Setra S431 DT

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door martijn77vanzwam, 7 nov 2011.

1. martijn77vanzwam

martijn77vanzwam

Lid geworden:
    22 mei 2010
    HOi Modelbouwers,

Ik heb jullie hulp nodig,

Het lukt met niet om de achterste stuuras, maar een klein beetje te laten draaien.( p.s. heb beide servo's op één kanaal aangesloten).

De achterste stuur as draait bij deze bus namelijk een heel stuk minder dan de voorste as. Heb de stuuruitslag mechanisch al proberen te beperken, maar dat wil maar niet lukken.

Bestaande er iest als een servo limiter( limiteerd de uitslag van de servo) zo ja kan dit worden gebruikt wanneer ik twee servo op één kanaal geschakeld hebt.

Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken

gr martijn

[​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Kan er niet zoiets gemaakt worden als een parallele servohevel op beide assen, maar dan vooraan een lange servohevel gebruiken, en achteraan een korte? Ik denk dat een mechanische oplossing het eenvoudigst is (aanpassen van de lengte van de hefbomen)

Servo uitslag kan beperkt worden per kanaal met een trim op sommige zenders, maar wanneer je beide assen laat sturen op hetzelfde kanaal, lijkt het me moeilijk om deze afzonderlijk te beperken (tenzij met meerdere kanalen en mix-functies (ken hier zelf het fijne niet van))

Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    allereerst leuk project.

Op de vraag terug komend ik zou de orginele tamiya stuurinrichting met dat tussenstuk meteen laten varen.

Beter is om te kijken of je de servo direct op de stuuras kunt aansluiten. Hoe minder aansluitingen des te minder speling.

4. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Idd leuk project.

Ik heb de voorloopas en stuuras van mijn truck ook allebei op 1 kanaal zitten (middels een y-kabel). De oplossing, die ik heb gebruikt, is om digitale, programmeerbare servo's (Hyperion) te nemen. Je kunt hiermee diverse variabelen als snelheid, maximale uitslag etc. instellen. 't Is niet de goedkoopste oplossing, maar het is in ieder geval een mogelijkheid.

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Sturen

Hallo Martijn

Ik zou gaan voor de goedkoopste oplossing.Draai het armpje op de servo 90 graden.
    Ik heb even een schetsje gemaakt.Aan de linkerkant zoals het nu is.Aan de rechterkant het armpje 90 graden gedraaid.Je ziet dat de verplaatsing in de lengte richting van het chassis veel kleiner is.

Mvg Opa Wil

6. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    monteer je servo tussen chassis in rechtstreeks op je stuurstang zoals cheeta al zei
    en op je servo een korter rondje met kogelkopje monteren,
    hoe korter dat je die servo hevel maakt hoe minder dat je as stuurt,
    en om die wieldoppen te maken kan je de dop van een deoderant roller proberen of van een fles badshampoo,
    dus hup op naar de drogisterij en doppen uitproberen :D:D:D
    of spuitbusdop

7. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Even een vraag vooruitlopend op je projekt. Je gaat een
    Tourincar bouwen ? Gebruik je een bestaande carrosserie of maak je de
    bovenbouw zelf.

Ben namelijk al tijden op zoek naar een autobus (speelgoed) in de schaal
    1:14 - 1:16. Maakt niet uit of het een stadsbus, lijnbus, schoolbus of touringcar is.

Heb een Rico Mercedes stadsbus maar die oogt net een tikkeltje te klein.
    Vermoedelijk 1:18.

8. martijn77vanzwam

martijn77vanzwam

Lid geworden:
    22 mei 2010
    Bedankt voor jullie berichten. De oplossing om de servo tussen het chassis te plaatsen is een beetje lastig omdat daar ook de aandrijf as naar de motor loopt die achter de gestuurde as komt.( op de foto links, tussen de belijning). zal nogmaals een poging wagen en anders de servo.

Opbouw wordt inderdaad eigenbouw, Heb inmiddels het proef project al zover van hout.

Nogmaals bedankt
    Gr martijn

9. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
  10. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
  11. trucklover

trucklover

Lid geworden:
    16 jun 2011
    Beste volvo fh 16 660:bye::bye:,
    als je op de foto kijkt zie je tamiya logo op de banden;-).
    Grtz Bruno

12. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    waar zie jij tamiya staan?

zijn spatborden zijn 5cm.
    als ik dit zo zie heeft die de bus alleen aangepast.

13. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Bruno,

Heb ik zeker de verkeerde bril op ! :( :( :cool: ;)

Volgens mij staat er geen Tamiya op de banden hoor !

Net wat Alwin zegt, hij heeft het schaalmodel van Revell 1:24 verbouwd om zo realistich mogelijk er uit te laten zien.

14. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    ja het is een 1:24 kit die verbouwd is,
    maar voorbeelden genoeg al is de schaal anders,
    de bekleding voor een 1:14 rc model zou je kunnen zoeken in de poppenhuiswereld zoveel soorten/kleuren stof en fimo klei voor het maken van de stoelen bijvoorbeeld,
    en tamiya ook nergens gezien want type velg is er niet in tamiya schaal,
    en op het snijmatje zie je dat de wielkast 50 mm is zoals cheeta al opmerkte,
    en das italeri/revell 1:24 maat

15. martijn77vanzwam

martijn77vanzwam

Lid geworden:
    22 mei 2010
    hoi heren,

Bedankt voor alle hulp.

Heb inmiddels de mechanische oplossing gemaakt en ben wel redelijk tevreden.

Zal binnenkort effe wat foto's plaatsen.

Hieronder een paar foto's van de carroserie, Is nog niet heel mooi( is een concept). Samen met mijn zoontje wat poppetjes erin gezet.

gr martijn

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Ghossie

Ghossie In Memoriam

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Als je een wat duurdere zender koopt kun je de uitslag instellen met EPA = End Point Adjustment, dus kun jij de uitslag per kant bepalen hoever jij wilt dat hij stuurt en brengt minder stress op de servo dan een mechanishe stop.

17. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    wat ghossie zegt klopt, maar martijn heeft 2 servo's op 1 kanaal zitten.
    wanneer je dan de instellingen aan zou passen, reageren beide servo's naar de instellingen en dus voor martijn geen optie.

18. Ghossie

Ghossie In Memoriam

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Volgens mij kun je de bus beter maken van die kunststofplaten, zaagt makkelijk en snijd zelfs makkelijk met een goed stanleymes en is gelijk een mooi glad oppervlak wat ook makkelijk te spuiten is, het hout zul je nooit zo glad krijgen en je blijft altijd de nerven zien hoeveel lak je erook op spuit, dit trekt namelijk in het hout. Maar ik ga je bouw volgen. De platen zijn te koop bij iedere bouwmarkt en kosten geen drol. Ook doorzichtig voor je ramen .;)
    Veel sux6.

19. martijn77vanzwam

martijn77vanzwam

Lid geworden:
    22 mei 2010
    Klopt chossie, maar ik Heb de stevigheid van het hout nodig. Heb de ervaring met multiplex dat het in het hout trekken wel te overzien is.

wil namelijk dat lelijke chassis in het midden niet hebben. hier komen namelijk stoelen. hierdoor wordt het net als in het echt een zelfdragend geheel. daarvoor is Denk ik het kunststof niet sterk genoeg, toch bedankt voor de tip, want Kan het weldegelijk gebruiken voor de ramen.

gr martijn

20. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    met kunststof kun je ook stevige constructies bouwen sterker nog ik ben van mening dat kunststof net zo sterk kan zijn als hout.

maar met plamuur kom je ook een heel eind ;)

Deel Deze Pagina