Setup KJ66 tekeningen van astunnel en andere delen.

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Rene microturbine, 31 jan 2007.

  1. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo ik heb wat tekeningen van setup van kj66 tekeningen op de site geplaatst voor de mensen die met een kj66 turbine bezig zijn.
    Mischien heeft iemand die er na op zoek is er wat aan, het is in pdf betand te downloaden.
    groetjes Rene.
     
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Rene,
    Dank voor je info. Altijd weer informatie die bruikbaar is. Bij zelfbouwers is er altijd wat te verbeteren, toch?
    Ook leuke video ( moest natuurlijk even kijken). Motortje draait prachtig...
    Heb je al met deze kist ( scout?) gevlogen?

    :thumbsup:

    groet,
    Jacques
     
  3. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Nee, wel met pulsjet 1979 maar we willen toch met een trainer gaan vliegen bv een easyjet achtig model.
    de turbine hebben we over de toeren gedraaid waardoor de lagers kapot draaide.
    we hadden problemen met de pompwaarde en probeerde het even met een gewone regelaar,en de motor liep toen goed alleen toen we de stick nog een paar streepjes verzette begon de turbine echt te brullen gelijk gestopt maar rustig laten uitlopen en af laten koelen .
    Toen we de as handmatig ronddraaide roggelde de kogels in het rond.
    Morgen turbine weer inelkaar zetten en dan maar weer kijken wat er gebeurd met een lagere spanning op de pomp.

    word vervolgt :wink:
    groetjes Rene
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Rene, leuke site, ik zie dat je hem en beetje hebt vernieuwd 8)

    Jammer te horen van je vastloper, kan alleen maar zeggen dat we dat allemaal wel eens gehad hebben en daardoor schade en schande weer geleerd hebben... :oops:
    Als je ongecontroleerd draaid moet je dus idd héél voorzichtig zijn, dat turbootje wil heus wel..... :lol:
    De eerste twee jaar dat ik met turbine vloog had ik nog geen ecu, alleen electrovaart regelaar van Schultze, één van de goedkopere. (Moet onderdelen érgens van betalen) Daarbij stelde ik het accu pakket zodanig samen dat vol turbine vermogen gelijk vol accu vermogen was, kon hij nooit overtoeren.....maar da's voorbij, nu hebben we van die prachtige ecu's, afstellen is alleen af en toe nog een kriem :wink:

    Succes!
    Gerald
     
  5. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    bedankt Gerald voor je reactie, :thumbsup: we hebben wel een ecu van sandor maar op een of andere manier gaat de pomp waarde schommelen en gaat niet verder, dus dat moeten we nog even uitzoeken wat de oorzaak is, of het de fadec is die stuk is of de hal sensor.wie het weet mag het zeggen. :wink:
    Groetjes Rene.
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    ach de fadec word wel vaker beschuldigt van pomp fraude ;-)
    meestal is het de pomp zelf die roet of in dit geval kerosine in het keteltje gooit....
    laat je pomp maar eens een half uur draaien in kerosine en dan de collectors reinigen onder water , ja onder water
    hierna even uitlekken en droog lopen (met de kero aangesloten) dan een paar drupje WD40
    en je zal zien dat dit wonderen doet.
     
  7. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Bedankt voor je reactie Sandor,weer wat geleerd dit gaan we binnenkort proberen.
    We hebben vanmiddag de turbo laten draaien met oude lagers die we nog hadden liggen.
    We gebruikte een electro regelaar zonder de ecu dus best link maar wat een acceleratie ,we hebben voor de verandering maar weer eens een filmpje gemaakt zodat je het een en ander kunt beoordelen,
    Ik zal proberen dit weekend het filmpje op de site te plaatsen.
    Groetjes Rene.
     
  8. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Is gebeurd, klik op rmt video knop :!:
    groetjes rene.
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Rene Henk gefeliciteerd.
    Ik zie dat de turbine mooi loopt en de temperatuur goed is.
    Ik raad dan ook iedereen aan die voor de eerste keer zijn eigen bouw turbine laat lopen.
    Doe eerst wat ervaring op zonder ecu
    Je hoeft maar aan ÉÉN ding te denken ik mag niet te veel brandstof geven dat is alles.
    Als je een ecu hebt kun je hem natuurlijk voor toeren tal en temperatuur gebruiken.
    Elke turbine is weer anders en daar weet de ecu in het begin geen raad mee.
    Dat is mijn ervaring.
    Loop je turbine goed hoeft je je daar niet druk meer om te maken.
    Dan ga je proberen hem op te starten met de ecu en dan kom je verder

    Henk Rene zet hem maar op een trainer en vliegen er mee
     
  10. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Bedankt GerritJan voor je reactie,volgens de laatste berichten zal het de Thundertail van rbc kits worden die we gaan bouwen.
    Het ziet er allemaal gelikt uit waar Limme en Rob Bulk mee aan het bouwen zijn.
    groetjes Rene.
     
  11. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Dit kwamen we op het net tegen.onze pomp (flightworks turbine feul pump type 200A en is volgens mij geheel afgesloten en onderhoudsvrij.



    --------------------------------------------------------------------------------
    Elektromotor nat laten inlopen
    ( Auteur: Wolter Stoelwinder )
    Speed 400 elektromotor

    De meeste elektrovliegers weten het wel, of hebben er wel van gehoord. Een nieuwe elektromotor moet nog inlopen. Ik bedoel hiermee de borstelmotortjes zoals de Speed 400.
    Ik heb dit ook altijd gedaan met nieuwe motortjes. Het is belangrijk, net als bij een brandstofmotor, dat een elektromotor in moet lopen. De koolborstels moeten zich nog vormen. Goed gevormde koolborstels zorgen voor een beter contact en daardoor een lager verbruik van stroom.
    Aangezien we niet een grote stroombron meenemen naar boven is zuinigheid troef bij het elektrovliegen.
    Tot voor kort liet ik mijn Speed 400 motortjes inlopen op 2 Volt / 3 Ampère. Het grote probleem daarbij was, dat dit verschrikkelijk lang duurde en het resultaat was ook niet altijd bevredigend. Het is overigens wel een beproefde manier en is zeker noodzakelijk. Niet goed ingesleten koolborstels veroorzaken een waar spervuur in de motor. En nog altijd geldt de regel: waar vuur is, is hitte. Met name de hitte is voor de magneetjes in de motortjes dodelijk.

    Via Internet leerde ik een andere methode kennen. Een "Herr" uit Duitsland, die al jaren onderzoek doet met elektromotoren, had wel een heel lugubere oplossing: laat uw speed 400 elektromotor NAT inlopen.
    Oké, toegegeven, ik had eerst ook zoiets van: dat kan toch niet? Maar het kan wel, als u zich maar aan een aantal zeer belangrijke zaken houdt. Het geheim zit hem in het soort water. Geen leidingwater gebruiken, want dat zal voor veel vuurwerk zorgen. Haal een fles gedestilleerd water bij de garage of ander verkooppunt.


    De proef op de som

    Natuurlijk heb ik het eerst even zelf uitgeprobeerd. En ik kan zeggen, het werkt!
    Eerst heb ik een traditioneel ingelopen Speed 400 motor (met ring) op de proefbank gezet. Meetresultaat met Graupner 6x3 klapprop:
    8,5 Volt -- 13.100 t/min -- 4,3 Ampère

    De tweede nieuwe motor liet ik NAT inlopen. Resultaat was bij gelijke opstelling als hierboven:
    8,5 Volt -- 13.400 t/min -- 3,9 Ampère ! ! !


    Benodigdheden


    1 à 2 liter gedestilleerd water

    2 doorzichtige kommen of maatbekers met ruim 0.5 liter inhoud

    koffiefilter

    2 stukken huishoudfolie


    Aan de slag

    Omdat ik net op tijd ontdekte dat het water nog kleine vlokjes bevatte, raad ik aan om het water eerst door een filter te laten lopen.
    Doe in beide bekers ongeveer een halve liter gefilterd water. Het mag gerust meer zijn. Zorg er wel voor dat de bekers niet te smal zijn. Dek nu beide bekers met folie af en laat die een paar uur staan. Er kunnen namelijk luchtbellen in het water zitten en lucht is een "geleider" van stroom. Giet daarom ook altijd heel voorzichtig, om luchtbellen te voorkomen. De afdekfolie is tegen stof. Ook stof is een geleider van stroom.

    Pak nu de motor met reeds bevestigde plus en min draad en hang die op de kop in het midden van de eerste beker. Zorg dat het asje niet de bodem raakt en dat de motor geheel onder water hangt. Dek de beker weer af met folie.

    Sluit vervolgens de motor aan op 8,5 V en circa 6,5 A. Wie geen speciaal gereedschap heeft kan ook een 7 cellen accu van minimaal 1700 mAh gebruiken. Nadeel hiervan is dat de accu gedurende de inloop leegloopt en daardoor geen constante energie bron is.

    Zorg bij gebruik van 7 cellen pakketten dat u twee volle pakketten klaar hebt liggen.
    Even voor de duidelijkheid: Geen prop op de motor zetten voor het inlopen, dat is niet gewenst.

    Laat de motor direct op volle toeren draaien gedurende 3 minuten. Als het goed is zult u eerst veel vonken in de motor zien. (daar is de doorzichtige beker voor) Na ongeveer 3 minuten zal dit minder worden. Stop de motor en hang de motor nu in de tweede beker met water en dek die weer af met folie. Als het goed is, dan is het water in de eerste kom nu grijs van kleur (door slijpsel van koolborstels) en behoorlijk warm. Het slijpsel van de koolborstels is ook een geleider van stroom!!! In de tweede beker de motor weer starten op vol toeren gedurende 1 minuut. Hierna even een minuut stoppen en daarna nog drie keer deze minuut looptijd met rustpauze herhalen. Voor een Graupner Speed 400 staat ongeveer 7 minuten inlooptijd met de "natte" methode. Er zijn andere merken motoren die minder tijd nodig hebben.
    Let daarom steeds op de koolborstels in de motor tijdens het inlopen. Mocht het zijn dat u nog geen 7 minuten totaal hebt gedraaid, maar er zijn geen of nauwelijks vonkjes meer zichtbaar, dan kunt u ook stoppen.

    Het water zorgt er voor dat de motor goed gekoeld wordt tijdens het nat inlopen. Slijpsel zal met het water worden afgevoerd. Op die manier zal er geen inbranding plaatsvinden.

    Veel succes!
    Ik denk dat je dit bedoelde Sandor.


    hopenlijk komen er wat reactie,s
    gr Rene.
     
  12. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Gerrit Jan,


    Dank U wel voor de reactie hier, uw reactie hier bevestigd alleen maar, wat ik toen al voorstelde aan Rene en Henk.
    Lees eens dit draadje hieronder daar adviseerde ik Rene en Henk toen al, ma ja dat was prutswerk ???

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=47339&start=0

    Is wel lachen met Rene hier.
     
  13. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    ik denke dat het allen maal een mis verstand is en dat het niet zo bedoeld is
    doe er ff zand er over en niet zo kiften
     
  14. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ha Jaap ,het was niet de bedoeling om je te kwetsen,maar ik blijf van mening dat het prutswerk is om zonder ecu ongecontroleerd te laten draaien,als je goed hebt gelezen ging het de eerste keer ook goed mis de turbo draaide over de kop doordat je de toevoer van de kero niet kunt aflezen ,het blijft een gok .
    Gelukkig geen ernstige schade aan de turbine maar het was wel schrikken,donders wat een geweld kwam eraf.
    Afgelopen zaterdag ging het beter zoals je op het filmpje kunt zien,maar nogmaals het blijft pruts werk!
    Leuk dat je gereageerd hebt.
    :thumbsup:
    Ik ben blij dat je weer hebt kunnen lachen :wink: doen wij ook n.l.
    Er is geen enkele reden om elkaar af te katten of zo iets ,nogmaals houd het forum leuk,maar dat wist je al .
    groetjes Rene.
     
  15. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Rene

    Hou dit forum leuk, moet jij zeggen, ik zou zeggen begin eens met jezelf, jij begrijpt wat ik bedoel Rene.


    Zo gedoet zo ge ontmoet.



    Trouwens vele jetvliegers vliegen en testen zonder een ecu en dat is geen prutswerk??, jij hebt voorlopig nog geen meter gevlogen en je blijft prutsen aan je turbine die al lang had kunnen draaien, dat is prutswerk.

    Ik moet zeggen mijn turbine draait ook nog niet, maar dat komt omdat ik met andere dingen bezig ben, maar zodra ik daar klaar mee ben, zal men turbine snel draaien.
     
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Rene,

    Inzake een Ecu, is het heel goed mogelijk zonder .
    Kwam gisteravond toevallig wat foto's tegen, gemaakt van de eerste vluchten. ( Een afgezaagd Mig rompje, Biglift vleugels en een dubbel staart) Op de achterkant stond de datum 8 april 1996. En wel 4kg stuwdruk... joepie !!
    Nou, toen had echt nog nooit iemand gehoord van een ECU. En ook toen draaide we 110k met normale lagetjes ( keramiek? wat is dat..) Eens in de 10 a 20 vluchten de lagertjes uitwisselen, die sloopte je toch uit oude copiers..)

    Verder, gewoon een drukmetertje, een hand toerentellertje en een temp. metertje.
    Indien je de motor niet alleen laat draaien om te draaien, maar ook eens een curve op papier zet, bijv 30k-druk-temp-stuwkr.,40k-druk-temp-stuwkr.,50k-druk-temp-tempkr, dit tot 110 k, dan zal je zien dat er een relatie is tussen deze waardes, en heb je op het veld alleen een drukmeter nodig, om te bepalen wat de max toerental en stuwdruk is.
    Dat check je dan gewoon eens als je merkt dat er performance verschil is. ( kan ook buitentemp zijn).

    Zoals Gerald al aangaf, de pomp begrenzen middels de hoeveelheid cellen. Kan er nooit wat over de nek gaan. Ook een toevoer kraantje gekoppeld aan een T-stukje tussen de toevoer leiding (pomp naar motor), die de overtollige kero naar de tank terug pompt is heel goed toepasbaar. Teveel kero naar de motor? (Kraantje wat verder open draaien... dus meer terug naar de tank )
    Is allemaal echt geen gepruts, maar een noodzakelijke techniek die het mogelijk maakt, beheerst de motor te regelen.

    Ik heb nu ook een ECU, maar pas begin vorig jaar aangeschaft en eigenlijk heb ik dit gedaan omdat indien er iets gebeurd, je kunt aangeven dat je het maximale beveiligd heb.
    Echter ik kan je ook aangeven dat het steeds meer hebben van toeters en bellen de handel echt niet betrouwbaarderder/veiliger maakt.
    Sterker nog, voorheen kon ik altijd vliegen ( nooit terug naar huis vanwege niet startende/werkende turbo) Met een ECU is dit wel gebeurd.... ( instelling, maar toch...)

    Maw, zonder een ECU heeft het bij velen onder ons ook altijd goed gewerkt. ( en werkt nog steeds !!) Dus het kan best.

    Indien de mechanica van de motor OK is, draait dat ding alleen maar middels de gratie van brandstof hoeveelheid en smering. Dus pompje moet prima zijn ( schoonmaken zoals Sandor/jij al aangaf) en de aansturing ( Ecu of ingestelde vaartregelaar).

    Maar het is leuk te vernemen, dat je testen nu goed verlopen en het spul steeds betrouwbaarder wordt. Gewoon even doorzetten en binnenkort met een goedkope, eenvoudige, betrouwbare kist vluchten gaan maken. Keep it simple en heb er plezier aan..

    groet,
    Jacques.
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Gerald heeft gelijk alleen het nadeel is de accu spanning zakt snel.
    En het maximale toeren tal zal net in het gebied waar de motor het meeste vermogen levert terug zakken

    Als je een motor met een over schot aan vermogen heb is dit natuurlijk een goede op lossing
     
  18. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Jaap jongen, je zegt het zelf. Rene z'n turbine draait tenminste!!! Als ik eens snel overzie hoeveel posts je hier op het turbine-forum staan hebt, welk advies je hier allemaal geeft terwijl je zelf nul de botte ervaring hebt met een draaiende turbine, vind ik niet dat je zo hoog van de toren moet blazen. Pas je onderschrift aan, je ouwehoert wel degelijk!

    Gelieve me nu te veronschuldigen voor deze uitval, maar waarom wordt er hier in godsnaam zoveel op en af gejakkerd? Het is een mooie hobby, die alleen maar mooier wordt door met je zelfgebouwde ding naar een meeting te gaan. Met de Pampa winter-editie was ik stekejaloers op verfbrander met z'n kist, dan heb ik zoiets van "dat wil ik ook bereiken". Het zou zonde zijn voor iemand die het op een forum al niet kan vinden met andere turbine-liefhebbers hetzelfde op een meeting te moeten ondergaan...
     
  19. robbedoes

    robbedoes Guest

    Wat een geruzie allemaal voor zoon kl*** moterke! Het is en blijft schijnbaar een heet hangijzer zoon KJ-66 ook al is het ontwerp ondertussen zo oud als de weg naar Kralingen! Begrijp me niet verkeerd het is een hele prestatie om zoon ding fatsoenlijk draaiend te krijgen echter als men zich gewoon aan de tekening houdt en nauwkeurig werkt dan doet ie het ook gewoon! Echter lijkt het erop dat iedereen die aan de bouw van zoon turbine begint een soort van aura om zich heen krijgt van kijk mij nou eens! In de volksmond staat dit beter bekend als haantjes-gedrag! Wij draaien altijd zonder ECU de turbine, voelen ons beslist geen prutsers maar we hebben wel wat veiligheden ingebouwd. Oa een toerentalbegrenzer die bestaat uit een soort van reduceerventieltje waarbij handmatig de brandstoftoevoer moet worden afgeregeld voor het maximale toerental. De teveel geleverde brandstof wordt netjes retour gestuurd naar de brandstoftank. Ook hebben we op de proefbank een soort van dodemansknop in de vorm van een kraantje dat in een halve slag de hele brandstoftoevoer kan stoppen. Nu zullen jullie natuurlijk allemaal wel denken hier op het forum god wat een slimmerikken zijn die Robbedoes en zijn vader echter moet ik jullie teleurstellen. We werken meer onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen! Dit is namelijk allemaal al te vinden op het internet en natuurlijk beschreven door Kamps & Schreckeling dus waarom het wiel 2 maal uitvinden? Een site waar bv de tekening te vinden is van een reduceerventiel is:

    http://www.jetcontrol.de/jetcontrol.html

    Ik lees graag het forum zo nu en dan maar kreeg een beetje de koude rillingen van wat ik hier allemaal te zien kreeg de laatste maanden. Ipv dat iedereen de koppen bij elkaar steekt om gezamelijk bv. turbinewielen en lagers te bestellen en elkaar te HELPEN slaan we mekaar liever de koppen in........................ BELACHELIJK.

    Groetjes Robert
     
  20. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    [/quote]We werken meer onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen! waarom het wiel 2 maal uitvinden?

    Groetjes Robert[/quote]

    hier ben ik het mee eens
     

Deel Deze Pagina