mn sherman doet vreemd sinds ik even kristallen /\zender verwisselt heb nu zet ik de zender aan...tank aan en dan gaat de rechtertrack als een speer en de linker doet niks... zet ik de zender uit dan gaat de dmd unit aan en hoor je het motorgeluid als de rechter track spint dan gaat de koepel ook naar rechts weet iemand nu wat ik stuk heb??hahaha ontvanger?dmd-unit??zender??kristal?? :cry:
Dit soort vragen kun je beter stellen in het elektronica subforum. Probeer eerst met een andere set kristallen, kan zijn dat of het kristal in je zender of die in je ontvanger stuk is (gewoon pech door het wisselen). Het kan ook zijn dat het soldering op de print met het voetje (de connector) waarin een van je kristallen geen contact meer maakt. Ik weet niet of je dit zelf kunt repareren (goed kunnen solderen), anders zul je de zender EN ontvanger naar de servicedienst moeten sturen (Corrien op dit Forum). Suc6.
De DMD staat op 1 zender ingesteld ! Als je dus zomaar van zender wisselt moet eerst de DMD unit op DIE zender ingesteld/geijkt worden.....niks stuk dus
geijkt??hoe doe je dat dan???hebop set gedrukt maar blijft gewoon zo.... in de boekjes gekeken...hij knipperde eerst rood/oranje... na het wisselen vna 3 kanaals zender deed hij het weer wel maar dan de koepel op het stuurwiel..dus denk dat de zender aan smotz is
Da's de 'centrale computer' in de Tamiya tanks. Je plugt een aantal stekkers van je ontvanger erin, en ziedaar: je hebt de regelaar, stuurinrichting, verlichtingsregelaar, kanonmechanisme, torendraai-inrichting en lawaaimachine gekoppeld aan je zender. Veel functies in een apparaat. En je hebt voor zo'n complexe tank een zneder nodig met 4 kanalen. In feite dus een soort multi-switchdecoder dus. (Excuse moi als ik er vreselijk ver naast zit... Over een tijdje hoop ik meer te kunnen vertellen.... :wink: )
hello, ik heb ook zoiets voorgehad met mijn pershing. Eerst had ik alles aangesloten zoals in de handleiding stond en dan de set-up gedaan. Alles werkte naar behoren. Daarna kwam ik tot de vaststelling dat ik de kanalen liever iets anders zag. Niet de vooruit/achteruit, links/rechts op een stick maar ik had liever de vooruit/achteruit op de rechtse stick en de links/rechts op de linker stick. Ik heb dan de kanalen verstoken, onwetende als ik dan was, maar daar reageerde de tank niet op. alles bleef bij het oude. Het is opgelost, niet door de verkoper, niet door te bellen naar De invoerder in Belgie, maar door het lezen van een bepaalde site. Daar zij men duidelijk dat als je iets veranderd aan zender/ontvanger je de setup van je electronica terug moet doen , zoals in de handleiding beschreven Je moet je unit terug calibreren, je steekt je kanalen terug in de ontvanger, Doe dan in de juiste volgorde, de set-up zoals in de handleiding is beschreven. beweeg ieder stick in de juiste volgorde. Bij mij heeft het in ieder geval geholpen. De pershing reageert nu juist op de sticks , zoals ik het wou.
De DMD (wat de afkorting nou precies is....Digital Mastering Device ?) is een alles in 1 boordcomputer, zoals Roel al stelde stuurt dat ding alles aan wat er aan te sturen valt via de zender/ontvanger. Bij de Leo 2A6 stuurt hij beide motoren onafhankelijk van elkaar aan en is meteen ook de digitale snelheidsregelaar, verlichtingsmodule (oorlogsverlichting en vredestijd verlichting waartussen je kunt schakelen), loopelevatie servo, toren rotatiemotor, zwaailicht, kanon afvuren, coaxiaal machinegeweer afvuren, huiskamer stand en terreinstand (huiskamerstand gebruikt 1 van de RS540 motoren voor het rijden en de andere RS540 voor het pivotten en beperkt de motoren in de draaisnelheid, terreinstand dan gebruikt de tank beide motoren voor het rijden en pivotten (draait ook sneller in de rondte en rijd ook iets harder) en de snelheidsbeperking is er dan ook af, volledige trekkracht dus). In terreinstand is de 2A6 bijna niet te stoppen maar dat is wel duidelijk met 2 RS540 motoren en een behoorlijke vertraging in de bak alsmede drie differentiëlen. En dat alles met een 4 kanaals zender.....voor sommige functies gebruik je de trim en de stick tegelijkertijd (wat de andere Tamiya tanks ook al hebben maar bij de Leo stuur je er dus nog meer mee aan) waardoor je eigenlijk dus een 4 kanaals als een 7 tot 8 kanaals gebruikt. O ja, dan zit er ook nog een extra functie op de DMD waar je de loop stabilisator (tank lekker aan het rondstuiteren en de loop vast op het doel gericht blijven staan) op aan kunt sluiten, die moet er binnenkort dus ook zeker nog in komen :!:
He...wat noe dan? koop je een perfect werkende Sherman van me en gebeurt er dit 8O 8O .... Heb je de DMD ge-herprogrammeerd volgens de kopie van http://www.tamiya.com/english/products/56014sherman_4ch/program.htm??? Houdt er rekening mee, dat de Sherman uit de doos voorgeprogrammeerd is op 2 kanalen!!! Bij het omzetten naar 4 kanaals zoals je 'm meenam is het noodzakelijk wat draden te verleggen (die extra y-kabel oranje-grijs) die erbij zat. Je zegt trouwens alleen zender & kristal vervangen...ontvanger ook??? Zoniet (dus de Hitec ontvanger laten zitten): zijn zender & ontvanger wel compatible? De juiste aansluitingen voor de diverse bewegende delen op (heb je volgens mij ook). Controleer dat nog eens/probeer eens een andere setting. En toch niet stiekum een extra ontvanger-batterij direct aan de ontvanger aangesloten? Dit mag ABSOLUUT niet (van Tamiya)!!! Om zeker te weten of je zender kaduuk is (of zender & ontvanger geen beste maatjes zijn) misschien eens kijken of je een losse servo op alle kanalen aan het draaien krijgt. Ergens halverwege dit draadje zeg je ook '3-kanaals zender'. Dat lijkt mij vragen om problemen: ik denk dat de DMD óf 2 kanaals herkent (dus met de y-kabel geinstalleerd) óf 4 kanaals (zonder y-kabel). Omdat dit ding een nogal 'digitaal denkend' ding is is'ie waarschijnlijk niet in staat om met 3 kanaals om te kunnen gaan!! Tamiya geeft trouwens ook aan dat je ABSOLUUT een zelf-centrerende zender moet hebben: het vreemde gedrag van de Sherman zou ook kunnen komen doordat 1 van de sticks niet neutraliseerd (trims op 0?), want volgens mij zaten voorwaarts/achterwaarts en toren links/rechts op 1 stick. Loop hoog/laag en tracks link/rechts op de andere... Hoe lijkt het? Jos
hahaha ja toneburst hahaha..de zender was stuk....andere zender erop en nu doet het spul het weer...tank is perfect maar de zender niet meer dus... verder 100%tevree en weer blij dat ie ut weer doet hahah
Mooi dat het weer werkt, maar je laat je zender toch wel repareren neem ik aan? Ik heb in ieder geval weer wat geleerd over tank-besturingen. Bedankt voor de uitleg jongens. Komt heel wat meer bij kijken dan ik dacht. 8O
hahaha...jahaa de zender is al opgestuurd... het is dus geen simpele electronicabak maar hitech oorlogspul hahah richard :lol: