebruik maken van dual-rate, of heel veel expo? Ik zat de handleiding van de Wind S 110 door te lezen en daar staat heel specifiek in dat er voor F3A maar 1 set uitslagen nodig is, inclusief snaprolls. Is dit niet net zoiets als de zero gravity discussie, dus een persoonlijke voorkeur? Of is het echt heel sterk af te raden om ipv. dual rate gewoon veel expo te gebruiken? Hier zit voor mij een stuk verwarring. Je hebt uiteindelijk wel de maximale uitslag nodig om je snaproll te maken. Dus hoe je het dan ook wend of keert, bovenstaande zal toch altijd waar zijn? Ik kan dit niet goed onder woorden brengen, maar zal een poging wagen. Stel een servo heeft 100 stapjes voor z'n volle bereik. Je hebt het volle bereik nodig om een snaproll te kunnen maken. Dat houdt dan automatisch in dat, wat je ook doet, je altijd maar een klein deel van de stapjes zult gebruiken bij normaal vliegen. Volgens mij is het NIET zo dat als je op je zender een dualrate instelt, dat dan je servo dat gebied wat je in die dualrate gebruikt, nog eens extra weer in stapjes gaat opdelen.. Ik kan het helemaal fout zien, maar of je nu dual-rate gebruikt of expo, dat maakt uiteindelijk voor het aantal stapjes neit uit. Het enige waarmee je het aantal stapjes tijdens normaal vliegen zou kunnen veranderen, is door fysiek je uitslagen te verkleinen en dus afscheid te nemen van je snaproll, toch? Of begrijp ik er nu helemaal niets van?
Die discussie staat helemaal los van het feit dat deze Hitec zo weinig (100) stappen heeft voor volle uitslag. In het geval van 1 uitslag ga je dus voor maximale uitslag en een enorme hoeveelheid expo. (60%) Op deze manier hou je rond neutraal dezelfde hoeveelheid stapjes over ca. 3 tot 5 waarop je controle hebt over het model. Bij 2 standen met dual rate is dat precies hetzelfde 3-5 stapjes voor de eerste 1/8 deel van je knuppel.(30% expo) Of je wel of niet een dual rate moet gebruiken bij snap rolls ligt dan ook niet aan de rolroer uitslag die vergroot moet worden maar veel meer aan de hoogte en rudder werking welke veel kleiner moeten zijn. Immers het is inderdaad waar dat je de rolroer uitslag wel goed krijgt maar de rudder en hoogte uitslag exact op een mindere waarde uitsturen blijkt onmogelijk met de hand goed te doen. Iedere F3A-a piloot gebruikt dan ook dual rates of een snap knop om de uitslagen exact goed te krijgen. Je moet dus flink leren schakelen met je zender. Zie een video van F09 gefilmt op de zender: QXGNk-gJl5g[/media] - Chad Northeast - F09 Radio
Njah, ik vind het maar eng, zo'n snap-switch Je zal er per ongeluk langsgaan, hehehe. Ik vlieg nu het F3A-X B programma ook zonder snap-switch, daar zit een 1.5 snap in en die is zeer goed te vliegen met kleine uitslagen die voor de rest van het programma ook werken. Nu is dat wel een extra van 3.2 meter, maar toch. Ik probeer het eerst wel zonder schakelaar, kan altijd nog veranderen
Ik ben even verward. Ik begrijp het punt mbt. het gebruiken van een schakelaar omdat het in de praktijk onmogelijk blijkt om met name hoogte en rudder goed te doseren bij een snap. Alexzzz geeft aan dat ie geen dual-rate wil gebruiken en daarop plaats jij daar jouw vraagtekens bij, vanuit dat concept. Dat gedeelte snap ik. Wat ik dan niet snap, en waar ik ook op reageerde, is dit stuk: Begrijp ik hieruit goed dat het punt van bovenstaande los staat van de vraag wel of geen dual rate, maar meer een uiting is van de mening dat de Hitec 945 domweg niet geschikt is voor de taak waar Alexzzz 'm voor wil gebruiken?
Snap switches worden altijd beveiligd. Je moet eerst een andere schakelaar overhalen om hem te activeren. Voor de snap switch wordt meestal de veerbelaste schakelaar gebruikt. In eenvoudige programma's zitten meestal nauwelijks schakel punten. Voor complexe programma's moet je vaak wel 24 X met 3 verschillende schakelaars overweg kunnen.